Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

Bertus Lauwers was een redelijke amateur uit de rijen van de Rotterdamse Renners Club Feijenoord. Eén van zijn beroemdste clubgenoten was André de Korver, die in 1939 in de Tour de France zou starten en als 28e in Parijs zou aankomen.

Lauwers heeft het zo ver niet geschopt, maar hij had wel veel verdiensten voor zijn vereniging. Hoogtepunt in de clubgeschiedenis was wel het behalen van de Nederlandse titel bij de clubkampioenschappen van Nederland van 1936.

Behalve Lauwers en De Korver droegen ook Overweel, Berwers, Saarloos en Van Gerven de roodwitte kleuren. In 1937 kwam nagenoeg dezelfde formatie aan de start en wederom werd het kampioenschap behaald.

Vijf jaar lang was Bertus vervolgens prof zonder belangrijke uitslagen te realiseren. Hij was een naamloze prof. Bekender werd Bertus als fietsenmaker die ook nog wel eens op maat een kader fabriceerde.

Via Cees Jonkers aan de Rotterdamse Strevelsweg kwam ik aan dit frame uit de jaren vijftig. Er zit een mooi verhaal aan vast. Bertus maakte lugloze frame’s. Niet omdat die beter waren, maar omdat er zo vlak na de oorlog moeilijk aan lugs was te komen.

Verder stond Bertus bekend om zijn vergaande service. Je kon altijd bij hem terecht als je je fiets weer eens kapot had gereden. Zelfs als mevrouw Lauwers de tafel al had gedekt en de soep dampend was opgediend, bleef Bertus in de werkplaats, want de fietsreparatie ging voor.

Voor een oud stalen frame is het gewicht opmerkelijk gering. Als je kijkt naar de buis waar de zadelpen in moet zakken is de wanddikte griezelig dun. Voor de rest is het keurig afgebiesd in de kleuren rood en wit, en de naam is er ook met de hand opgeschilderd.

Hand in hand kameraden voor het rood en wit van Feijenoord is ooit nog een optie geweest op Zuid. De naam Feijenoord voedde in de gelijknamige wijk een grote lotsverbondenheid en er is zelfs even sprake geweest van het samengaan van de wielerclub met de voetbalclub.

Beide verenigingen zouden dan een eigen onderkomen moeten krijgen in het toen nog te bouwen stadion De Kuip, waarin aanvankelijk ook een wielerbaan om het veld was gepland. Het is niet doorgegaan.

Nu er sprake is van een nieuw te bouwen Kuip zou men die blunder van toen alsnog ongedaan kunnen maken door in het oude stadion een wielerbaan te bouwen. Dat zou kunnen omdat de Kuip een monument is, dat daarom niet afgebroken mag worden.

Dan zou ik daar ook mijn verzameling kunnen huisvesten, want zonder voetbal is er plaats genoeg. Rotterdam zou dan eindelijk een echte permanente wielerbaan hebben met de naam De Kuip.

Een kleine vingerwijzing wellicht naar een veel kleinere stad in België waar de plaatselijke piste ’t Kuipke heet.

Foto 2: archief T&T Tekst & Traffic

Door Peter Ravensbergen, 23 oktober 2018 12:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web