Uit de stalling van Peter R. de Fiets ...

“Stilstaan met de fiets is omvallen en voor gewone stervelingen is het niet weggelegd om lang sur place te staan. Dat kunnen alleen baansprinters, omdat die zich dat met veel oefenen hebben aangeleerd om het als tactisch wapen te kunnen gebruiken. Tijdens het fietsen ben je ...

... constant aan het omvallen, alleen de snelheid houd je overeind. Langzaam fietsen betekent veel corrigeren, maar hoe hoger de snelheid des te meer centrifugaalkracht er ontstaat, waardoor het steeds makkelijker wordt in een rechte lijn te rijden. Een prachtig Nederlands woord voor dat verschijnsel is middelpuntvliedendekracht en het woord zegt het al: het is een kracht die van uit het midden weg vloeit. Wie heeft er als kind niet als een dolle met een emmer water staan slingeren zonder te begrijpen waarom je daar geen nat pak aan overhield. Sinds 1978 kennen we Aerospoke wielen. Vijf spaaks wielen van carbon hebben een composieten velg voor de remwerking. Ik rammelde eens met zo'n Aerospoke achterwiel en ik kon de gewichtjes horen die in de spaken zitten. Door die verzwaring maak je gebruik van de middelpuntvliedendekracht, die bij een snelheid van 35 kilometer per uur effect begint te sorteren. Je wordt als het ware de weg opgeslingerd. Het zijn zeker niet de lichtste wielen die er te koop zijn, want er is niet beknibbeld op grammen wat betreft duurzaamheid en veiligheid. Alles draait tegenwoordig om gewicht, maar dat is niet het belangrijkste. Aerodynamica is misschien wel veel belangrijker. Zo’n massief wiel heeft vele voordelen ten opzichte van een 32-spaaks wiel en wel minimaal 64, omdat eventuele storingen aan spaken of nippels niet voor kunnen komen. Volgens mij is het rijden van wedstrijden met deze wielen verboden, vanwege de oneerlijke concurrentie. Of het waar is weet ik niet, want ik heb er geen literatuur over kunnen vinden. Wel is het wellicht een verklaring waarom de Amerikaanse tijdrijders plotseling sneller gingen rijden toen ze deze wielen gebruikten, maar dat kan ook andere oorzaken hebben, zoals we daar – achterdochtig als we zijn geworden – altijd rekening mee moeten houden.

Tot over veertien dagen!”

Peter Ravensbergen

Door Fred van Slogteren, 4 november 2008 9:00

Peter R de Fiets

Ik weet niet beter dan dat gebruik van sommige carbonwielen om veiligheids redenen verboden is.De werking van een cirkelzaag heeft bij valpartijen.

Geplaatst door Jan v d Horst, 05 november 2008 19:40:26

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web