ad ad ad ad
Deel 3 is uit

Slogblog



Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
BARGUIL, Warren (1991, Frankrijk)
BORGH, Martin van der (1934, Nederland)
DELCROIX, Ludo (1950, BelgiŽ)
JANSSEN, Jefke (1919, † 03.12.2014, Nederland)
JIMENEZ MUNOZ, Julio (1934, Spanje)
R‹CKERT, Patrick (1988, Nederland)
RUSO, Karin (1984, Oostenrijk)
SIMON, FranÁois (1968, Frankrijk)
TEUTENBERG, Ina-Yoko (1974, Duitsland)
CAMPENAERTS, Victor (1991, BelgiŽ)
DOETS, Marco (1995, Nederland)

of ons op deze datum ontvielen:
Door Fred van Slogteren, 28 oktober 2017 0:00

De foto bij dit stukje lijkt op de afbeelding van een balhoofdplaatje, maar het is het niet. Dit merkplaatje zit op een ouderwetse fietspomp, zo'n eeuw geleden gedproduceerd door Dunlop Tyres, in die tijd wereldmarktleider in luchtbanden. Voor fietsen en later voor auto's en tal van andere toepassingen.

Misschien wel de belangrijkste uitvinding die de fiets tot een succes heeft gemaakt, is die van de luchtband. Het verhaal is bekend: de Schotse veearts John Boyd Dunlop kwam op het idee om een opgeblazen rubberen slang op een fietswiel aan te brengen.

Het idee ontstond toen uit zijn veterinaire praktijk bleek hoe keihard een afgeknelde darm kan zijn door de gassen die daarin ontstaan. Tezelfdertijd klaagde zijn zoontje over zadelpijn bij het fietsen op een driewieler met massieve banden.

Toen was de gedachte aan een luchtband niet ver meer en in 1888 vroeg Dunlop er patent op aan. Om daarna een kapitale fout te maken door het patent in goed vertrouwen uit handen te geven aan een financier.

Die zette het product op de kaart en de onderneming Dunlop Tyres nam een geweldige vlucht, waarna de financier het bedrijf zes jaar later voor drie miljoen pond verkocht en alle centen in zijn zak stak, John Boyd Dunlop met lege handen achterlatend. 

Tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw was Dunlop de grootste producent van rubberen producten als banden, laarzen, badpakken, tennisballen en schuimrubber matrassen ter wereld. Ook de opblaasbare dummy-tanks diem tijdens de Tweede Wereldoorlog de spiedende vijand in het luchtruim om de tuin moesten leiden, kwamen uit de fabrieken van Dunlop. De erfgenamen John Boyd zullen het lede ogen hebben aangezien.

Met het teloorgaan van de Britse auto-industrie bleef er nadien weinig van Dunlop Tyres over. Natuurlijk zijn er nog tal van artikelen met de naam Dunlop maar het concern is nergens meer marktleider in.

Aan luchtbanden heb je niet veel als er geen gereedschap is om die banden op te pompen. Daar zorgde Dunlop natuurlijk ook voor. De grote dubbelwerkende werkplaatspomp is een gewild collector's item dat na honderd jaar nog uitstekend werkt.

Alleen moet wel het koper regelmatig gepoetst worden, want het apparaat was niet voor niets van koper. De Nederlandse natuurkundige Heike Kamerlingh Onnes heeft in een van zijn publicaties eens uitgelegd waarom. Volgens de Nobelprijswinnaar en hoogleraar aan de universiteit van Leiden, moesten pompen gemaakt worden van metalen die het beste warmte geleiden. Koper was in dat opzicht absoluut de nummer één.
... Lees meer
Door Otto Beaujon, 27 oktober 2017 12:00

Santiago Botero Echeverry was in 2000 de revelatie van de Tour de France toen hij als zevende eindigde in de eindstand en het bergklassement won. In de twee jaar daarna reed hij wederom top-10.

In 2001 werd hij achtste en een jaar later eindigde hij als vierde. Het was achteraf zijn beste jaar, want hij toonde zich andermaal een begenadigd klimmer die twee bergetappes won. Dit hoewel hij bepaald niet het fysiek van een rasklimmer had.

Ook was hij tactisch vooruitgegaan, want in de jaren daarvoor had hij zich als een drieste aanvaller gemanifesteerd, die het liefst alleen op avontuur ging. In 2002 ging hij echter aanmerkelijk slimmer en beheerster te werk.

Vanwege zijn postuur werd hij de Buffel van Medellin genoemd, naar zijn geboorteplaats in Colombia. In tegenstelling tot de meeste Colombiaanse renners komt hij niet uit de arme boerenbevolking, maar uit de gegoede burgerij van de bezittende klasse.

Na de successen van 2002 waarbij ook een ritzege in de Vuelta en het wereldkampioenschap tijdrijden niet onvermeld mogen blijven, volgden twee beduidend mindere jaren als gevolg van ziekte en blessures, maar in 2005 was hij terug aan het front als lid van de Zwitserse Phonak-ploeg.

