Uit de stalling van Peter R. de Fiets …

“Komt die Peter R. de Fiets nu al weer met die gouwe Bianchi aandraven? Ja mensen, maar het gaat ditmaal maar om een klein detail wat op geen enkele andere van m`n tweehonderd racefietsen tellende verzameling zit.
Zoals de trouwe slogbloglezer intussen wel weet, ben ik een uitgesproken Campagnolo-freak. Wie niet? Jarenlang dacht ik in m`n zelfoverschatting alles van Campagnolo te weten. Maar dat bleek niet zo te zijn. Ik doel hier op de rechter commandeurshandel, met het vernuftig geconstrueerde palsysteem. Als je de pal ontgrendelt, kun je één extra keer schakelen. In de periode waaruit de fiets stamt was dit makkelijk als je van een wiel met een 7-pignon naar één van 8 moest steken. Wat slim van de ...

... jongens van Tullio! Tot mijn niet geringe verbazing kwam ik er achter dat deze gouden greep een officiële benaming heeft, die ik in geen enkele documentatie ben tegengekomen. ‘PORTACATENA’, vrij vertaald kettinggeleider. Die zorgt ervoor dat je zonder vuile klauwen te krijgen of je frame te beschadigen je achterwiel kunt wisselen. Op de tekening is te zien dat deze geleiding met twee kleine schroefjes aan de binnenkant van de rechter achterpad geschroefd wordt. Het geheel had een te verwaarlozen gewicht en kon als het ware op een goudschaaltje gewogen worden. Je bedient de rechter- commandeur tot je op het kleinste tandwiel van je pignon zit. Vervolgens activeer je het palletje en dan kun je nog één extra schakeling maken. De ketting ligt dan veilig in de goot en dat is altijd beter dan dat je er zelf in ligt. Zo zie je maar weer het is niet alles goud wat er aan deze fiets blinkt, maar wel een gouden greep.

Tot volgende week!”

Peter Ravensbergen

Door Fred van Slogteren, 17 april 2007 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web