Uit de wasserette van Henk …

Dit truitje is uit een ver verleden en dat is duidelijk te zien. Ik kreeg hem in 2008 van Jan Nolten, de Limburger die zo’n drieënhalf jaar geleden is overleden. Hij was in het begin van de jaren vijftig een grote belofte in wie een Tourwinnaar werd gezien.

Hij reed de Ronde van Frankrijk vijf maal met een veertiende plaats als beste resultaat. Hij startte ook twee maal in de Ronde van Italië, maar reed die beide keren niet uit. In 1956 voor de tweede keer in de Nederlandse ploeg met onder meer Woutje Wagtmans, Daan de Groot en Michel Stolker.

De sponsors van de ploeg waren Locomotief en Vredestein, maar in de Giro golden in die dagen andere wetten. Italiaanse sponsors adopteerden een ploeg en de renners daarvan reden vervolgens met de naam van dat bedrijf op de shirts.

Doniselli werd de naamgever van de Nederlandse formatie en de in 2008 van zijn oude dag genietende Jan Nolten had geen idee wat dat voor een bedrijf was. Daarom maar eens op internet gekeken en BINGO!!!

Ik vond een site van Doniselli Bike, een fietsenfabriek. Omdat ik daar nog nooit van had gehoord heb ik Otto Beaujon van de balhoofdplaatjes maar even gebeld. Otto kent alle fietsenfabrieken die er ooit in de wereld hebben bestaan persoonlijk, maar van Doniselli had ook hij nooit gehoord.

Racefietsen zitten niet in het leveringsprogramma, maar wel al die merkwaardige rijwielen die je tegenwoordig tegenkomt met moeders die kinderen vervoeren of boodschappen voor de hele maand doen.

In 100 Jaar Wegrenners, de bijbel die Wim van Eyle en Jacques Burremans in de jaren negentig samenstelden, lees ik dat Nolten winnaar was van het tweede deel van de vijfde rit. Dat was echter een gedeelde overwinning.

Het was, volgens Jan, een estafetterit waarbij de renners van de ploeg om de beurt twee rondjes moesten rijden op een gesloten circuit. Daarna werd afgelost en Jan was de laatste renner. Hij won in de sprint van Fiorenzo Magni en Federico Bahamontes en daarom staat die rit op zijn naam.

Het ging toen nog redelijk goed met Jan, want zijn stem klonk opgewekt. Tot ik de naam 'Pellenaars' noemde, zijn al lang ontslapen ploegleider van destijds. In rap tempo lepelde Jan de keren op dat hij door De Pel besodemieterd was en zijn woordenstroom was niet te stuiten.

Met het advies om het na zoveel jaar te laten rusten en de kwaadheid te relativeren, nam ik afscheid van hem. Maar niet nadat ik hem uitvoerig had bedankt voor dit mooie truitje.

Foto 2: archief dewielersite.net

Door Henk Theuns, 14 februari 2018 12:00

Doniselli

Graag wil ik een kanttekening maken bij het verhaal van Henk.
Nadat de Nederlandse ploeg met succes had deel genomen aan de Giro van 1954 met o.a. roze trui drager Voorting, werd in 1955 en 1956 deel genomen in het shirt van een Italiaanse sponsor. In 1955 voor Doniselli, een fietsenfabrikant en in 1956 voor Italcover. De getoonde blauwe trui komt mij totaal onbekend voor want het tricot van Doniselli in de Giro 1955 was geel, gemaakt van wol met een rode kraag en overdwars over borst en mouwen het rood wit en blauw. Naar mijn weten heeft Jan Nolten toen ook niet de Giro gereden. De ploeg bestond uit: Daan de Groot, Jules Maenen, Thijs Roks, Hein van Breenen, Toon van Oers, Gerrit Voorting en Wout Wagtmans. In 1956 onder de vlag van Italcover reed Jan wel mee en won inderdaad etappe 5 B, een tijdrit. Later won Stolker nog de rit Lucca-Bologna
En tja. Over de controverse tussen mijn vader en Nolten is al veel geschreven. Mijn vader vond eigenlijk dat Jan maar weinig deed met zijn talenten, door zijn Limburgse supporters over het paard werd getild en veel te weinig trainde. Dit werd hem dan ook regelmatig met niet altijd parlementair taalgebruik ingepeperd en daar kon Jan niet zo goed tegen.
Groet, Pierre Pellenaars
Geplaatst door Pierre Pellenaars, 14 februari 2018 17:00:19

Doniselli

Hopelijk dat deze link werkt voor een foto van het bedoelde Doniselli shirt

http://ciclomuseo-bartali.it/museociclismo/speciali/maglieGI/1955_file/image008.gif
Geplaatst door Pierre Pellenaars, 14 februari 2018 17:22:42

Doniselli 2

Ook in 1957 nam er nog een Nederlandse Locomotief ploeg deel aan de Giro. Zij reden toen in Italie voor Girardengo- E.R.G.
Geplaatst door Pierre Pellenaars, 14 februari 2018 23:14:40

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web