Hij won de Ronde van Romandië en werd tweede in de Dauphiné, maar in de grote ronden kwam hij er niet meer aan te pas. 2006 was een dramatisch seizoen voor zowel Phonak, met het drama Landis, als voor Botero toen bekend werd dat hij betrokken was bij Operación Puerto.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 27 oktober 2017 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
DERVAES, Joseph (1906, † 12.04.1986, BelgiŽ)
HOUWELINGEN, Adri van (1953, Nederland)
HUZARSKI, Bartosz (1980, Polen)
KUSCHYNSKI, Alexandr (1979, Wit Rusland)
NULENS, Guy (1957, BelgiŽ)
OLIVEIRA, Maria Flavia (1981, Verenigde Staten)
PAASSEN, Sanne van (1988, Nederland)
PEREIRO, Inmaculada (1972, Spanje)
PRIEM, Cees (1950, Nederland)
SCHR÷DER, BjŲrn (1980, Duitsland)
TACX, Koos (1935, Nederland)
VANCONINGSLOO, Georges (1940, † 07.04.2002, BelgiŽ)
MEYVISCH, Molly (1995, BelgiŽ)
DIJK, Joris van (1898, † 00.00.0000, Nederland)
ZAKHAROV, Artyom (1991, Kazachstan)

of ons op deze datum ontvielen:
Door Fred van Slogteren, 27 oktober 2017 0:00

CYCLOCROSS

door Michel Wuyts

Ze zijn al weer volop bezig de veldrijders, ook wel cyclocrossers genoemd. Met een zeer dominante Mathieu van der Poel die acht van de tien tot nu toe verreden crossen op zijn naam schreef.

Dat zal de Belgen en met name de supporters van Wout Van Aert pijn doen, want Vlaanderen is het land van de mannen van de modder die na een koers overal zit tot in de oren en neusgaten aan toe.

In dit boek, verschenen in 2011 neemt Michel Wuyts de lezer mee in de aparte wereld van de cyclocross, een synoniem voor het woord veldrijden dat de laatste decennia wat in onbruik is geraakt.

Wuyts staat als auteur vermeld, maar het boek is een gepassioneerd huwelijk van beeld en tekst en voor de beelden tekende de vermaarde fotograaf Jelle Vermeersch.

Hij heeft niet alleen de renners vastgelegd maar ook het publiek en de hele ambiance van dit populaire onderdeel van de wielersport. Het mooist zijn natuurlijk de beelden in de modder.

Daarbij vraag ik me vaak af of zo’n letterlijk door het slijk gehaalde renner onder de douche wel in één keer schoon kan worden als hij zo uit de strijd komt.

Michel Wuyts behoeft geen introductie, want iedere Nederlandse wielerliefhebber die de reportages van de Tour, het WK en de klassiekers het liefst op de Belg volgt, kent zijn specifieke raspende stemgeluid.

Vermeersch is wellicht iets minder bekend, maar wie het tijdschrift Humo regelmatig inziet, kent zijn werk. Hij is een fotograaf met oog voor het detail.

Voor dit boek kampeerde hij een winter lang op de parcoursen waar de wereldbeker- en superprestigewedstrijden werden verreden en legde de kleine dingen vast die op tv verloren gaan.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 26 oktober 2017 12:00

Karl Saldow is een coureur uit de grijze oudheid van de wielersport die furore maakte als sprinter, wegrenner, zesdaagsencoureur, stayer en gangmaker.

De wereld vernam voor het eerst van hem toen hij in zijn geboortestad Berlijn een sprinttoernooi won. Hij had talent, maar helaas was er in de eerste jaren van de vorige eeuw weinig belangstelling voor het baansprinten.

Daardoor kreeg hij te weinig startgelegenheid om zijn talent voor dit onderdeel te ontwikkelen. In 1908 besloot hij het op de weg te gaan proberen. Hij had echter geen wegfiets. Hij zag een advertentie in het wielersportblad Rad Welt en hij spoedde zich naar het in de advertentie genoemde adres. Het was inderdaad een beauty die daar te koop was en die moest honderd Mark kosten.

Hij kwam vijf Mark tekort en kon geen andere oplossing bedenken dan die bij zijn moeder te gaan lenen, toen de verkoper liet weten hem geen optie op de koop te verlenen. Op zijn baanfietsje gierde hij door de stad naar zijn ouderlijk huis.

In zijn haast om maar zo snel mogelijk terug te zijn, kwam hij onder de tram. Wonder boven wonder mankeerde hij niets, maar zijn fiets lag ernstig in de kreukels. Het huilen stond hem nader dan het lachen, maar het beeld van die mooie fiets droogde de tranen.

Met het wrak op de schouder rende hij naar zijn moeder, leende daar het ontbrekende bedragje en snelde terug om tot zijn geluk vast te stellen dat die mooie wegfiets nog niet aan een ander was verkocht.

