Bergwerff ad ad ad

Slogblog


Op de hiernaast afgebeelde cover staat een foto van Thomas De Gendt tijdens de Ronde van Italië van 2012. Een succesvolle Giro voor renner en ploeg want de toen 25-jarige Belg eindigde in het shirt van de Nederlandse ploeg Vacansoleil verrassend op het podium.

Achter de al even verrassende winnaar Ryder Hesjedal uit Canada en de Spanjaard Joaquin Rodriguez werd hij derde. Tijdens de veertiende etappe, de eerste echte bergrit in de Giro van dat jaar, wist De Gendt als achtste te eindigen.

Hij versloeg daarmee toppers als Scarponi, Basso en Fränk Schleck. Dankzij deze prestatie sloop hij de top 15 van het klassement binnen. En het bleef maar crescendo gaan met de renner uit de ploeg van de ploegleiders Michel Cornelisse en Jean-Paul van Poppel.

Voor het ingaan van het slotweekend stond De Gendt op een verdienstelijke achtste plaats, op ruim vijf minuten van rozetruidrager Rodríguez.

In de voorlaatste etappe, de koninginnenrit met aankomst op de legendarische Stelvio, ontsnapte De Gendt net voor de top van de voorlaatste klim op de steile Mortirolo uit de groep der favorieten en kwam in een kopgroep van zeven terecht.

Op de flanken van de Stelvio trok De Gendt fors door en alleen Cunego en Nieve konden aansluiten. Het was maar voor even, want ook zij moesten enkele kilometers later onverbiddelijk lossen. Zo klom de eigenzinnige Belg de laatste twaalf kilometer solo.

Even liep hij zelfs nog uit op het groepje met favorieten en reed virtueel, op vier seconden na, bijna in het roze. In de laatste drie kilometer maakten Rodriguez, Scarponi en Hesjedal nog anderhalve minuut goed.

De heroïsche overwinning van De Gendt kwam echter niet meer in gevaar en in het klassement schoof hij op naar de vierde plaats. In de afsluitende tijdrit op zondag werd hij vijfde en verdrong daarmee Michele Scarponi van het laatste podium in Milaan.

Zijn prestaties sloegen in België in als een bom. Niemand had dat verwacht en er werd gelijk geschreven over een nieuwe Belgische Tourwinnaar. Hij moest dat jaar aan de Tour meedoen, vond iedereen. Maar Thomas had andere plannen, want hij had zijn trouwdatum gepland. Tijdens de Tour en dat dat vond hij toch belangrijker.

Door zijn prestatie op de Stelvio was Thomas na Merckx en Van Impe de derde Belg die erin slaagde de begeerde Cima Coppi te behalen. Dat is de jaarlijkse eretitel die in de Giro wordt gebruikt voor de hoogste bergtop in het parcours. Een eerbetoon aan wellicht de grootste Italiaanse renner aller tijden.

De Cima Coppi hoeft overigens niet in Italië te liggen, want in het verleden waren de Colle d'Agnello (Frankrijk) en de Großglockner (Oostenrijk) al eens uitverkoren om die eretitel te dragen.
... Lees meer
Door Jan Houterman, 14 mei 2018 12:00

Ik heb het eens met Peter Post gehad over de renners die in zijn zesdaagsentijd zijn concurrenten waren. Het verraste me dat hij van allemaal een studie had gemaakt en hun sterke en zwakke punten  na zoveel jaren nog paraat had. Zo zei hij over Fritz Pfenninger, jarenlang zijn vaste koppelgenoot, dat hij altijd precies wist wat die in de koers ging doen nog voor der Fritz dat zelf wist, maar geen idee had wat er privé in hem om ging. “We spraken in een zesdaagse nog geen drie woorden met elkaar.”

Miel Severeyns, de vaste partner van Rik Van Steenbergen, zijn grootste concurrent, was een hele sympathieke man met wie hij in de stille uurtjes veel is opgetrokken en voor Lucien Gillen, de Luxemburgse pistier had hij een grote bewondering. “Een beschaafde man, nooit een grote mond, maar iemand die onder alle omstandigheden zichzelf bleef.”

Ook Emile Carrara was een favoriet van hem, hoewel hij deze Fransman als jong broekie in het zesdaagsenvak maar kort heeft meegemaakt. Milou was volgens Post een geweldige renner die het hele veld pijn kon doen als hij het op zijn heupen had.

