“Magneet was in de jaren dertig van de vorige eeuw een van de eerste Nederlandse fietsmerken die zich bezig hield met het sponsoren van wielrenners. Na de tweede wereldoorlog volgden merken als Eroba, Locomotief, Gazelle en Batavus dit voorbeeld. Fietsen waren in die tijd nog loodzwaar, maar Magneet komt de eer toe een pionier te zijn geweest in het bouwen van lichtgewicht raceframes. Het bedrijf is rond 1900 ontstaan vanuit een fusie tussen twee Amsterdamse groothandels en de oorspronkelijke naam was een Engelse en wel The Magnet. Pas in de jaren twintig werd het Magneet, nadat het bedrijf was …

Geplaatst door Fred van Slogteren, 12 oktober 2010 10:00

AREKEEV, Alexandr (1982, Rusland)
CARUSO, Damiano (1987, Italië)
COOKE, Baden (1978, Australië)
DEPAEPE, Paul (1931, België)
DORST, Cees van (1944, Nederland)
HINDELANG, Hans (1951, Duitsland)
KNUDSEN, Knut (1950, Noorwegen)
LORMANS, Sander (1976, Nederland)
RUDENKO, Maksym (1979, Oekraïne)
SMITS, Chris (1921, Nederland)
STEENSEN, André (1987, Denemarken)
VERHOEVEN, Nico (1961, Nederland)
WINDEN, Stefan van (1989, Nederland)

Steun onze actie!

WAAROM PIETER WEL EN JAN EN JOOP NIET?

Geplaatst door Fred van Slogteren, 12 oktober 2010 0:00

“Deze week een nummer van l’Équipe Cyclisme een Frans sportmagazine dat in 1974 onder directie stond van Pierre Skawinski en Félix Lévitan. Het blad was een voortzetting van Le Miroir des Sports dat in 1969 ophield te bestaan. In datzelfde jaar verscheen het eerste nummer van l'Equipe Cyclisme en dat blad heeft het tot 1984 uitgehouden, waarna het als Vélo aan een derde leven is begonnen en volgens mij nog steeds bestaat. Skawinski was directeur de la publication, zeg maar hoofdredacteur en Lévitan, die we natuurlijk kennen als de toenmalige directeur van de Tour de France, als algemeen directeur. In de redactie verder Georges Pagnoud en Robert Silva, destijds twee zeer gerenommeerde sportjournalisten. Dit nummer verscheen op woensdag 9 oktober 1974 met op de cover een fraaie foto van ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 11 oktober 2010 10:00

Jan VERVEER (1913, overleden 14.10.1984, Nederland)

Over de wielercarrière van deze Rotterdammer is niet veel bekend. Als ik naar zijn erelijst kijk, dan staan er aardige resultaten op, zoals de Grote Prijs Floreffe in Wallonië en de Grand Prix Suze in Lille. Verder vele ereplaatsen en het valt op dat hij veel in België heeft gekoerst. Ik denk dat hij daar ook woonde, gezien zijn latere activiteiten en het feit dat hij in Mechelen is overleden. Hij was beroepsrenner van 1935 tot en met 1943 en uiteraard ook in Nederland actief. Zijn meest opzienbarende prestatie binnen onze landsgrenzen was zijn tweede plaats in 1937 in het Nederlands kampioenschap op de weg achter de vermaarde John Braspennincx, koning der kermiskoersers en keizer der smokkelaars. Nummer drie was ook al zo’n onbekende, want wie weet nog wie de Hagenaar Fred Mostert was? Jan Verveer moest het hoofdzakelijk van het buitenland hebben en dat verklaart wellicht waarom hij twee jaar voor een Belgische en twee jaar voor een Franse sponsor heeft gereden. Die Franse werkgever was de fietsenfabriek Helyett, in de jaren vijftig de materiaalsponsor van onder andere ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 11 oktober 2010 0:00

Op de valreep van deze in sportief opzicht rustige week was er de mooie overwinning van Robert Gesink in de Giro dell’Emilia. Net als vorig jaar was hij iedereen de baas. In die ronde zit de San Luca, een steile klim van twee kilometer die vijf maal genomen moest worden en tijdens de laatste keer forceerde Robert de beslissing. Dat belooft veel voor de Ronde van Lombardije die aanstaande zaterdag op het programma staat. Daarin is voor het eerst sinds tientallen jaren …

