Slogblog


“Op zondag 2 oktober 1977 streden in Cannes 18 professionals om de zege in de Grand Prix des Nations. Bernard Hinault (Foto: © Cor Vos) gaf op deze oktoberzondag de gevestigde wielerelite behoorlijk fietsles. Zoals zo vaak werd Joop Zoetemelk tweede, maar hij moest maar liefst 3 minuut 15 toegeven op de Breton. De Deen Jörgen Marcussen werd derde, Jean-Luc Vandenbroucke vierde, Fedor den Hertog vijfde, Gregor Braun zesde en Gerrie Knetemann (in die tijd toch een van de beste tijdrijders) zevende op 7 minuut 42. In de jaren hierna zou natuurlijk blijken dat deze zege van Hinault geen toeval was want hij zou de wielerwereld nog vaak versteld doen staan.

En dan de arme Raymond Poulidor, bezig met zijn afscheidstournee. Hij werd slechts zestiende. De Franse publiekslieveling werd in Cannes uitgeluid met ...

Door Fred van Slogteren, 2 oktober 2006 10:00

Learco GUERRA (1902, overleden 07.02.1963, Italië)

Learco Guerra is een van de grootste renners uit de Italiaanse geschiedenis. Hij was met name een formidabele tijdrijder geweest met een enorm duurvermogen. Om die eigenschap werd hij de menselijke locomotief (la Locomotiva umana) genoemd. Een proeve van ultieme bekwaamheid legde hij af in het WK op de weg in 1931 in Kopenhagen. Dat werd toen als een tijdrit verreden en de Italiaan won met overmacht. Nummer twee (de Fransman Ferdinand Le Drogo) eindigde met 4 minuut 38 achterstand. Guerra bracht twee grote klassiekers op zijn naam, Milaan-San Remo en de Ronde van Lombardije. Het meeste succes behaalde hij echter in het grote rondewerk. Hij won de Giro in 1934 en was twee keer tweede in de Tour. In deze twee rondritten won hij totaal 38 etappes. Hij was ook nog zes keer kampioen van zijn land. In zijn nadagen waagde hij zich nog achter de grote motoren, maar daarin was hij niet succesvol. Een minpuntje op zijn blazoen was het feit dat hij zich in de jaren dertig voor het propagandakarretje van de Italiaanse fascisten, onder leiding van Benito Mussolini, liet spannen. Hij nam er niet actief aan deel, maar hij liet het zich wel welgevallen terwijl hij de status en het overwicht had om zich tegen die fascistenkliek af te zetten. We zullen het er maar op houden dat hij a-politiek was en zijn naam wordt tot op de dag van vandaag in Italië met veel respect uitgesproken. Na de oorlog was hij enige tijd ploegleider van onder meer grote mannen als Hugo Koblet en Charly Gaul. Rond 1960 kreeg Guerra de ziekte van Parkinson en na zijn dood werd er in Mantua een museum voor hem ingericht.

Wat staat er nog meer in het geboorteregister?

Door Fred van Slogteren, 2 oktober 2006 0:00

Wilfried PEFFGEN (1942, Duitsland)

Na een korte carrière als handballer en voetballer werd de Keulenaar op zijn zestiende wielrenner. Hij had talent en hij werd direct Duits wegkampioen bij de junioren. Zes jaar later werd hij het ook bij de amateurs. Hij werd daarna een echte Radprofi, bij wie het verdienen van geld voorop stond. Hij startte vier keer in de Tour de France. In 1967 maakte hij bijna een doodsmak door een overstekend hondje, maar de andere drie keer reed hij de ronde uit. In de middenmoot. In de Vuelta was hij succesvoller. In 1968 werd hij 22e in de eindstand en won hij een etappe. In 1972 werd hij Duits kampioen op de weg en in diezelfde periode ging hij zich steeds meer toeleggen op de baan. Zesdaagsen en koppelkoersen werden zijn specialiteit. Hij was er goed in. Hij startte in 188 zesdaagsen en hij won er zestien. Meestal met zijn landgenoot Albert Fritz als koppelgenoot. Maar het meeste succes behaalde Peffgen als stayer. Achter de grote motor van entraineur Dieter Durst werd hij drie keer wereldkampioen en vijf keer Europees kampioen. Hij stopte in 1982 met wielrennen en hij begon een rijwielzaak in Keulen. Daar is hij nog steeds druk mee, maar in de winter laat hij de zaak toch een aantal weken aan zijn vrouw over om als wedstrijdleider de Zesdaagse van Dortmund te runnen. Dat doet hij al vele jaren en de speaker hoeft zijn naam maar te noemen om aan het publiek een ovationeel applaus te ontlokken. Wilfried Peffgen ist nie vergessen.

Wat staat er nog meer in het geboorteregister?