Dat was in de jachten waarin hij gaten dichtreed, alsof hij met een stel toerfietsers in de baan zat. Carrara was om die reden een publiekslieveling en dat werd een wisselwerking. Als het publiek de strijd op de baan te saai begon te vinden werd er van de tribunes 'Milou, Milou' gescandeerd.

Het resultaat liet niet lang op zich wachten, want de drager van die naam reageerde onmiddellijk en hij rustte pas als de stand in de top helemaal op zijn kop was gezet. Hij leek onvermoeibaar, maar hij was dan ook een renner met een grote inhoud.

Hij was een alleskunner. Hij reed zowel op de weg (5e in Luik-Bastenaken-Luik in 1946) als op de baan en hij was een heel sterke tijdrijder. Hij was nog maar negentien jaar toen hij in 1944 als amateur de Grand Prix des Nations won en alle beroemde profs van die tijd aftroefde.

Hij was ook Frans kampioen achtervolging. Maar de meeste roem vergaarde hij toch op de piste in ploegkoersen en de zesdaagsen. Hij startte 58 keer in een Six Jours en hij won er tien.

Vier met Guy Lapébie als koppelgenoot, twee met Georges Senfftleben, twee met Dominique Forlini en één met Raymond Goussot. Allemaal Fransen en de tiende zege behaalde hij met de Duitser Heinz Zoll.

Van die tien overwinningen behaalde hij er vijf in Berlijn, waar in zijn tijd ieder jaar twee zesdaagsen werden verreden en waar hij aan de zijde van vooral Forlini heel populair was.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 14 mei 2018 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
COMMEYNE, Davy (1980, BelgiŽ)
DUSSAULT, Marcel (1926, Frankrijk)
ELZING, Karen (1993, Nederland)
ENGELSMAN, John den (1977, Nederland)
GODEFROID, Jonathan (1986, BelgiŽ)
GOUVENOU, Thierry (1969, Frankrijk)
KORTEKAAS, Michel (1983, Nederland)
LE GUILLOUX, Maurice (1950, Frankrijk)
MARTINEZ PEREZ, Francisco (1983, Spanje)
NORDHAUG, Lars Petter (1984, Noorwegen)
RUYTERS, Brecht (1993, BelgiŽ)
S÷RENSEN, Nicki (1975, Denemarken)
WAL, Bertus van de (1915, † 19.12.1987, Nederland)
ZARRABEITIA URANGA, Mikel (1970, Spanje)
VELZEN, Bryony van (1996, Nederland)

of ons op deze datum ontvielen:
BIJL, Cees (1922, † 14.05.1994, Nederland)
HOFSTEDE, Jan (1918, † 14.05.1953, Nederland)
MOINEAU, Julien (1903, † 14.05.1980, Frankrijk)
Door Fred van Slogteren, 14 mei 2018 0:00

Hoewel we als natie in de wereld niet voorop lopen waar het nationalistische gevoelens betreft, gedragen we ons soms als idioten. Neem het songfestival, waar alles wat de andere landen presenteren in de afdeling ‘bagger’ wordt geplaatst en Waylon als enige met een goed liedje komt.

IJdele zelfoverschatting net als de verwachtingen ten aanzien van Tom Dumoulin in de Giro. Die gaat hij zo maar voor de tweede keer winnen, is de algemene opvatting. Maar die verwachting moet toch enigszins getemperd zijn toen we donderdag zagen met welk een gemak Simon Yates de Etna opreed en het roze pakte.

Froome, de grootste concurrent van Dumoulin lijkt niet op de normale Froome, die we kennen. Hij lijkt niet super, maar hij kan verstoppertje spelen. Niet dat ik dat geloof, want die valpartij voorafgaand aan de proloog en de dopingperikelen in zijn hoofd zullen wel debet zijn aan zijn mindere presteren.

Rome is nog ver, zou ik willen zeggen, maar vandaag zal uitzicht geven op de werkelijke krachtsverhoudingen. Ik heb het geloof in Dumoulin niet verloren, maar hou er rekening mee dat er dit jaar niet meer in zit dan een tweede of derde plaats.

Gisteren was ik te gast bij de Ronde van Overijssel, de voormalige amateurklassieker die wellicht beter de Ronde van Twente en Salland kan gaan heten, want dat waren de regio’s waar de ronde doorgang had. Maar een kniesoor die daarover valt.

