ad ad ad ad
Deel 3 is uit

ALLES OVER WIELRENNEN

door Joop Reuvecamp

“Het is maar een klein boekje, een van de kleinste in mijn verzameling, want het meet 15x11 centimeter. Er zitten ook maar 64 bladzijden in, dichtbedrukt weliswaar maar geen omvang waarin je verwacht ‘alles over het wielrennen’ te zullen lezen. Toch is auteur Joop Reuvecamp er in geslaagd om onze sport in vrijwel al zijn …

Geplaatst door Fred van Slogteren, 13 mei 2010 10:00

Marianne VOS (1987, Nederland)

Het is een merkwaardig feit. Terwijl we als een van de zes belangrijkste wielerlanden het bij de mannen soms jaren laten afweten met het winnen van grote wedstrijden, daar staan we bij de vrouwen al zo’n 45 jaar aan de top. Midden jaren zestig kwam de Zeeuwse Keetie Hage op en zij werd een internationale topper. Toen haar kaarsje langzaam opbrandde kwam uit het Brabantse Boekel ene Leontien van Moorsel als ster haar plaats innemen. Tinus had nog maar net afscheid genomen of een ander stralend hemellichaam meldde zich in de persoon van het frêle meisje dat vandaag nog maar 23 jaar wordt en is uitgegroeid tot een zelfbewuste jonge vrouw die grossiert in wereldtitels. Ze heeft inmiddels zes regenboogtruien in de kast hangen en 1 gouden olympische plak in haar prijzenkast. De vier Nederlandse titels mogen er ook zijn evenals haar zeges in de Waalse Pijl (3 keer), de Tour Féminin en Limousin, de Ronde van San Marino en de Holland Ladies Tour. Om nog maar niet te spreken van alle andere wegwedstrijden en veldritten die ze heeft gewonnen. Kortom er staat geen maat op dit meisje en ze kan ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 13 mei 2010 0:00

“De Tilburger Nico van Hest was in de eerste helft van de jaren tachtig een kleine beroepsrenner die in de criteriums van die tijd (en dat waren er heel wat) zijn graantje probeerde mee te pikken. Voor hem geen Raleigh en Kwantum Hallen, maar bescheiden ploegjes waar de Brabantse snackkoning Jos Elen meestal de hand in had. Het heeft voor Nico niet …

Geplaatst door Fred van Slogteren, 12 mei 2010 10:00

Adelin BENOIT (1900, overleden 18.06.1954, België)

Het was zijn tweede Tour. Een jaar eerder was hij al in de derde etappe uitgevallen, maar in 1925 stond hij weer vol goede moed aan de start. Een 25-jarige Waal uit het stadje Châtelet in de provincie Henegouwen. Het zag er armoedig uit, want hij vormde in zijn eentje de helft van de ploeg Thoman-Dunlop. De andere helft bestond uit zijn landgenoot Theophile Beeckman die in 1924 een etappe had gewonnen. Met z’n tweeën waren ze natuurlijk geen partij voor de grote ploegen als Alcyon, met mannen als Aimo, Mottiat en Frantz en Automoto met drievoudig Tourwinnaar Philippe Thijs, de gebroeders Henri en Francis Pélissier, de Belgische broers Lucien en Jules Buysse en de winnaar van 1924 Ottavio Bottecchia. Deze Italiaan won de eerste etappe en pakte de leiderstrui. In de derde rit van Cherbourg naar Brest over 405 kilometer nam Benoit de leiding brutaal over en hij hield de maillot jaune vier dagen in zijn bezit. In de zevende rit pakte Bottecchia hem terug en hij dacht met zijn sterke ploeg de ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 12 mei 2010 0:00

Walter BOUCQUET (1941, België)

Niemand zal beweren dat Walter Boucquet een groot renner is geweest. Wel dat hij een aardig stukje kon tijdrijden en zijn mooiste overwinning is dan ook die in de Grote Landenprijs van 1964. De Grand Prix des Nations was tussen 1932 en 2004 een individuele tijdrit en het was zo’n beetje het officieuze wereldkampioenschap tijdrijden. Toen er in 1994 een officieel wereldkampioenschap werd ingesteld, verloor de Landenprijs snel haar glans en in 2004 werd de koers voor de laatste keer georganiseerd. Op de erelijst van de Landenprijs staan bijna uitsluitend grote namen en dat bewijst dit rijtje gekende tijdrijders waaronder een aantal werelduurrecordhouders: Magne, Coppi, Koblet, Anquetil, Baldini, Bracke, Gimondi, Vanspringel, Ocaña, Merckx, Schuiten, Maertens, Hinault, Kelly, Fignon, Rominger, Boardman en Armstrong. Op die erelijst staat dus ook Walter Boucquet uit het Westvlaamse Meulebeke en daarmee krijgt zijn carrière veel glans, want verder is de palmares bescheiden. Hij won de Tour de l’Oise en een rit in de Ronde van Italië, maar dat is het wel zo’n beetje, hoewel zijn vierde plaats in de Ronde van Zwitserland er ook best mag zijn. Boucquet reed in zijn loopbaan voor ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 11 mei 2010 0:00

