Het balhoofdplaatje van Otto …

Bij het horen of lezen van de merknaam Miele denk je aan wasmachines en stofzuigers in de hogere prijsklasse. Dat was en is al meer dan honderd jaar wat Miele wil zijn: leverancier van de beste huishoudelijke apparaten.

Opgericht in 1899 door Markus Miele (51,1% van de aandelen) en Richard Zinkann (49,9% van de aandelen) bestaat de bedrijfsleiding anno 2018 nog steeds uit een Miele en een Zinkann.

Van inmiddels al de vierde generatie met nog altijd hetzelfde marketingconcept als van de oprichters. In 2017 realiseerde het concern een omzet van 3,93 miljard euro. De Miele Groep omvat een dozijn bedrijven in Europa, waar professionele keukenapparatuur en industriële voedselverwerkingsmachines gemaakt worden.

Vanuit het dorpje Herzebrock in Westfalen (geen spoorlijn, geen elektriciteit) verhuisde Miele al gauw naar Gütersloh, een kleine industriestad in Nordrhein Westfalen, waar de hoofdvestiging nog steeds is gevestigd.

Tussen 1911 en 1913 werden er bij Miele zelfs auto's geproduceerd, naar schatting zo'n 140 stuks in totaal, die naar alle werelddelen zijn verkocht. Maar het was hun 'ding' niet, en ze hielden er weer mee op.

De enig bekende overgebleven Miele auto kwam in 1996 tevoorschijn in Noorwegen, en is prompt aangekocht door het Miele Museum. In 1916 opende Miele in Bielefeld een fietsenfabriek, een stad waar veel leveranciers van fietsonderdelen zijn gevetigd.

Ook voor de fietsen gold dat het topkwaliteit moest zijn om de merknaam Miele te mogen dragen. Daar voldeden de fietsen volledig aan en de volgende logische stap was in 1928 het produceren van lichte motorfietsen en na 1946 ook nog eens bromfietsen.

Miele sponsorde in 1929 een handvol Duitse wielrenners, onder andere de vermaarde stayer Walter Sawall (foto), maar ook hiervan bedachten ze later dat dat het eigenlijk niet bij het imago van het bedrijf paste.

Wielrennen en wielrenners hadden niet de juiste uitstraling voor de huishoudelijke apparaten die altijd de hoofdmoot van de productie zijn geweest. Met de fietsen en lichte gemotoriseerde tweewielers gingen ze echter door.

Zo lang het economisch interessant was en dat duurde tot 1962 toen ze veel last kregen van goedkope concurrentie. In plaats van concessies doen aan de kwaliteit werd aan de fietsenindustrie een eind gemaakt.

De fietsen van Miele maken de laatste jaren in Duitsland een revival mee. Er is een levendige handel in oude Miele fietsen en er worden replica's gemaakt, die niet van de oude te onderscheiden zijn.

Foto 2: archief dewielersite.net

Door Otto Beaujon, 10 augustus 2018 12:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web