Geplaatst door Fred van Slogteren, 10 oktober 2010 10:00

Gerrit-Jan SPENKELINK (1918, overleden omstreeks 1991/92, Nederland)

Deze rasechte Tukker uit Hengelo heeft op twee manieren naam gemaakt in de wielersport. Als wielrenner was hij tussen 1939 en 1954 een middelmatige profrenner die geen uitzonderlijke prestaties op zijn naam heeft staan. De Duitse bezetting zat zijn carrière danig in de weg en in de jaren na de oorlog was er geen droog brood te verdienen. Wel reed hij veel in Duitsland in de vele baanprogramma’s die daar werden verreden, met landgenoten als Harm Smits en Harry van de Kamp. Hij is bij toenmalige collega’s in de herinnering gebleven als de man met het busje. Daar zaten zijn pilletjes in en voor de start pakte hij er één, stak die in zijn mond en zei: “Die is voor Coppi”. Het volgende pilletje was voor Bobet en zo werkte hij alle toenmalige vedetten af. Tenslotte nam hij een handjevol uit het busje, sloeg die naar binnen, slikte en zei: “Voor de rest van het peloton”. Na zijn wielercarrière werd hij mecanicien, of zoals de renners zeggen mekanieker. Hij begeleidde als zodanig vele jaren de selecties van de KNWU bij buitenlandse wedstrijden en hij heeft ook vele malen de Tour de France gedaan. Hij was een stugge man, eentje van ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 10 oktober 2010 0:00

Met renners en rensters die dezelfde familienaam dragen als hij kun je een royaal en zeer internationaal peloton vullen. Coureurs met de achternaam Martin komen uit Frankrijk, Spanje, Zwitserland, België, Italië, Engeland en nog twaalf landen, waaronder Duitsland, de Heimat van deze renner die bezig is bij de wereldtop aan te sluiten. Tony Martin heeft al heel wat missen mogen kussen, want hij is een echte winnaar. Waar het zijn achternaam betreft moet hij …

Geplaatst door Fred van Slogteren, 9 oktober 2010 10:00

ARNOLD, Reginald (1924, Australië)
BITTINGER, René (1954, Frankrijk)
BLINK, Joost van den (1979, Nederland)
CASERO MORENO, Rafael (1976, Spanje)
DIGNEF, Antoine (1910, overleden 09.04.1991, België)
GEROSA, Mauro (1974, Italië)
GISIGER, Daniel (1954, Zwitserland)
GUILLEN MONTANO, José (1977, Spanje)
KESSEL, Egon van (1985, Nederland)
KOOLE, Rob (1970, Nederland)
SPÜHLER, Willy (1941, Zwitserland)
VIVIER, Jacques (1930, Frankrijk)

Steun onze actie!

WAAROM PIETER WEL EN JAN EN JOOP NIET?

Geplaatst door Fred van Slogteren, 9 oktober 2010 0:00

Gisteren viel het oktobernummer van Wieler Magazine bij de abonnees in de bus en vandaag ligt hij overal in Nederland in de winkel. 98 pagina’s dik, vol informatie over wat ons de afgelopen maand in de wielrennerij heeft beziggehouden. Dat is natuurlijk in de eerste plaats het WK in Australië met een uitgebreide nabeschouwing en een prachtige foto van de nieuwe wereldkampioen Thor Hushovd op de cover. Van de wegblijvers daar waren …

Geplaatst door Fred van Slogteren, 8 oktober 2010 16:00

Op donderdag 7 oktober werd de officiële kickoff van het WK baanwielrennen gehouden. Dit evenement zal van 23 tot en met 27 maart 2011 in het prachtige Apeldoornse sportpaleis Omnisport worden verreden. Tot de gasten behoorden onder meer Teun Mulder, Willy Kanis en Theo Bos. Hoewel de sprinter van Cervélo, die in 2011 zijn loopbaan voort gaat zetten bij Rabobank, sinds een paar jaar de weg voor de baan heeft verruild, kijkt hij toch al met een schuin oog naar het grote evenement in eigen land. “Ik ken mijn wegprogramma voor volgend jaar nog niet, maar …

Geplaatst door Fred van Slogteren, 8 oktober 2010 12:00

« Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende »