Uit de stalling van Peter R.de Fiets ...

"Sinds mensenheugenis heeft Apeldoorn een wielerbaan. De eerste dateert van 1914 en de beroemde Jaap Eden heeft daar nog op gereden. De wielervereniging ARTV De Adelaar nam in 1947 het initiatief tot de bouw van een 250 meter baan, waarop grote mannen als ...

... Joop Zoetemelk, Henk Lubberding, Fedor den Hertog hun rondjes hebben gedraaid en thuisrijders als Leon van Bon en Teun Mulder de eerste kneepjes van het vak hebben geleerd. Deze baan is precies een halve eeuw in gebruik geweest en was toen helemaal versleten. Er moest daarom iets nieuws komen, want Apeldoorn zonder wielerbaan is als Amsterdam zonder de Dam. Het heeft tien jaar geduurd, maar op 14 november jongstleden was het zo ver en werd Omnisport Apeldoorn officieel geopend. Wij, de leden van de vereniging 'De Oude Fiets', werden uitgenodigd om daags daarna op de Open Dag met oude fietsen en bijpassende kleding acte de présence te geven. Om half tien 's ochtends stond ik met een bus vol fietsen bij ingang 5 aan de achterzijde. Langzaam druppelden er meer leden naar binnen en konden we onze kostbaarheden via de catacomben naar de hoofdingang slepen. Toen dat gebeurd was had ik de gelegenheid de prachtige baan te bewonderen, waarvan kenners beweren dat hij tot de top vijf van de wereld behoort. Natuurlijk ligt er ook een atletiekbaan waarop de Nederlandse kampioenschappen indoor gehouden kunnen worden en de atletiek unie niet meer gedwongen is om naar Gent in België uit te wijken. We hadden een opkomst van twintig leden die met elkaar goed waren voor 25 historische rijwielen. Niemand van ons had eerder op de baan gereden en het was een hele belevenis. Otto Beaujon - u weet wel van de vrijdagse balhoofdplaatjes - offerde zich op door achter de microfoon plaats te nemen om alles aan elkaar te praten. Dat kun je wel aan Otto overlaten, want uit de losse pols schudde hij allerlei wetenswaardigheden uit de mouw over de bonte reeks antieke fietsen die er rondreden. Hij begon met de Hoge Bi en daarna gaf hij uitleg over andere opvallende exemplaren in het peloton dat over de baan ging. Beroemde merknamen als RIH, Joco, De Mol, Schipper, Manus Brinkman, EROBA, Astor passeerden de revue en niet te vergeten Gazelle. Onze zuiderburen waren vertegenwoordigd met merken als Merckx, Vanderaerden en zelfs een echte Vanhauwaert. Er was ook nog een Spaanse fiets uit 1920 en verder exemplaren van Romani, Mercier en Sunbeam, een cardanfiets van voor 1900, een Safty en de al eerder genoemde Hoge Bi. Gazelle en Merckx verdienen nog een extra vermelding omdat zij huurfietsen beschikbaar hebben gesteld, die net als in Alkmaar en Amsterdam permanent op de baan aanwezig zullen zijn om wielrenners en oud-wielrenners uit de omgeving in staat te stellen lekker rondjes te draaien. Met lichte tegenzin moesten we de baan weer verlaten en de blauwe lijn aan de onderkant overschrijden. Die lijn wordt de Côte d'Azur genoemd en de vergelijking tussen die exquise vakantiebestemming en deze uitzonderlijk mooie wielerbaan mag zeker gemaakt worden.
 
Tot over veertien dagen!"

Peter Ravensbergen

Door Fred van Slogteren, 2 december 2008 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web