Het balhoofdplaatje van Otto …

Het Franse fietsenmerk Austral maakte in het begin van de vorige eeuw reclame met de slagzin: ´De goedkoopste van de grote merken´.

Een voorbeeld van een te grote broek aantrekken, want bij de oprichting in 1905 kon Austral zich in de verste verte niet vergelijken met Peugeot, Terrot of Manufrance.

Er werd een mooie poster van Cycles Austral getekend door de destijds beroemde illustrator Albert Edouard Puyplat (foto 1). Hoewel het bedrijf de ambitie dus niet waar kon maken, heeft Austral het als fietsenfabrikant nog heel wat jaren volgehouden.

Dat was voornamelijk gebaseerd op het succes van gemotoriseerde bakfietsen (foto 2), in twee categorieën: tourisme en livraisons, oftewel toerfietsen en bestelwagens. Die sjeesden destijds door de Franse straten.

Dat succes was overigens discutabel als je bedenkt dat zo'n gevaarte zeventig kilometer per uur kon halen. De passagiers die bereid waren in de onbeschermd in de bak plaats te nemen kon moed niet ontzegd worden.

Afgeleid van die driewielers bracht Austral in 1920 ook een fiets met bladveren uit, waarmee je ´over de kasseien kon rijden alsof het asfalt was´.

In 1922 werd de Belg Omer Huyse met Austral als materiaalsponsor winnaar van de Tour de France voor onafhankelijken. Dat zou het belangrijkste wapenfeit blijven voor het Franse merk.

De productie van fietsen en driewielers ging nog door tot 1950, waarna het bedrijf in schoonheid ten onder ging, mede door de opkomst van de bromfiets. De naam Austral bestaat echter nog.

In het Belqische Waterloo is een handelsonderneming gevestigd, waar fietsen en gepersonaliseerde accessoires met de naam Austral worden verkocht, maar er is geen aantoonbare verwantschap met het Franse merk van weleer.

Door Otto Beaujon, 28 september 2018 12:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web