Het balhoofdplaatje van Otto …

Riva Sport werd in 1941 tijdens de Tweede Werelsoorlog gevestigd in Vichy. Waarom Vichy? Deze kleine stad in Midden-Frankrijk was toen namelijk de hoofdstad van het niet-bezette deel van Frankrijk.

Daarom kon het normale leven onder het bewind van de zeer foute Maarschalk Pétain er lang ongehinderd voortgaan. Louis Rivière, de eigenaar van Riva Sport, had de productierechten van het Parijse fietsenmerk Alphonse Thomann overgenomen.

Behalve de eigen fietsen met de merknaam Riva Sport maakte hij daar in Vichy ook Alphonse Thomann fietsen. Direct na de oorlog zou Jean Robic (foto 2) de eerste naoorlogse Tour de France winnen op een fiets van Alphonse Thomann.

De zaken verliepen voorspoedig, want iedereen wilde een fiets en in 1950 moest het bedrijf een nieuw pand betrekken omdat het uit het uit zijn jasje was gegroeid. De groeiende omzet zorgde ervoor dat er voldoende geld beschikbaar was om een wielerploeg te sponsoren met Jean Robic als kopman.

De naam van de ploeg was Thomann-Riva Sport en er werden zeventien renners gecontracteerd, die met uitzondering van Robic voor het merendeel onbekend waren en dus ook geen palmares hadden.

Desondanks geen gebrek aan succes want in dat seizoen 1950 zorgde de kleine Breton voor de nodige media-aandacht door een etappe in de Dauphiné tw innen, het eindklassement in Rome-Napels-Rome op zijn naam te schrijven en de eindoverwinning in de Spaanse rittenkoers Subida a Arantzazu te behalen. Bovendien werd hij ook nog eens wereldkampioen veldrijden.

Tot de overige renners in de ploeg behoorde ook ene Roger Walkowiak, een Fransman van Poolse afkomst die in 1956 verrassend de Tour de France zou winnen. Maar toen bestond Riva Sport al niet meer. In de ploeg zat ook een jonge Italiaan met de naam Renzo Soldani (1925-2013). In zijn eerste profjaar won die voor Thomann-Riva Sport de Giro dell’ Appennino, de Giro dell’ Umbria en de Ronde van Lombardije.

In de koers van de vallende bladeren versloeg de jonge Soldani in de sprint niemand minder dan Fausto Coppi. Vanwege die prestaties werd hem een grote toekomst toegedicht, maar het is bij die overwinningen gebleven.

Wel nam de Toscaan nog vele jaren deel aan de Eroica, een toertocht over de onverharde wegen van Toscane met daarin fikse hellingen. Soldani reed jaarlijks een paar honderd kilometer met zijn Vespa Ape vrachtwagentje naar deze reünie van de wielergeschiedenis in Gaiole. Tot vijf jaar voor zijn dood. Renzo was toen 82 jaar.

Foto 2: archief dewielersite.net

Door Otto Beaujon, 1 juni 2018 12:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web