Pierre CLEMENS (1913, overleden 26.08.1963, Luxemburg)

Luxemburg is een echt wielerland dat grote kampioenen heeft voortgebracht. Het gaat alleen soms met tussenpozen. Met de gebroeders Schleck en Kim Kirchen (laten we hopen dat die er weer helemaal bovenop komt) zit het kleine land weer duidelijk in een sterke periode, maar vanaf de jaren zestig is het heel lang stil geweest rond het Luxemburgse cyclisme. Een grote periode beleefde de kleinste van de Beneluxlanden tussen 1925 en 1960. In die tijd behaalden Luxemburgse renners vele successen, waaronder drie Touroverwinningen, en de coryfeeën waren natuurlijk Nicolas Frantz, Jean Kirchen, Sjeng Goldschmit, Bim Diederich, Jempy Schmitz, Marcel Ernzer en Charly Gaul. Ook de gebroeders Clemens behoorden tot de renners die internationaal indruk maakten. Mathias, de jongste reed een mooie erelijst bij elkaar en daar deed broer Pierre niet voor onder. De vergelijking met de broers Schleck dringt zich op, omdat Mathias C. en Andy S. zelden of nooit tegenslag ondervonden, terwijl Pierre C. en Fränk S. letterlijk van de ene malheur in de andere tuimelen. Nadat de twee ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 1 augustus 2010 22:00

“Iedere woensdagavond vonden er in de jaren zestig op de baan van het Olympisch Stadion wedstrijden plaats, die populaires werden genoemd. Renners in alle categorieën, van nieuwelingen tot profs, konden in diverse baandisciplines hun kunsten vertonen en het sluitstuk van de avond was altijd een wedstrijd achter grote motoren. ‘MOTOREN IN DE BAAN!’, riep stadionspeaker Willem Steenbergen dan, waarna de als buitenaardse wezens verklede gangmakers op hun brullende monsters in een gelote volgorde rondjes gingen rijden in afwachting van de bij de startlijn opgestelde renners die elk achter zo’n motor moesten aansluiten. Die renners, het waren er altijd maar een stuk of zes tot acht, droegen merkwaardige pothelmen en zaten op een vreemd ogende fiets. Die had een klein voorwiel, een voorvork die achterstevoren stond en een gigantisch vast verzet. In de eerste honderden meters kregen ze die enorme plaat maar nauwelijks rond, maar eenmaal achter de motor en uit de wind werden snelheden bereikt van zo’n 80 kilometer per uur. Het publiek vond het ...

... Lees meer
Geplaatst door Fred van Slogteren, 1 augustus 2010 10:00

« Vorige 1 2 3 4 5 6 7