Het balhoofdplaatje van Otto …

© Otto Beaujon

“Joseph Monet en Adrien Goyon begonnen in 1917 samen een bedrijf dat fietsen zou gaan maken. Voor zover mij bekend heeft Monet-Goyon nooit wielrenners gesponsord, maar het bedrijf liet wel in de jaren vijftig zijn motoren meerijden in de reclamekaravaan van de Tour de France. Al gauw was het belangrijkste product van Monet-Goyon het invalidenwagentje, want dat was in die tijd, hoe bizar dat ook moge klinken, een gat in de markt. De eerste wereldoorlog liep ten einde en bedroevend veel mannen waren hun benen kwijt. Een volgend product was een motortje met een wiel dat als een soort buitenboordmotor links opzij als derde wiel achter tegen een fiets aan kon worden bevestigd. Als een steuntje in de rug voor de fietser. Monet-Goyon ontwikkelde zich gaandeweg tot een grote motorfietsenfabrikant. Van …

… lichte motortjes, wel te verstaan. Monet-Goyon werd zelfs licentiehouder van het Engelse Villiers, bouwers van letterlijk miljoenen tweetaktmotortjes voor motoren en scooters. Door de jaren heen bleef Monet-Goyon zich toeleggen op lichtgewichtjes, maar met wisselend succes. De laatste was de Motorox, een 34 cc hulpmotortje dat het voorste kettingwiel aan de binnenzijde aandreef met een miniatuur-tandwieltje. Deze hopeloze constructie sleet zo onwaarschijnlijk snel en het motortje was kwalitatief zo slecht dat duizenden Monet-Goyon fietsen na een maand of wat van hun kapotte motortje werden ontdaan om als een gewone trapfiets verder door het leven te gaan. Het betekende wel het faillissement van Monet-Goyon, de deelname aan de reclamekaravaan van de Tour de France ten spijt.

Tot volgende week!”

Otto Beaujon

Door Fred van Slogteren, 11 januari 2008 7:08

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web