Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

© Peter Ravensbergen

“In deze rubriek zijn er al enkele Basso’s van mij voorbijgekomen. Sinds kort heb ik er nog één. Tegen mijn gewoonte in heb ik me laten verleiden tot de ruil van een volledig afgemonteerde Campagnolo tijdritfiets voor deze godsgruwelijk mooie Monoblock Carbon Basso Laguna. Een lagune is een meer dat ontstaat tussen het strand en de schoorwal en door de ondiepte heeft het water een meer donkere kleur blauw dan dat van de zee. Dat is de reden waarom deze fiets in twee kleuren blauw is gespoten met een witte afscheiding. Dit doet me denken aan de start op Sardinië van de nu net aan de gang zijnde Giro. Met name de prachtige luchtopnames van de zee rond dit eiland.
Het mooie van deze Basso Laguna is dat de bedieningskabels binnendoor lopen. Alleen heeft het regen- en spatwater na 25 jaar zijn sloopwerk gedaan. In combinatie met het straatvuil is de doorgang voor de kabels dichtgeslibd en heeft een soort cement gevormd. Aan de buitenkant ziet de fiets er stralend uit, maar dat is schijn want van binnen is hij onherstelbaar beschadigd. Waar heb ik dit meer gelezen? Was dat niet in Elsevier, waar letterlijk stond: ‘Spaanse clubs gaan in zee met Fuentes’, is deze man een ...

... monster/rad?’ In de waterwereld is het monsterrad een apparaat om watercontrole te doen en dat rad is voorzien van een heus fietsonderdeel, de fietsnaaf. Watercontrole of bloedcontrole, wat is het verschil? Fuentes is de spil in het dopingschandaal, maar de naam koningsspil is nog beter op zijn plaats, want dat is het hart van onze eigen poldermolen. Veiliger is het daarom om over het Hollandse watermanagement te spreken, iets waar we in uitblinken en net te doen alsof onze neus bloed. De Koninklijke Gazelle weet van de prins geen kwaad als je om het model Puerto vraagt. Je voelt het aan je water dat deze beerput niet gesloten kan blijven. Is het toeval dat er op Gran Canaria een Plaza de las Fuentes te koop staat in Puerto Rico? Het peloton is nog lang niet in veilige haven en ik hoop oprecht dat er in de Giro geen incidenten voorkomen waardoor onze renners alsnog gekielhaald worden. Er zal nog veel water naar de zee lopen voordat het eind hiervan in zicht is. Maar laten we geen spijkers op laag water zoeken. Deze prachtig wonderschone LAGUNA is in zijn geheel afgemonteerd met Campagnolo onderdelen en uit Wateringen komen de prachtige Campagnolo DELTA remmen.

Tot volgende week!”

Peter Ravensbergen.

Door Fred van Slogteren, 15 mei 2007 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web