Slogblog


Kees Pellenaars (1913, overleden 30.01.1988)

In 1934 werd deze Brabander wereldkampioen op de weg bij de amateurs in het Duitse Leipzig, waar de Nazi-symbolen al volop aanwezig waren. Hij werd direct beroepsrenner en met zijn aanvallende manier van rijden daagde hij vooral de favorieten uit. Die moesten hem dan betalen om te kunnen winnen en zo werd Pellenaars een beroepsrenner die niet veel won, maar toch een dikbelegde boterham verdiende. Hij reed het hele jaar door op weg en baan, overal waar wat te verdienen was. Dus geen Tour of klassiekers. Op het eind van zijn carrière startte hij tegen zijn principes in toch een keer in de Ronde van Duitsland en daar werd hij aangereden door een Amerikaanse auto. Zijn doodsbericht stond al in de krant, maar hij overleefde het. Een jaar later was hij ploegleider van de Nederlandse Tour de France-ploeg en hij was een aantal jaren zeer succesvol met renners als Wim van Est, Wout Wagtmans en Gerrit Voorting. In de jaren zestig ging hij commercieel en hij werd sportdirecteur van eerst de Televizier-ploeg en later van Goudsmit-Hoff. Ook in die jaren behaalde hij vele successen. Een kleurrijk figuur die veel meer vijanden had dan vrienden, maar die in 1951 het Nederlandse wegwielrennen een geweldige impuls heeft gegeven, al verdienen de methodes waarvan hij zich bediende niet altijd een schoonheidsprijs.

Wat staat er nog meer in het geboorteregister?

Door Fred van Slogteren, 10 mei 2006 0:00

Ondanks vele voorzorgsmaatregelen en beveiligingen is wielersport.slogblog.nl slachtoffer geworden van een hardnekkig virus. Vanaf vrijdag morgen om ongeveer 9:00 zullen we met updates weer in de lucht zijn.

Excuses voor het ongemak,
Fred

Door Fred van Slogteren, 9 mei 2006 13:12

Antoon van Schendel (1910, overleden op 08.08.1990)

De naam Van Schendel is onverbrekelijk verbonden aan de jaren dertig toen Nederland voor het eerst mee mocht doen aan de Tour de France. Er waren niet zo veel wegrenners in ons land die ervaring hadden met het koersen in Frankrijk. Nederland had goede baanrenners en kermiskoersers, maar geen ronderenners. Gelukkig herinnerde iemand zich dat er in Zuid-Frankrijk twee broers woonden, die daar als prof aan Franse wedstrijden deelnamen. Dat waren Albert en Antoon van Schendel, geboren Brabanders maar al jaren in Toulouse woonachtig. Ze werden opgespoord en ze vormden direct de helft van de Nederlandse ploeg die verder bestond uit Middelkamp en Gijzen. Antoon de oudste van de twee was een echte doorzetter. Hij startte vier keer op rij in de Tour en hij reed ze alle vier uit, ondanks de dramatische kwaliteit van het materiaal waarop ze moesten rijden. In 1938 won hij zelfs een etappe. Dat was het eerste deel van de tiende rit van Perpignan naar Narbonne over 63 kilometer. De oorlog maakte een eind aan de carrière van Antoon, maar zijn twee jaar jongere broer startte na de oorlog in 1947 nog een keer, maar hij reed die ronde niet uit.

Wat staat er nog meer in het geboorteregister?