Als gast in een touringcar of in een gastenwagen zie je natuurlijk niet veel van de koers, want slechts op enkele tussenpunten zie je de renners langs razen. Bij de derde stop zagen we een kopgroep van veertien renners. Hoewel er vanwege het prachtige weer tevoren ernstig rekening werd gehouden met een massasprint is die groep niet meer achterhaald.

Er kwam nog wel een achtervolgende groep bij en werden het 21 man, waaruit in de laatste kilometers Piotr Havik (foto 1) ontsnapte. Hij hield bewonderenswaardig stand, hoewel hij in de laatste ronde op het aankomstcircuit nog gezelschap kreeg van de Brit Harry Tanfield.

Samen vochten ze het uit en Havik was met een half wieleke de snelste. Dat heb ik met eigen ogen gezien, want ik zat op de tribune met mijn neus op de eindstreep. Een mooie winnaar waarvan ik direct aannam dat het een zoon was van Henk Havik en een jongere broer van Yoeri Havik. Dit vanwege zijn Russisch klinkende voornaam en het feit dat de naam van Yoeri ook naar het land van Poetin lijkt te verwijzen.

Maar thuisgekomen bleek dat niet zo te zijn. Piotr komt niet uit de Zaan, maar uit Gouda en hij is een telg uit de wielerfamilie Kraan. Zijn oom André Kraan herinneren we ons nog wel.

Na afloop was het in het Parkgebouw in Rijssen bijzonder gezellig. Net als toen ik twee jaar geleden bij een boekpresentatie in Zuid-Limburg kennismaakte met een aantal oud-renners uit het eerste en tweede deel van mijn trilogie ontmoette ik er hier ook enkele uit het Tukkerland.

Zoals Rob Kleinsman, voor mij samen met Martin Schalkers uit de Bollenstreek, de meest onbekende van de 251 Nederlandse Tourrenners. Een aardige man die als een bezige bij deel uitmaakte van de organisatie.

Verder een aantal leuke ontmoetingen, zoals met Herman Snoeijink (foto 2) en zijn vrouw met wie wij, mijn kleinzoon Kelvin en ik, de gastenauto deelden, die werd bestuurd door oud-renner en trouw slogblog-volger Edo Elfrink. Een vrolijke, opgewekte man die als zzp'er in de procestechnologie werkt.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 13 mei 2018 12:00

Schaatsen was de eerste liefde van Gerrit de Vries en om de conditie in de zomermaanden op peil te houden ging hij ook fietsen. Hij kwam er achter dat hij op twee wielen beter uit de voeten kon dan op de gladde ijzers en zo werd bijzaak hoofdzaak.

Hij maakte naam door direct uit het vertrek volle bak te rijden en dat tot de finish vol te houden. Het werd zijn handelsmerk en al in de junioren kwam hij bij de selectie van bondscoach André Boskamp.

Die was in Oost-Duitsland opgeleid tot wielertrainer en zijn denkbeelden waren gebaseerd op ijzeren discipline en keiharde trainingsmethoden. In zijn selectie zaten de sterkste junioren van het land.

Toen die lichting de leeftijd had bereikt om naar de amateurs over te gaan, promoveerde Boskamp mee en zo kon hij gewoon verder werken om van die jongens wereldkampioenen en olympische medaillewinnaars te maken.

In 1986 boekte hij zijn grootste succes met een tot supereenheid gesmede formatie in de WK ploegentijdrit in Colorado Springs. Gerrit de Vries, John Talen, Tom Cordes en Rob Harmeling werden overtuigend wereldkampioen.

Gerrit is er van overtuigd dat hij nooit meer harder heeft gefietst als op die dag. Hij bleef nog twee jaar onder de hoede van Boskamp, maar de grootste kracht van de ploeg was tevens de grootste zwakte.

De vier renners waren zo op elkaar afgestemd dat de balans direct uit de ploeg verdween toen een van de vier naar de beroepsrenners overstapte. Het hoge niveau werd op het volgende WK en op de olympische spelen van 1988 niet meer gehaald.