Door Fred van Slogteren, 1 oktober 2006 0:00

Jean-Paul VAN POPPEL (1962, Nederland)

Jean-Paul is de beste wegsprinter die we in Nederland hebben gehad. Qua snelheid zal Jeroen Blijlevens niet veel voor hem onder hebben gedaan, maar Van Poppel had veel meer killersinstinct en was mentaal veel minder kwetsbaar dan de kleine Brabander. Zijn wapen heeft hij vooral uitgespeeld in het rondewerk. Negen etappes in de Tour, negen in de Vuelta en vier in de Giro. En dan nog vele sprintzeges in kleine rittenkoersen. Hij heeft er zelfs een gewonnen. Dat was de Ster van Bessèges in 1994. In het eendagswerk was hij minder succesvol. De Scheldeprijs en Veenendaal-Veenendaal staan op zijn palmares, maar een klassieker ontbreekt. Gent-Wevelgem had zeker binnen zijn mogelijkheden gelegen, maar dan moet je een beetje geluk hebben, want niet iedere G-W eindigt in een massaspurt. Zijn grootste succes is ongetwijfeld het winnen van het puntenklassement in de Tour de France van 1987 geweest. Hij reed toen in de Superconfex-ploeg van Jan Raas en die was geheel om hem heen gebouwd. Een klassementsrenner had Raas niet, maar wel tempobeulen als Maarten Ducrot, Gert Jakobs, Jelle Nijdam, Ludo Peeters en Gerrit Solleveld. Of die het ook zo leuk vonden om iedere dag als een menselijke trein te fungeren, betwijfel ik, want het waren renners die zelf ook wel iets konden. Na zijn carrière ging Van Poppel zich met coaching bezighouden. Hij was vooral actief in het vrouwenpeloton en hij werd er verliefd op Mirjam Melchers met wie hij nog maar kort geleden trouwde. En om nog even in de familiesfeer te blijven, zoon Boy werd in februari wereldkampioen bij de junioren in het veldrijden. De Poppeltjes blijven in het nieuws. (Foto: © Cor Vos)

Wat staat er nog meer in het geboorteregister?

Door Fred van Slogteren, 30 september 2006 0:00

© Otto Beaujon

“Le Nordiste is een merk van Dangre-Starnord, destijds een grote fietsenfabriek in Marly bij Valenciennes. Het bedrijf werd in 1938 opgericht door de gebroeders Dangre, en ze maakten aanvankelijk naast fietsen ook tuinmeubelen, grasmaaiers en speelgoed. Dat was niet uniek in die tijd, want ded grootste concurrent Manufrance in Saint Etienne, bracht jaarlijks een dikke postordercatalogus uit. Ik heb er één in mijn verzameling en die is 772 pagina’s dik.
Dangre-Starnord deed aanvankelijk ook aan deze vorm van verkoop, maar vanaf 1958 deden ze alleen nog maar fietsen en sponsorden ze plaatselijke renners met materiaal. Eén van die renners was ...

Door Fred van Slogteren, 29 september 2006 10:00

Felice GIMONDI (1942, Italië)

Ik kan me die Tour van 1965 nog heel goed herinneren. Jacques Anquetil die ‘m al vijf keer gewonnen had was niet van de partij en Raymond Poulidor was daarom huizenhoog favoriet. En wat heel bijzonder was, Nederland had dat jaar vier kopmannen in de strijd. Althans in mijn eigen optiek en die van sommige kranten. Jan Janssen werd als kopman van de Pelforth-ploeg grote kansen toegedicht, ondanks het feit dat hij een paar dagen voor de start bij een keuring te horen kreeg dat hij een ernstige hartkwaal had en verder fietsen zeer onverstandig zou zijn. Die arts had nog nooit het hart van een topwielrenner onderzocht en die schrok zich te pletter van het paardenhart van Jan. Ook Arie den Hartog, Cees Haast en de debuterende Peter Post werden in staat geacht een hoge klassering te bereiken. Janssen was de enige die aan de verwachtingen voldeed met een negende plaats in het eindklassement. De andere drie vielen roemloos uit. En ook Poupou redde het niet, want er was plots een nieuwe ster aan het firmament verschenen. Een pas 22-jarige Italiaan. Hij maakte deel uit van de Italiaanse Salvarini-ploeg met daarin mannen als Vittorio Adorni en Arnaldo Pambianco. Maar al in de derde etappe van Roubaix naar Rouen zegevierde Felice Gimondi en hij pakte de gele trui. Ze wisten wel wie hij was, want een jaar eerder had hij de Tour de l’Avenir gewonnen. Door slim te koersen sprokkelde hij nog wat tijdwinst bij elkaar en in de bergen hield hij stand en hij won ook nog de klimtijdrit in de buurt van Aix les Bains voor Poulidor en Pingeon. Zo won hij de Tour van 1965 en ook nog drie keer de Giro en een keer de Vuelta. Hij won ook zes klassiekers en hij was wereldkampioen, alsmede een aimabel mens. Na zijn carrière werd hij een gefortuneerd zakenman en hij is al jaren ambassadeur van het vermaarde fietsenmerk Bianchi. Daar heeft hij bijna zijn hele carrière op gereden, behalve in het jaar van zijn grootste overwinning. De materiaalsponsor van Salvarini was namelijk het merk Fiorenzo Magni. Gimondi wordt nog regelmatig geïnterviewd en dan staat er altijd in dat hij het prototype is van een gentleman. Een heer van stand, want hij woont net als Heer Bommel in een kasteel. Niet in Rommeldam, maar in Bergamo. (Foto: archief Wim van Eyle)

Wat staat er nog meer in het geboorteregister?