Door Fred van Slogteren, 9 mei 2006 0:00

“Waarom was 8 mei zo'n bijzondere dag voor de Nederlandse wielersportliefhebber? Om meer dan één reden, lees maar mee! Allereerst memoreer ik de successen van de Televizier-ploeg in de Ronde van Spanje die van 28 april tot en 15 mei 1966 verreden werd. Het was een ongekend Nederlands festival want de Televizier/Batavus-ploeg van Kees Pellenaars won maar liefst negen ritten. Henk Nijdam en Gerben Karstens elk drie, Cees Haast twee en Jo de Roo één. In slechts één etappe had Televizier geen renner in de top tien en dat onderstreept de suprematie van die Nederlandse equipe uit een ver verleden. Cees Haast veroverde met zijn overwinning in de dertiende etappe – dat was op 10 mei de 53e verjaardag van ploegleider Pellenaars - de leiderstrui. Haast won de ronde echter niet, want de Spanjaard Francisco Gabica was veel te sterk voor hem in de tijdrit over 61 km in Haro. Voor een uitgebluste Haast resteerde uiteindelijk een achtste plaats op 3 minuut 55. Jos van der Vleuten werd 17e en winnaar van het puntenklassement, Gerben Karstens 21e, Henk Nijdam 22e, Rik Wouters 24e, Huub Zilverberg 26e en Leo Knops 29e. Bas Maliepaard en Leo van Dongen vielen voortijdig uit. Natuurlijk kan het altijd nog beter. Een jaar later won Jan Janssen het eindklassement en het puntenklassement van de 22e Ronde van Spanje. Wederom wonnen de Nederlanders negen etappes. Op een ander moment kom ik hier nog wel eens op terug.

Donderdag 8 mei was in 1975 hemelvaartsdag en dan ...

Door Fred van Slogteren, 8 mei 2006 11:31

Peter Heynig (1940)

Deze Rotterdammer was in de jaren zestig een sterke amateur, een subtopper en dat is een kwalificatie op zich. In zijn tijd reden er bij de amateurs mannen rond als Harm Ottenbros, Harry Steevens, René Pijnen, Jos van der Vleuten, Eef Dolman, Leo Duyndam, Rini Wagtmans, Jan van der Horst, Eddy Beugels, Gerard Vianen, André van Middelkoop en niet te vergeten Fedor den Hertog en Joop Zoetemelk. Peter was daarna vijf jaar beroepsrenner, maar verder dan tot wat ereplaatsen leidde dat niet. Toch denkt hij met veel plezier aan zijn wielertijd terug.

Door Fred van Slogteren, 8 mei 2006 0:00

Rudy Vriend (1981)

Deze renner is dit jaar aan zijn vijfde seizoen bij de beroepsrenners bezig. Hij reed drie jaar voor Van Vliet-EBH en een jaar voor Bert Story-Piels en nu rijdt hij voor Ruiter Dakkapellen, een sponsor die in de wielersport is gestapt om Noord-Hollandse renners aan werkgelegenheid te helpen. Waar ook ter wereld en zo stond er in januari een ploeg met Rudy in de gelederen aan de start van de Tour of Siam, die door de Brabander Thomas Rabou van de Marco Polo-ploeg werd gewonnen. Rudy Vriend won in zijn carrière negen keer en hij hoopt dit jaar nummer tien binnen te halen. Het liefst een klassieker. De renner uit Waarland volgde een Cios-opleiding en werkt daarmee als zweminstructeur in een zwembad in Winkel. (© Cor Vos)

Door Fred van Slogteren, 7 mei 2006 0:00

Vandaag start in Seraing in de Belgische mijnstreek een loodzware editie van de Ronde van Italië. De renners en ploegleiding van de Nederlandse Rabobank-ploeg gaven afgelopen donderdag in Maastricht hun mening over deze Giro. En Jan Houterman was namens wielersport.slogblog.nl met blocnote en camera ter plaatse
Michael Rasmussen (foto) weet het zeker, Ivan Basso is een van de grootste kanshebbers om over drie weken te zegevieren in Milaan. Zelf is hij klaar voor de koers, de vorm lijkt prima maar het is voor hem bovenal een voorbereiding op de Tour de France. Hoewel hij toch wel even heeft moeten nadenken toen de Rabo-leiding hem vroeg heeft hij toch ja gezegd omdat hij op dezelfde voorwaarden mag beginnen. Het eindklassement heeft niet de prioriteit. Bovendien woont hij in Italië, koerst hij en traint hij er graag. Rasmussen verwacht dat de Colombiaan Maurizio Ardila, als kopman van Rabobank, misschien hoge ogen kan gooien.

