Het balhoofdplaatje van Otto …

© Otto Beaujon

“Epple is een groothandel van voornamelijk plaatselijke betekenis in Memmingen, in het zuiden van Duitsland. Het bedrijf is in 1930 opgericht door Franz Epple. In 1987 introduceerde Epple de term ‘city-bike’ en dat gebeurde in het kader van Epple’s opvatting dat een fiets dient als vervoermiddel. Ook in het zachtglooiende heuvelland nabij München, Memmingen en Ulm, moest de boodschap verkondigd worden dat je niet zomaar klakkeloos alles met de auto moet doen. Dat je je kop er even bij moet houden en de fiets pakken wanneer dat maar mogelijk is, omwille van het milieu en je eigen gezondheid. Epple werd in zijn modellenreeks welbewust een leverancier en propagandist van het ‘Alltagsradfahren’. Dat had alles te maken met Manfred Neun, de nieuwe directeur die toen net in het familiebedrijf was aangetreden. Nu twintig jaar verder heeft Neun het bedrijf verkocht om zelf al zijn tijd, energie en geld te wijden aan het propageren van de fiets als ...

... dagelijks vervoermiddel. Neun is president van de European Cyclists Federation (ECF), het overkoepelend orgaan waar ook de Nederlandse Fietsersbond en vergelijkbare ‘echte’ fietsersverenigingen in andere landen van Europa deel van uitmaken. Er wordt inmiddels over hem gesproken als ‘Le grand seigneur du cyclisme quotidien’, ofwel de beschermheer van het gewone fietsen. De ECF, met de Nederlandse dominee en oud-Fietsersbond-voorzitter Ensink als secretaris-generaal, heeft inmiddels, dankzij onder meer Manfred Neun’s inspanningen, de officiële status van enige belangenbehartiger en lobbyist van de fiets als vervoermiddel bij het Europees parlement. Het hoofdkantoor van de ECF staat in Brussel, vlak naast het Europarlementsgebouw aan het Schumannplein, en de fietspropagandisten delen hun kantoor met een Duitse evangelische kerkorde onder het motto: hunnie op zondag, de ECF door de week.

Tot volgende week!”

Otto Beaujon

Door Fred van Slogteren, 29 juni 2007 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web