Uit de stalling van Peter R. de Fiets

© T&T Tekst & Traffic

“Zoals beloofd kom ik vandaag terug op het unieke versnellingssysteem op de Bianchi-fiets uit 1951 van vorige week. Dit systeem is in 1950 ontwikkeld door Campagnolo en het kreeg de naam Parijs-Roubaix vanwege de overwinning die Fausto Coppi daarin in 1950 behaalde. Het apparaat zit gemonteerd op de staande rechterbuis van de achtervork en de berijder van de fiets kon het bedienen door met zijn rechterhand achterwaarts het vorkje te bewegen. Eerst moest de achteras ontgrendeld worden door het vorkje een achtste slag te draaien en vervolgens kon naar de gewenste versnelling worden geschakeld. De achterpadden, die ...

... de verplaatsing van de ketting verzorgen, zijn zodanig uitgevoerd dat het gewenste kettingbereik en de benodigde kettingspanning worden gerealiseerd.
De achterpadden zijn vertand over 65 mm. en er is een ketting gebruikt van een halve inch. Die maat heeft te maken met de afstand tussen de scharnierpunten. Het verschil tussen het grootste en het kleinste tandwiel kan maximaal tien tandjes zijn. Dat is in kettinglengte gerekend 10 maal een halve inch = 127 mm. De ketting loopt in een lus dus is de effectieve lengte die opgevangen moet worden 127 : 2 = 63,5 mm. Ik hoop dat jullie het nog kunnen volgen.

Tot volgende week!”

Peter Ravensbergen

Door Fred van Slogteren, 18 april 2006 8:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web