De ploeg viel uit elkaar en Gerrit werd beroepsrenner bij de Superconfex-ploeg van Jan Raas. Er was daar helaas geen enkele interesse om het talent van De Vries te ontwikkelen. Het ging in die tijd de profploegen om zoveel mogelijk publiciteit te genereren en punten te verzamelen.

Neo-profs hadden geen punten en daarom werden ze ingezet om renners van naam aan nog meer punten te helpen. Het totaal van de hele ploeg was bepalend voor een startbewijs in de Tour en andere wereldbekerwedstrijden.

Daarom werd het talent van Gerrit vooral gebruikt om op kop te sleuren en dat heeft ie jaren gedaan. Toen hij uiteindelijk onderdak vond bij de Italiaanse Polti-ploeg, zeiden de Italiaanse renners die hem nog uit zijn amateurtijd kenden: "Wat hebben ze in Nederland in godsnaam met je gedaan?"
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 13 mei 2018 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
DEGAND, Thomas (1986, BelgiŽ)
DU PRIE, Mick (1987, Nederland)
GOMEZ GOMEZ, Josť Angel (1981, Spanje)
GOWLAND, Tony (1945, Groot BrittanniŽ)
HOOGERLAND, Johnny (1983, Nederland)
JANSSEN, Jeroen (1984, Nederland)
LOPEZ GARCIA, David (1981, Spanje)
PROVOST, Stijn (1991, BelgiŽ)
VERVEER, Thijs (1922, † 00.08.1984, Nederland)

of ons op deze datum ontvielen:
HENDRICKX, Albert (1916, † 13.05.1990, BelgiŽ)
Door Fred van Slogteren, 13 mei 2018 0:00

Kassa

‘Hier sta ik, ik kan niet anders,
handel naar eer en geweten,
maar het volk moet weten,
dat ook gij, Karsten,
aan het spul hebt gezeten’.

Aan het woord is de journalist,
die, op zoek naar een analist,
ineens een primeur opvist,
en ons nu wil doen geloven,
dat hij van niets wist.

Hij is nota bene prof geweest,
fietst regelmatig op het strand,
werkt al jaren voor dezelfde krant,
schrijft boeken, verhalen en is op tv
en verdient er een beste boterham mee.

Ik weet het, de boodschapper etcetera,
maar ik bekijk het vanuit de pecunia,
naast de eer de grote drijfveer,
en of het nu goed of slecht nieuws is,
voor Thijs rinkelt de kassa steeds weer.

© Nol van ‘t Wiel
... Lees meer
Door Nol van 't Wiel, 12 mei 2018 12:00

Al zou je het gezien zijn babyface niet zeggen is de Amerikaanse wielrenner Joe Dombrowski vandaag 27 jaar geleden geboren in Marshall, Virginia. Hij was als kind een echte sportjongen die al vroeg in de weer was als zwemmer en als hardloper.

De fiets kwam iets later op zijn weg, maar toen hij die als manier om sport te bedrijven had ontdekt was het hek gelijk van de dam. Hij koos voor mountainbiking omdat wegrennen hem wat saai leek.

Zijn racefiets gebruikte hij zowel als vervoermiddel als als trainingsattribuut tot iemand hem duidelijk maakte dat koersen op de weg allesbehalve saai is, maar dat je het moet begrijpen om het leuk te vinden. Nadat hij het enkele malen had geprobeerd, was hij voor de MTB-sport verloren.

Hij werd zo’n echte Amerikaanse college-atleet die gestimuleerd door een studiebeurs de studie ernstig liet lijden onder zijn sportieve passies. Als lid van het Haymarket Bicycles Team boekte hij zijn eerste successen.

Dat leverde hem een verbintenis op met het opleidingsteam van Trek-Livestrong, in de jaren dat Lance Armstrong nog bij dat project was betrokken. Hij kwam in de nationale selectie voor eliterenners onder de 23 jaar en had daarmee in 2011 een plaatsje in de lift naar de WorldTour veroverd.

Zijn begeleiders hadden toen allang door dat er een goede klimmer in hem stak en dat toonde hij ondubbelzinnig aan toen hij in Italië de Baby Giro won en diverse grote ploegen hem een contract aanboden.

Hij koos, ambitieus als hij is, voor het hoogste en het beste en tekende begin 2013 bij Team Sky. Halverwege zijn eerste seizoen openbaarde zich de eerste tegenslag. Een ernstige knieblessure hield hem bijna een jaar aan de kant.

