Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

© Peter Ravensbergen

“Hier volgt het laatste deel van de trilogie over mijn Gazelle fiets, waarmee ik mijn wereldreis heb gemaakt. De bagagedragers waren van het merk Jim Blackburn en dat is een verhaal apart. Blackburn heeft zijn sporen verdiend in de ruimtevaart en zijn dragers waren gefabriceerd van getordeerd aluminium en daardoor onverwoestbaar. Het gevolg is een levenslange garantie, want het is werkelijk het neusje van de zalm en daarom natuurlijk ook peperduur. Ik kwam echter bedrogen uit, want ergens midden in India in een door god verlaten stuk begon de rechter voortas vervaarlijk te klapperen en ik realiseerde me dat die herrie het gevolg was van een afgebroken stuk van de lowrider die tegen de spaken aan liep. Als kind maakte je dat geluid voor de lol, door een stukje karton met een knijper aan je spatbordvork te bevestigen en dat ratelde dan over de spaken. Hier was echter geen lol aan, want als een kamikazepiloot moest ik me in een afdaling vooroverbuigen en met één hand de drager uit de spaken trekken, terwijl ik met de andere remde tot ik er kramp in kreeg. Uiteindelijk heb ik me maar in de berm laten vallen om tot stilstand te komen. Wat heb je aan een levenslange garantie als je …

… ergens in the middle of nowhere in India zit? Ik vervloekte het feit dat ik geen stalen drager had genomen, die ze op elke hoek van de straat hadden kunnen lassen maar met aluminium kan dat niet. De drager was afgebroken bij het bevestigingspunt aan de voorvork, waar door de trillingen materiaalmoeheid was opgetreden. De breuk was ontstaan bij de kleinste doorsnede ter hoogte van het gat voor de bevestigingsbout. Zelfwerkzaamheid was de enige optie. Ik sloeg het uiteinde met een hamer plat en met een ouderwetse handboor maakte ik er een gat van 3 millimeter in met het enige boortje wat ik te pakken kon krijgen. Ik had echter 5 millimeter nodig en heb net zo lang met een schroevendraaier zitten wrikken totdat het boutje er door kon. De reparatie hield het tot in Australië, waar ik eindelijk van de levenslange garantie gebruik kon maken. De voordrager met het patentnummer 4450988 werd in Melbourne bij Cristie Cycle op Burwood Road kostenloos vervangen. Ook de bidonhouder van hetzelfde merk en materiaal had het onderweg begeven en ook die werd netjes en gratis vervangen. De moraal van dit verhaal is dat garantie mooi is, maar je moet er wel gebruik van kunnen maken op het moment dat het nodig is.

Tot volgend jaar! Proost!”

Peter Ravensbergen

Door Fred van Slogteren, 18 december 2007 9:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web