Het balhoofdplaatje van Otto ...

"Na de Tour van 1986, de hele karavaan was nog op de Champs Elysées aanwezig, kreeg ploegleider Roger Legeay van de baas van Cycles Peugeot te horen dat het afgelopen was met de sponsoring van een grote profploeg. Het werd met redenen omkleed: het ...

... ging niet al te best met het bedrijf en er was alleen nog budget voor een trui en een fiets. Gelukkig vond de ploegleiding Roger Zannier van het kinderkledingmerk 'Z' bereid om nog 20 miljoen francs in de ploeg te stoppen. Drie jaar lang reed de 'Z' formatie met renners als Gilbert Duclos-Lasalle, Ronan Pensec en de gebroeders Simon in wedstrijden en daarna was het over en uit. Tezelfdertijd had de fameuze Carrera-ploeg de naam 'Peugeot' op de pijpen van de koersbroeken staan, maar de fietsen waar de renners op reden waren van het merk 'Battaglin' en daar boekte de ploeg grote successen mee. Denk maar aan Claudio Chiapucci, Roberto Visentini en vooral Stephen Roche, die in 1987 zowel de Giro d'Italia als de Tour de France won en ook nog eens wereldkampioen werd. Het was duidelijk dat het machtige Peugeot Automobiles er geen zin meer in had om Cycles Peugeot, het arme zusje, overeind te houden en de roemruchte fietsenfabrikant ging verder met ACBB, een Parijse amateurclub. Met veel gevoel voor publiciteit werd ook de waaghals Christian Taillefer gesponsord. Dat was de Franse Fred Rompelberg, die wereldrecords snelheid op sneeuw vestigde en in een afdaling eens een snelheid bereikte van 212 km per uur. In 1994 werd Peugeot opnieuw sponsor, ditmaal van Aubervilliers, afgewisseld met Festina. Richard Virenque behaalde zijn successen in de bergen, Laurent Brochard werd wereldkampioen en zelfs na de affaire-Festina ging de ploeg nog een jaartje door. 1999 was het laatste jaar dat er Peugeot fietsen in het peloton meereden, dat was bij de Deense formatie Jack & Jones. In datzelfde jaar stopte de verkoop van Peugeot fietsen in Frankrijk, twee jaar eerder dan in Nederland en in Duitsland pas in 2004, vanwege de contractuele verplichtingen jegens de Duitse importeur. Het was het einde van één van de beroemdste sponsors uit de geschiedenis van de wielersport. 

Tot volgende week!"

Otto Beaujon

Door Fred van Slogteren, 28 november 2008 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web