Mijn fiets … (5)

Toen ik in maart 1982 startte met mijn actieve toerfietsleven, had ik bij gebrek aan beter een lichtgroene Peugeot van 65 centimeter. Veel te klein voor iemand van mijn lengte. Het jaar daarvoor was ik afgekeurd voor militaire dienst met mijn 2 meter en 2 centimeter. De hoogte van de fiets werd met behulp van een lange zadelpen nog wel op niveau gebracht, maar het frame was veel te kort en dat uitte zich in veel rugpijn tijdens het fietsen.
In die tijd was ik een vaste bezoeker van de Fiets-RAI en toen ik in 1984 bij de Gazelle-stand rondliep werd ik door een vertegenwoordiger op de schouder getikt. “Wij hebben een fiets voor u gemaakt”, zei hij en hij nam me mee naar de andere kant van de stand. Daar stond hij, niet afgemonteerd maar ik zag het direct: dat was ‘m. Een frame met een hoogte van ...

... 70 centimeter en een opvallende knik in de bovenbuis.
De volgende dag bestelde ik er een bij mijn eigen fietsenmaker en op 6 augustus 1984 werd hij gebruiksklaar afgeleverd. Omgerekend zo’n 970 euro handel. Mijn eerste tocht was een sterrit van Lent naar Tiel en terug over een afstand van zo’n 80 kilometer. Wat een genot! Wat voelde dat super! Ik had het gevoel of ik van een Daf’je was overgestapt in een Rolls Royce. Ik ben de fietsenfabriek in Dieren nog altijd dankbaar, want ik ben er van overtuigd dat mijn loopbaan als toerfietser niet lang zou hebben geduurd als zij dit model niet ontworpen zouden hebben.
Anno 2006 is diezelfde fiets mij nog steeds van dienst tijdens het toeren. Al 80 duizend kilometer heb ik er op afgelegd. 28 klassiekers, waaronder vier maal de Ronde van Vlaanderen, twee maal Parijs-Roubaix en tien maal de Amstel Gold Race. Ruim tweehonderd toertochten en driehonderd sterritten. Natuurlijk is er in de loop der jaren het nodige vervangen, maar het frame is nog steeds hetzelfde en van de rest dateert alleen nog het stuur uit 1984. Het kader is gemaakt van Reynolds 531 buis en de staande achtervork is speciaal geconstrueerd voor een korte wielbasis. Toen die vertegenwoordiger van Gazelle mij in 1984 vertelde dat deze fiets geschikt was voor de meest extreme omstandigheden heeft hij niets teveel gezegd. Hoe is het anders mogelijk dat iemand van ruim twee meter met bijbehorend gewicht twee maal Parijs-Roubaix zonder pech kan uitrijden?

Jan Houterman

Door Fred van Slogteren, 1 april 2006 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web