Door Fred van Slogteren, 6 mei 2006 10:00

Tino Tabak (1946)

Hij werd geboren in Enschede, maar als vierjarige emigreerde hij met zijn ouders naar Nieuw-Zeeland. Een echte sportjongen die in dat prachtige land wielrenner werd. Hij won er in de jaren zestig drie maal op rij de Tour of Southland, de belangrijkste wedstrijd in dat verre land. Omdat Nieuw-Zeeland niet echt een wielerland is, kwam hij in 1968 naar zijn geboorteland om er op de fiets zijn geluk te beproeven. Bij de amateurs behaalde hij in twee seizoenen dertien overwinningen, waaronder de Ronde van Noord-Holland. In 1971 werd hij prof bij de Mars-Flandria-ploeg. Een jaar later was hij kampioen van Nederland en werd hij 18e in de Tour de France. In 1974 werd hij de eerste kopman van de Raleigh-ploeg, maar de verstandhouding met ploegleider Post was slecht. Hij won er de Ronde van Midden-Zeeland en de Acht van Chaam. Daarna liep zijn carrière langzaam af en in 1978 stopte hij er mee. Over Tino Tabak circuleren nog steeds de meest wilde verhalen, want hij zat nergens mee, zegt men. Het zal wel. Hij woont nu weer in Nieuw-Zeeland en zijn zoon Paul is een bekende ploegleider in het continental peloton.

Wat staat er nog meer in het geboorteregister?

Door Fred van Slogteren, 6 mei 2006 0:00

© Otto Beaujon

“Het Franse merk Automoto bestond al in 1902. Dat weet ik uit een dikke postordercatalogus van het merk, waarin behalve fietsen ook auto’s, motoren en allerlei onderdelen en accessoires worden aangeboden. Vrijwel niemand had in het begin van de vorige eeuw eigen vervoer en er waren in het jaar 1900 nog maar 2500 geregistreerde auto’s in heel Frankrijk. Het was dus niet mogelijk om met de auto grotere hoeveelheden van de dagelijkse behoefte in te slaan en daarom werd alles thuisbezorgd. De bakker, de slager, de groenteman, de melkslijter en de ...

Door Fred van Slogteren, 5 mei 2006 10:00

Maurice Peeters (1882, overleden 06.12.1957)

Stel: je bent 34 jaar en je besluit wielrenner te worden. Vier jaar later ben je zowel wereldkampioen als Olympisch kampioen. Dat zou nu onmogelijk zijn, maar negentig jaar geleden heeft iemand dat gepresteerd. Hij heette Maurice Peeters, geboren in Antwerpen, maar grootgebracht in Den Haag. Van beroep sprinter, zo eentje van lange halen, gauw thuis. Niks geen surplace of tactische hoogstandjes, maar rammen met die handel. Hij was een bravoureachtig mannetje die met het dialect van Haagse Harry de wereld veroverde. Alleen toegerust met dat Haagse taaltje maakte hij zich overal verstaanbaar en als dat niet lukte liet hij zijn gouden plak zien, die hij aan zijn horlogeketting droeg. In 1924 bracht hij het in Parijs wederom tot een Olympische finale. Ditmaal op de tandem met Jonkheer Gerard Dagobert Bosch van Drakestein achter zich. Samen tachtig jaar, maar ze leken te gaan winnen. Door een vreemde stuurmanoeuvre van Peeters ging het feest echter niet door en ze werden derde en laatste. De hevig teleurgestelde jonkheer vond na de huldiging een lege cognacfles in de kleedkamer. Van Peeters was geen spoor meer te bekennen.

Wat staat er nog meer in het geboorteregister?

Door Fred van Slogteren, 5 mei 2006 0:00

« Vorige 1 2 3 ... 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 ... 1217 1218 1219 Volgende »