Toen hij weer mocht beginnen, kwam hij er al gauw achter dat de knie niet genezen was en een operatie noodzakelijk was. Daarmee ging ook de rest van het seizoen 2014 aan hem voorbij.

Inmiddels had Team Sky het geloof in hem verloren, maar bij Cannondale-Garmin mocht hij op een revanche hopen. Hij liet in de Ronde van San Luis zien dat er weer op hem gerekend kon worden en bevestigde dat nogmaals in de Ronde van California met een vierde plaats in de eindstand met een achterstand van 1’14” op winnaar Peter Sagan en één plaatsje voor Robert Gesink.

Na het in eigen land winnen van de Ronde van Utah (foto 1), maakte hij furore met een sterk optreden in de Ronde van Spanje waar hij in de bergetappes liet zien een aanvaller te zijn die op termijn het podium in een grote ronde zou kunnen halen.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 12 mei 2018 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
BASTENS, Stijn (1984, BelgiŽ)
BATTISTINI, Graziano (1936, † 22.01.1994, ItaliŽ)
BINNENDIJK, Marlijn (1986, Nederland)
DECROIX, Lieselot (1987, BelgiŽ)
DOMBROWSKI, Joseph Lloyd (1991, Verenigde Staten)
DUIJN, Marcel (1977, Nederland)
IGLINSKIY, Valentin (1984, Kazachstan)
MCDONALD, Damian (1972, † 23.03.2007, AustraliŽ)
RAYER, Bruce (1989, Nederland)
RODRIGUEZ OLIVER, Joaquim (1979, Spanje)
ROOIJAKKERS, Pauliena (1993, Nederland)

of ons op deze datum ontvielen:
DíHOOGE, Michel (1912, † 12.05.1940, BelgiŽ)
RICHLI, Emilio (1904, † 12.05.1934, Zwitsserland)
Door Fred van Slogteren, 12 mei 2018 0:00

Algemeen wordt aangenomen dat de Phoenix rijwielfabriek in Leeuwarden in 1904 is opgericht, hoewel de onderneming van de gebroeders Schootstra toen nog in Joure gevestigd was. De naam ‘Phoenix’ werd echter pas in 1908 door de broers gedeponeerd.

Dat verschil van vier jaar is overigens niet vreemd omdat het destijds gebruikelijk was dat een beetje rijwielhandel meerdere merken van uiteenlopende kwaliteit deponeerde.

Vreemd genoeg bestond er al eerder een Phoenix rijwielfabriek, en wel in Heerenveen, maar er was geen verwantschap. Het bedrijf in Heerenveen was eigendom van de heren Harmsen en Nieuwenhuis.

Het is om onduidelijke redenen niet tot een geschil over die naam gekomen. Niet vanwege het faillissement van de Heerenveense Phoenix in 1917, want de boedel inclusief de merknaam werd overgenomen door Andries Gaastra, de oprichter van Batavus.

Voor zover bekend heeft Gaastra de broers Schootstra geen strobreed in de weg gelegd om de naam te blijven voeren, dus zal er achter gesloten deuren wel een regeling zijn getroffen.

Phoenix behoorde qua omvang tot de middenmoot van de Nederlandse fietsenfabrikanten. Het bedrijf maakte een compleet programma inclusief transportfietsen en halfhoge, verzwaarde fietsen voor handwerkslui die hun gereedschap moesten vervoeren.

Kort voor de Tweede Wereldoorlog kwam Phoenix met de Mutaped, een fiets met een echte versnellingsbak, verborgen in het frame achter de trapas.

De techniek in die bak was afkomstig van de Zwitserse machinefabriek Phoebus, en de fiets bleef een kleine twintig jaar lang in productie. Het systeem werkte goed, en had geen kwetsbare delen, zoals kabels.

Rond 1960 nam Phoenix eerst het noodlijdende Fongers over en zes jaar later werd ook concurrent Germaan ingelijfd. Op de kwaliteit van al deze fietsen was weinig aan te merken, maar financieel bleef het kwakkelen.

In 1969 stapte de laatste Schootstra uit het bedrijf en volgde er een fusie met Batavus. Een eufemisme voor de buitenwacht, want het was in feite een overname.
... Lees meer
Door Otto Beaujon, 11 mei 2018 12:00

« Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 1108 1109 1110 Volgende »