Het balhoofdplaatje van Otto …

© Otto Beaujon

“Dürkopp werd in 1867 gevestigd in Bielefeld, de stad in Noordrijn-Westfalen die later het centrum van de Duitse fietsenindustrie zou worden, zoals St. Etienne in Frankrijk en Coventry in Engeland. Van oorsprong was Dürkopp een naaimachinefabriek, net als bijvoorbeeld  Singer in Engeland en Opel in Rüsselsheim. Rond 1900 was het al een groot industrieel imperium met vele duizenden arbeiders. Dürkopp maakte in de periode voor de eerste wereldoorlog bijvoorbeeld ook de cardanfietsen voor het Engelse Rover. Er werden behalve naaimachines en fietsen ook motoren, personen- en vrachtauto’s  gemaakt. Het bedrijf was tot 1940 een trouw sponsor van stayers, sprinters en wegrenners. Eén van de eerste grote Dürkopp-coureurs was de legendarische sprinter Willy Ahrend, en verder had Dürkopp renners onder contract als …

… Max Bulla, René Maronnier, Uwe Schiller, Erich Junge en Luik-Bastenaken-Luik winnaar Hermann Buse. Dürkopp hield in 1959 op te bestaan, na een onduidelijke geschiedenis met fusies, bedrijvendokters en speculanten. Wie nu in Bielefeld komt, vindt daar niet alleen een voortreffelijk technisch museum met herinneringen aan de meer dan veertig fietsenfabrieken en 139 fabrieken van fietsonderdelen, die ooit in die stad gevestigd waren. Ook de geschiedenis van de Bielefeldse puddingdokter Oetker is er te bekijken. De bedrijfsgebouwen van Dürkopp zijn in zijn geheel bewaard gebleven, alsmede een majesteitelijk kantoorgebouw met verdiepingen en een klokkentoren, eindeloze fabriekshallen aan weerszijden van de straat die via luchtbruggen met elkaar verbonden zijn. In het hoofdgebouw is al jarenlang het Deutsches Patent-Amt gevestigd, een voorbeeldig toegankelijk en modern ontsloten luilekkerland voor techneuten.

Tot volgende week!”

Otto Beaujon

Door Fred van Slogteren, 13 april 2007 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web