ad ad ad ad
Deel 3 is uit

Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

Toen ik in het bezit kwam van deze fiets zei de man van wie ik hem kocht met veel liefde in zijn stem: “Dit is een echte Italiaan”.

Wie verstand heeft van stalen fietsen, weet dat ‘een echte Italiaan’ staat voor ultiem vakwerk van fietsenmakers uit de laars. Ik had alleen nog nooit van Guerra gehoord.

Ik tikte de naam in op google en ik kreeg wel 20 miljoen hits. Daar sta je dan van te kijken tot je beseft dat het hier om het Spaanse woord voor oorlog gaat.

Na lang scrollen vond ik uiteindelijk de nodige berichten over de Italiaanse wielrenner Learco Guerra (1902-1963). Ik las met enige gretigheid dat de man de Locomotief van Mantua werd genoemd en bovenbenen had gelijk drijfstangen.

Hij was als een oude stoomlok, die als hij eenmaal goed op stoom kwam niet meer was te stoppen. Daarom kwam hij alleen in lange ritten en zware rondritten tot zijn recht.

In het begin van de jaren dertig werd Guerra vijf maal achter elkaar kampioen van Italië. In 1934 reed hij zijn beste Giro waarin hij tien etappeoverwinningen behaalde.

Wie nu denkt dat hij deze Ronde van Italië ook op zijn sloffen won, heeft het mis. Hij won hem wel, maar met slechts 51 seconden voorsprong op het klimmertje Camusso die de tweede plaats bezette.

Learco was de eerste renner die de roze trui mocht aantrekken en dit relikwie zal ongetwijfeld in het naar hem genoemde museum in Mantua hangen. De kleur roze had iets vrouwelijks en daarom werd het wel uitgelegd als een protest tegen het opkomende fascisme.

In feite was het een verwijzing naar de kleur van het papier waarop de organiserende krant ‘La Gazetta Dello Sport’ werd gedrukt.

Meer wapenfeiten op naam van deze campionissimo waren het wereldkampioenschap in Kopenhagen 1931, Milaan-San Remo, de Ronde van Lombardije en een tweede plaats in het eindklassement van de Tour de France.

Op de baan won hij met zijn koppelgenoot, de Belg Van Nevele, de Zesdaagse van Antwerpen. Als afsluiting van zijn rijke loopbaan werd meneer ook nog eens kampioen van zijn land achter de grote motoren.

Learco Guerra was een mannetjesputter, wiens naam een beetje in de vergetelheid is geraakt. Na de tweede wereldoorlog startte hij een fietsenfabriekje en op zijn fietsen hebben klinkende namen als Rik Van Looy en Charly Gaul gereden.

De hier afgebeelde Guerra fiets stamt uit de jaren vijftig.

Foto’s: © T&T Tekst & Traffic

Door Peter Ravensbergen, 13 februari 2018 12:00

guerra..

... leuke klassieker, maar niet uit de jaren 50. Althans niet zoals hier afgebeeld. Bidonhouders werden pas in de 2e helft jaren 70 niet meer met klembandjes gemonteerd. Net zo min als de remkabel voor de achterrem door oogjes op de bovenbuis liep in de fifties. Het zadel en de zadelpen zijn van een andere era. Over het crankstel twijfel ik, over het moderne stuurlint beslist niet. Het is een leuke replica, maar niet meer (maar zeker ook niet minder) dan dat. ;-)
Geplaatst door marcoV, 13 februari 2018 23:00:54

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web