Door Fred van Slogteren, 29 september 2006 0:00

De introductie van Wieler Magazine heeft vanavond een leuke aanvulling gekregen. Het nieuwe blad zal co-sponsor worden van de Nederlandse Pro Continentalploeg Skil-Shimano. Het logo van WM zal op een opvallende plaats op de broeken van de renners worden geplaatst. En als Tjallingii, Vierhouten en die andere kleppers van deze sympathieke ploeg net zo goed en aanvallend rijden als dit seizoen, dan is WM in no-time een begrip in wielerland.

Door Fred van Slogteren, 28 september 2006 20:00

Hij is gisteren uitgekomen en hij zal vandaag op de openingsavond van de Zesdaagse van Maastricht feestelijk worden gepresenteerd. Het nieuwe blad Wieler Magazine, een uitgave van Drukkerij JPTamminga in Duiven. De directeur van dit bedrijf Johan Paape is een echte wielerman, die met zijn bedrijf het sympathieke continentalteam Marco Polo sponsort.
WM is een nieuw blad, maar het voelt vertrouwd aan, omdat Evert de Rooij, Marcel Slagman en Roy Schriemer natuurlijk oude bekenden zijn. Zij vormden jarenlang de redactie van Wieler Revue. In zijn openingscolumn legt Evert uit hoe het allemaal zo gekomen is.
Het blad ziet er gelikt uit en ook inhoudelijk beleef je er enkele onderhoudende uren aan. Er wordt teruggekeken op ...

Door Fred van Slogteren, 28 september 2006 12:44

100 JAAR WEGRENNERS

door Wim van Eyle en Jacques Burremans

“Er wordt mij vaak gevraagd wie Jacques Burremans is. Jacques is een wielerliefhebber uit Roosendaal die foto’s en boeken spaart. Hij is daar laat mee begonnen en daarom is zijn collectie, vooral wat het oudere werk betreft, nog niet compleet. Het recente werk heeft hij wel allemaal. Op de ruilbeurzen zie je hem altijd wel aan een tafeltje zitten met de boeken en foto’s die hij dubbel heeft. Een aardige man met wie ik in contact ben gekomen na het verschijnen van mijn boek Een eeuw Nederlandse wielersport. Hij schreef me toen een briefje over de fouten die hij daarin had ontdekt. Dat stel ik altijd zeer op prijs en ik heb hem toen uitgenodigd om eens naar mijn verzameling te komen kijken. We zijn daarna min of meer vrienden geworden en omdat ik al jaren met het idee voor dit boek rondliep, heb ik hem ...

Door Fred van Slogteren, 28 september 2006 10:00

Guido DE ROSSO (1940, Italië)

In de periode dat deze coureur actief was, kwamen Italiaanse renners nauwelijks hun land uit. Er was in Italië genoeg te verdienen. Pas door het instellen van allerlei internationale klassementen – zoals de wereldbeker – werden de Italianen, en ook de Spanjaarden, gedwongen over de grens te gaan. De vandaag 66 jaar wordende Guido De Rosso – betekent gewoon De Rooij - was geen uitzondering. Zijn palmares vermeldt een hele waslijst met overwinningen en ereplaatsen in Italiaanse koersen. Hij was wel de eerste winnaar van de Tour de l’Avenir, een wedstrijd die in 1961 door de organisatie van de Tour de France voor het eerst werd gehouden. Jonge amateurs en onafhankelijken kregen de kans om in een soort verkorte Tour ervaring op te doen in het grote werk. Beide rondes werden parallel verreden. De toekomstronde begon altijd een week later dan de echte Tour. De resterende etappes werden op dezelfde dag verreden als die van de grote Tour, maar waren meestal korter. Het publiek in de finishplaatsen zag dan twee aankomsten. Toen daar later ook nog de Tour Féminin aan werd toegevoegd werd het een beetje teveel van het goede en kregen de drie evenementen een eigen plaats op de wielerkalender. De Rosso was dus lang geleden de eerste winnaar voor de Spanjaard Gabica en de Belg Van d’Huynslager. Jan Janssen werd negende. Guido De Rosso was vooral een sterke klimmer die zijn successen dan ook voornamelijk bergop heeft behaald. Hij won ook de Ronde van Romandië en hij was een keer derde en een keer vierde in de Giro. In de Tour van 1965 werd hij zevende. Meer zat er niet in, want hij was slechts knecht van Gianni Motta en die werd derde. De Rosso bleef tot 1969 fietsen maar de laatste jaren zaten er geen successen meer in.

Wat staat er nog meer in het geboorteregister?

Door Fred van Slogteren, 28 september 2006 0:00

« Vorige 1 2 3 ... 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 ... 1128 1129 1130 Volgende »