Wie van de Italiaanse organisatie zal hebben voorspeld dat het klassement van de Giro er, na het verlaten van Nederland, zo zou uitzien? Terwijl Cadel Evans de schade wist beperkt te houden tot 43 seconden, daar staan enkele favorieten voor de eindzege al op behoorlijke achterstand. Zoals Cunego op 2’07”, Wiggins op 4’28” en Simoni zelfs op 9’24”. Dat zijn verschillen die in het moderne wielrennen nog maar zelden in bergritten voorkomen. Oorzaak? De wind en de vele valpartijen in ons zo geordende land. Het was vandaag een prachtige etappe, waarbij Nederland erbij lag als een VVV-plaatje. Maar de Giro is geen vakantietocht, maar keihard werken voor de heren coureurs, die dit ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 10 mei 2010 18:30

Net als veel andere Nederlanders volg ik al vele weken lang de prachtige tv-serie The Tudors op een van de commerciële zenders. Het gaat over het leven van Hendrik VIII, de Britse koning uit de zestiende eeuw die maar liefst zes keer in het huwelijk trad. Zijn vierde bruid was Anna van Kleef en volgens de geschiedschrijving was deze Duitse prinses aartslelijk. Hendrik kende haar slechts van een door Hans Holbein geschilderd portretje ter grootte van een onderzettertje om je glaasje op te zetten. Hij werd verliefd op een plaatje, maar toen hij haar voor het eerst in het echt zag, was het snel gedaan met de liefde. Hoewel de acteurs in deze serie in het algemeen goed gecast zijn, kan ik de weerzin van Hendrik niet goed begrijpen, want actrice Joss Stone is een lekker ding. Ook in haar creatie van Anna van Kleef bleef ze een zeer aantrekkelijke dame, maar smaken verschillen. Wat de een mooi vindt, dat vindt de ander niet om aan te zien en daarom raakte ik, net als ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 10 mei 2010 14:39

ARMÉE, Sander (1985, België)
BODNAR, Lukasz (1982, Polen)
DRANCOURT, Pierre (1982, Frankrijk)
DUEÑAS NEVADO, Moisés (1981, Spanje)
DIJK, Daan van (1907, overleden 22.11.1986, Nederland)
FINETTO, Mauro (1985, Italië)
GARIN, Ambroise (1875, overleden 31.03.1969, Frankrijk)
GUIGNARD, Paul (1876, overleden 15.02.1965, Frankrijk)
KNOOPS, Frits (1937, Nederland)
MINNE, Stijn (1984, België)
OCKELOEN, Jasper (1990, Nederland)
PELLENAARS, Kees (1913, overleden 30.01.1988, Nederland)
PIVA, David (1988, België)
WITECKI, Mariusz (1981, Polen)
ZBERG, Beat (1971, Zwitserland)

Geplaatst door Fred van Slogteren, 10 mei 2010 0:00

Een dagje Utrechtse heuvelrug. Als je daar als toerist regelmatig fietst ben je enthousiast over de mooie omgeving en de best wel pittige heuveltjes. Maar dan rij je ongestoord op fietspaden. Het is aanzienlijk lastiger als je over de autowegen moet, zoals het peloton vandaag. Met al die verkeersobstakels die onverwacht opdoemen als je in een compact peloton rijdt en je voorgangers ineens uitwijken en er links en rechts geen ruimte meer is. Dan heb je geen keus en voor je het weet lig je met een aantal andere coureurs op de grond te kermen. Aangezien de Nederlandse wegen vol liggen met dat soort ellendedingen, was het vandaag een en al valpartij. Het was niet altijd de schuld van ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 9 mei 2010 18:33

“Na me met Willem Dubois, Rini Wagtmans en Tiemen Groen het stront voor de ogen te hebben gereden in een ploegentijdrit over 100 kilometer, kon ik na afloop zelfs mijn sokken niet meer uittrekken. In die toestand kreeg ik van de KNWU de uitnodiging om deel te nemen aan de Ronde van Tsjecho-Slowakije. Op het laatste moment, want al de volgende dag werd ik met mijn fiets op de luchthaven verwacht. Het eerste deel van de reis naar Praag verliep soepel, maar daar moesten we overstappen naar de startplaats Bratislava en van die tocht wordt ik nog wel eens badend in het zweet wakker. Ongerust beklommen wij de oeroude kist en aan het raampje gezeten zag ik hoe een monteur ergens aan de vleugel nog wat moeren stond aan te draaien. Nadat de motoren waren gestart begon alles wat zich in het vliegtuig bevond hevig te trillen, de passagiers niet uitgezonderd. Toen de stewardess ons vervolgens een spuugzak kwam aanreiken had ik het echt niet meer. Ik wilde eruit, maar de start was al ingezet en er was geen weg meer terug. Eenmaal in de lucht zag ik overal om me heen hoofden in de kotszakken verdwijnen. Ik hield het lang binnen, maar door de ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 9 mei 2010 12:00

« Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende »