Het balhoofdplaatje van Otto ...

"In 1946 pakte Cycles Peugeot de draad weer op met een ploeg waarin een paar namen voorkwamen, die later zeer bekend zijn geworden. Maurice De Muer en Jean De Gribaldy waren geen toprenners, maar ze werden later als ...

... ploegleider grote namen met vele successen op hun conto. In die eerste naoorlogse jaren speelde de Belgische importeur van Peugeot, Leon Vanderhulst, een belangrijke rol. Als wielerfanaat wilde Vanderhulst zo veel mogelijk Belgische renners onder dak brengen en door zijn co-sponsorschap groeiden de Elvè-Peugeot ploegen in de jaren vijftig tot ongekende grootte. Ga maar na: 48 renners in 1953 en 41 in 1954. Het waren niet de minsten die in die jaren voor Peugeot reden: Rik Van Steenbergen, Ferdi Kübler, Pino Cerami, Eloï Meulenbergh, Stan Ockers, Ernest Sterckx, Roger Walkowiak, Willy Vannitsen, Edgar Sorgeloos, Raymond Impanis, Jef Planckaert, Charly Gaul, enzovoort. Voor het seizoen 1958 werd een nieuwe ploegleider aangetrokken en dat was Gaston Plaud. Die zou tot 1975 de Peugeot ploeg leiden en met veel succes. Hij werd opgevolgd door Maurice De Muer. In 1962 vond een ingrijpende verandering plaats toen Peugeot een overduidelijke nieuwe huisstijl introduceerde. De vertrouwde blauw-met gele trui moest plaats maken voor helder wit met een zwarte horizontale blokband. Dat uniform bleef in gebruik tot 1987 en in die trui wonnen bijvoorbeeld Roger Pingeon en Bernard Thevenet de Tour de France. Verder fietste Ferdinand Bracke in dat shirt naar het werelduurrecord, werd Tom Simpson wereldkampioen, debuteerde Eddy Merckx als beroepsrenner en won Gilbert Duclos-Lasalle zijn eerste Parijs-Roubaix. In 1987 verdween Peugeot als hoofdsponsor van het toneel, maar dat is dan weer een volgend verhaal over dit vermaarde Franse fietsenmerk.

Volgende week!"

Otto Beaujon 

Door Fred van Slogteren, 21 november 2008 9:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web