In 1910 won hij een criterium in Berlijn, maar desondanks koos hij een jaar later weer voor de baan om zijn geluk in de zesdaagsen te beproeven. Hij reed er 22, waarvan hij er acht won. Zeven maal in Berlijn waar hij natuurlijk de plaatselijke favoriet was. Vijf keer won hij met zijn vaste maat Willy Lorenz, één maal met Willy Techmer en de zevende keer met Fritz Bauer.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 26 oktober 2017 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
BOONEN, Maarten (1987, Nederland)
DROGAN, Bernd (1955, Duitsland)
HELDERMAN, Paul (1987, Nederland)
KRUOPIS, Aidis (1986, Litouwen)
LINDHOUT, Jurgen (1980, Nederland)
LJUNGQVIST, Marcus (1974, Zweden)
MARTENS, Paul (1983, Duitsland)
OLLERENSHAW, Doug (1979, Verenigde Staten)
ROOSMALEN, Wouter van (1988, Nederland)
SCHMUTZ, Gody (1954, Zwitserland)
TASSINARI, Gabriele (1987, ItaliŽ)

of ons op deze datum ontvielen:
WILLEKES, Adriaan Gerard (Patsi) (1928, † 26.10.2005, Nederland)
Door Fred van Slogteren, 26 oktober 2017 0:00

Peter Post is een heel groot wielrenner geweest en daarna heeft hij als ploegleider de basis gelegd voor de allermooiste periode van de Nederlandse wielersport.

Tien seizoenen lang was hij ploegleider van TI-Raleigh en met die ploeg won hij aan de lopende band klassiekers, regenboogtruien, tal van rittenkoersen, wereldbekers alsof het allemaal niks was en ook nog de Tour met Joop Zoetemelk.

Daarna volgden negen jaar Panasonic met wederom vele successen, met dat verschil dat die vooral werden behaald door buitenlandse renners, terwijl Raleigh een overwegend Nederlandse ploeg was.

In 1992 kwam er een einde aan het contract met Panasonic. De doelstellingen waren voor de sponsor ruimschoots gehaald en het merk stond in de hele wereld als een huis. Na al die successen maakte Post zich geen zorgen over een nieuwe sponsor.

Die zou zich wel melden, dacht hij. Maar dat viel tegen. Uiteraard waren er gesprekken met enkele multinationale ondernemingen, maar het ging steeds net niet door.

Post moest zijn eisen matigen, want het ging in het begin van de jaren negentig economisch niet zo best in de wereld. Pas op 10 augustus 1992 kreeg hij een telefoontje van Paul Desmet, directeur van het Belgische verfconcern Sigma Coatings.

Of hij eens wilde komen praten. Met het verfmerk Histor had het bedrijf al een aantal jaren in de wielersport opgetreden en dat had de internationale naamsbekendheid flink opgevijzeld.
... Lees meer
Door Henk Theuns, 25 oktober 2017 12:00

Toen Jan Janssen me in een interview eens vertelde dat zijn eerste fiets een Remy was, dacht ik dat het een Franse fiets zou zijn vernoemd naar Raoul Remy, een van de betere Franse renners van net na de Tweede Wereldoorlog.

Veel renners van vroeger zijn na hun carrière een fietsenfabriek begonnen, zoals Janssen zelf en ook Eddy Merckx. Andere beroemde renners verkochten hun naam aan een fietsenmaker, en ook daar zijn voorbeelden van.

Het was dus niet zo gek wat ik dacht tot ik er achter kwam dat Remy de naam was van een bekende framebouwer uit West-Brabant met de naam René Wouters. Raoul Remy had daar dus niets mee te maken.

Raoul Remy startte negen keer in de Tour de France. Hij reed er zes uit en zijn beste klassering was 23ste in 1948. Hij won twee etappes en reed meestal in een regionale ploeg, zoals toen gebruikelijk was.

Voor het tijdperk van de merkenploegen aanbrak in 1962 was er altijd een nationale Franse formatie en dan zo’n stuk of vijf à zes regionale ploegen.

Afkomstig uit Marseille reed Remy meestal voor de Zuid-Oost ploeg, maar in de grote jaren van Louison Bobet werd hij uitverkoren om de Bretonse bakkerszoon als knecht te dienen.

In zijn dertienjarige profcarrière won hij zelf ook wel het een en ander. Behalve zijn twee ritoverwinningen in de Tour won hij ook diverse etappes in kleinere rondritten zoals Parijs-Nice en de Dauphiné Liberé.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 25 oktober 2017 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
ANDRIOTTO, Dario (1982, ItaliŽ)
BEIMA, Marcel (1983, Nederland)
KELLER, Patrick (1985, Duitsland)
LOZANO RAMIREZ, Laura Camila (1986, Colombia)
NEVENS, Sven (1983, BelgiŽ)
RAMIREZ TORRES, Jesus Javier (1979, Spanje)
STOELWINDER, Anneloes (1989, Nederland)
WIELANDT, Sven (1986, BelgiŽ)
FORMOLO, Davide (1992, ItaliŽ)
CATTANEO, Mattia (1990, ItaliŽ)

of ons op deze datum ontvielen:
MASSON SR., Emile (1888, † 25.10.1973, BelgiŽ)
Door Fred van Slogteren, 25 oktober 2017 0:00

« Vorige 1 2 3 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 1076 1077 1078 Volgende »