Uit de stalling van Peter R. de Fiets

© T&T Tekst & Traffic

“Deze Bianchi dateert uit 1951. Dat weet ik zeker omdat bij de revisie van de trapas dit jaartal onder het vuil vandaan kwam. Het bijzondere van deze fiets is het versnellingsapparaat. Dat is vernoemd naar Parijs-Roubaix en dan met name naar de overwinning die Fausto Coppi, de sterrijder van Bianchi, in 1950 in die klassieker behaalde. Bianchi is altijd een topmerk geweest en dat is het nog steeds. Het is volgens mij ook de enige fietsenfabrikant die langer dan honderd jaar bestaat. De manier waarop ik aan die fiets gekomen ben is heel bijzonder. Veel van mijn fietsen zijn afkomstig van de zolders van fietsenmakers, waar ze zijn voorbestemd voor de schroothoop. Voor de vakman zijn die fietsen het vaak niet meer waard om opgeknapt te worden, maar voor mij als verzamelaar wel. Daarom ga ik ...

... graag en regelmatig bij fietsenmakers buurten. Zo was ik eens bij een van hen en ik vroeg belangstellend of hij nog iets op zolder had liggen. “Nee, alleen schroot”, was het antwoord. Een van zijn monteurs zei toen dat er onder een berg wielen nog een oud frame met een vieze groene kleur lag. Mijn hart veerde op en ik smeekte die fietsenmaker om voor me te gaan kijken, want dat kon wel eens een Bianchi zijn. Hij ging naar boven en kwam na een poos terug met een wrak. Het was inderdaad een echte Bianchi, maar omgebouwd tot stadsfiets want er zaten allemaal onderdelen op waar de echte Bianchi-liefhebber tranen van in zijn ogen krijgt. Toen ik het kader in mijn handen had zag ik dat het balhoofd geïntegreerd was en er een vreemde beugel aan de staande achtervork zat. Ik realiseerde me direct dat dit simpele beugeltje wel eens onderdeel kon zijn van een uniek versnellingssysteem. Maar daar hoorde nog een handle bij. Na lang zeuren was de fietsenmaker bereid om weer naar boven te gaan om te gaan zoeken en zowaar hij vond de handle, waarmee ik het versnellingssysteem compleet kon maken. Zoals het toen was, werkte het niet meer. Ik heb daarom de tandjes een voor een met de hand in vorm moeten vijlen om het systeem weer te kunnen laten functioneren. Volgende week zal ik de werking van dit systeem proberen uit te leggen.
De rest van de fiets heb ik gereviseerd en dat heeft lang geduurd. Het Aquila zadel is nog origineel en het kleine voorspatbord ook. Dat had als functie om de op het stuur bevestigde bidon tegen opspattend water en blubber te beschermen. Dat was geen overbodige luxe toen deze fiets nog in wedstrijden werd gebruikt.
Op 6 mei a.s. begint de Ronde van Italië. Op die dag zal deze fiets worden tentoongesteld in de showroom van racespeciaalzaak Cees de Boer in Maassluis. Uiteraard met een foto van de beroemdste Bianchi-coureur aller tijden: Fausto Coppi.

Tot volgende week!

Peter Ravensbergen

Door Fred van Slogteren, 11 april 2006 7:20

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web