Het balhoofdplaatje van Otto …

Ik heb ernstig getwijfeld of ik deze blog wel moest schrijven, maar uiteindelijk besloten het wel te doen. In juni gaf ik mij op voor de jubileumrit ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van Gazelle.

Je mocht alleen meedoen als je een Gazelle Champion Mondial meebracht. Mijn zoon en ik hebben er beide één, en we waren twee van de plusminus vierhonderd Champion Mondial berijders, die de moeite hadden genomen om het feestje van Gazelle luister bij te zetten.

Er waren ook nog eens honderd berijders van een echt antieke Gazelle, en het vreemde was dat er daar in Dieren op het parkeerterrein van de Gazellefabriek niemand van bijvoorbeeld de Gazelle directie was om al die enthousiastelingen welkom te heten.

Een mega-gemiste kans. Er waren wel wat oud-medewerkers en stafleden die er uit gezwiept zijn bij de overname door PON, maar zoals gezegd was er geen enkel lid van de huidige directie.

Evenmin was er iemand van de marketingafdeling en zelfs geen PR-papegaai. Er kon voor al die gasten ook geen kop koffie af, om van een lunchpakket al helemaal niet te spreken, terwijl je toch honderdvijftig kilometer lang reclame voor Gazelle gaat maken.

Wat wél gepresenteerd werd, was een gloednieuw Gazelle Champion Mondial frame-plus-vork. Vanzelfsprekend van staal, lugloos en met vloeiende lijnen, waardoor het er een beetje ‘vrouwelijk’ uitziet. Ietsje breed in de heupen.

De meeste vrouwen zouden bij zo’n kwalificatie terstond gaan lijnen, maar bij een frame is het een voorwaarde. Een frame moet heel erg stijf zijn, niet voor het gevoel maar volgens de meetwaarden van TNO, anders is het onverkoopbaar.

De trotse koper moet tegen zijn vrienden die op carbon rijden, kunnen laten zien dat zijn hypermoderne stalen frame vergelijkbare waarden heeft. De aanblik is daardoor dus even wennen.

Gazelle had ter promotie Harm Ottenbros en Hennie Kuiper gevraagd de stand met de nieuwe frames te bemannen. Zij waren kennelijk op de hoogte gesteld van het ongastvrije onthaal en hadden een thermosfles koffie van huis meegenomen.

De afwerking van het daar tentoongestelde frame was kennelijk wat gehaast verlopen, want het regenboog-biesje zat op sommige plaatsen andersom. De nieuwe Gazelle-leiding moet kennelijk nog veel leren.

Door Otto Beaujon, 25 augustus 2017 12:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web