ad ad ad ad
Deel 3 is uit

Thierry CLAVEYROLAT (1959, overleden 07.09.1999, Frankrijk)

Deze Fransman leek voor het geluk geboren. Gezegend met een prachtig klinkende naam, wat volgens mij zoiets betekent als orgelregister, was hij een sterk klimmer, die vooral tot zijn recht kwam in de kleinere Franse rittenkoersen als de Dauphiné en de Midi Libre. Hij won de Tour du Limousin en die van de Haut Var. Zijn grootste prestatie behaalde hij in de Tour van 1990 toen hij een etappe en het bergklassement won. Na zijn carrière opende hij een bar-brasserie in Vizille en die liep als een trein met de populaire Thierry als stralend middelpunt. In een TV-programma won hij zo maar eventjes een miljoen Franse franken en dat is in euro’s natuurlijk geen miljoen, maar nog altijd zo’n anderhalve ton. Dus het zat de voormalige coureur uit La Tronche, een mooi stadje in de buurt van Grenoble, niet tegen in het leven. Maar in 1999 gebeurde er iets. Hij had schuld aan een ernstig auto-ongeluk waarbij vier mensen, van wie twee zeer ernstig, gewond raakten. Daar kon hij niet mee leven en hij besloot op enig moment dat er maar een uitweg was. Thierry Claveyrolat pleegde op 7 september 1999 zelfmoord. Er is destijds ook gesuggereerd dat hij onder een immense druk stond van een misdaadsyndicaat dat steeds meer geld eiste om zijn bedrijf te beschermen. Wat de waarheid is zullen we nooit weten. Nabij Grenoble staat er een fraai beeldje ter nagedachtenis van Claveyrolat. Het is een trui, de bolletjestrui. Een spierwit sculptuur met mooie rode bollen erop. (Foto: © Cor Vos)

Geplaatst door Fred van Slogteren, 31 maart 2007 0:00

“Het merk Springfield is Amerikaans en het was ooit heel beroemd. Dit plaatje met de merknaam Springfield is echter hartstikke Nederlands. Het was het merk van Willem Metz, één van die vele kleine maatbouwers in Amsterdam. Hij zat met zijn bedrijfje aan de Oudezijds Achterburgwal. In dat pand worden allang geen fietsen meer gemaakt, maar plezier. Wanneer precies heb ik niet kunnen achterhalen, maar Metz is ooit met zijn merknaam Springfield naar Haarlem verhuisd. Zo gek was dat niet, want als je destijds als fietsenmaker in Amsterdam een pandje in eigendom had (zoals Joco, P.A. de Jonge, Jasper Bouma, Magneet, De Wilde, later Burco en nog een aantal andere), dan was het pand heel wat meer waard dan de fietsennering erin. Zeker in het hart van ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 30 maart 2007 10:00

FRITZ, Albert (1947, Duitsland)
HARMS, Jos (1984, Nederland)
SCHUURING, Cor (1942, Nederland)
STELT, Robbert van der (1979, Nederland)
VERHOEVEN, Wout (1931, Nederland)

Geplaatst door Fred van Slogteren, 30 maart 2007 0:00

LES MÉMOIRES D’UN VÉLO

door Charles Pélissier en Noré Brunel

“Dit boekje heb ik ooit op een van de vele wielerbeurzen in België gekocht. Een Franstalig boekje dat volledig geïllustreerd is met tekeningen. Het gaat over de carrières van de drie gebroeders Pélissier. Henri, Francis en Charles. Het gaat natuurlijk het meest over de laatste, maar die staat dan ook als auteur vermeld. Verder is er in het boekje, want het is slechts 123 pagina’s dik, veel aandacht voor andere Franse renners van tussen de twee wereldoorlogen. Voorbeelden zijn Raymond Louviot, Georges ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 29 maart 2007 10:00

Igor ASTARLOA ASCASIBAR (1976, Spanje)

De wereldkampioen van 2003 is in Nederland misschien wel de onbekendste van de wereldkampioenen van de afgelopen tien jaar. Maar toch heeft Igor Astarloa veel met Nederland. Hij is een leuke en vriendelijke jongen die van huis uit de nodige bescheidenheid heeft meegekregen. Hij is loyaal en trouw aan mensen en hij had er als drager van de regenboogtrui veel moeite mee om op één dag meer te verdienen dan iemand met een goede baan in een heel jaar. Hij relativeert alles sterk en dat is zowel zijn grootste verdienste als zijn grootste tekortkoming. Qua talent en mogelijkheden is hij vergelijkbaar met Oscar Freire, maar waar Oscarito een geboren winnaar is zit bij Igor dat relativerende duiveltje tussen zijn oren die hem op beslissende momenten vaak influistert zichzelf niet zo belangrijk te moeten vinden. Dat heeft veel invloed gehad op zijn carrière. Hij heeft alles wat een groot renner moet hebben, maar hij is geen vedette. Maar wat heeft dat alles met zijn band met Nederland te maken? Niet veel, want de Nederlandse trainer Kees van der Wereld heeft hem technisch veel kunnen bijbrengen, maar was niet in staat hem over zich zelf heen te laten springen. In de jaren dat de Bask met de voormalige Nederlands kampioen veldrijden samenwerkte is er een hechte band onstaan, die er voor zorgt dat ze minstens één keer per maand telefonisch of persoonlijk contact hebben. Kees is als een vader voor de renner die aan de Golf van Biskaye geboren werd en van Kees weet ik dat Igor droomt van de Amstel Gold Race. Dat is zijn koers en die wil hij per se op zijn palmares. Hij heeft er ruimschoots de kwaliteiten voor, want in 2003 won hij behalve het WK ook de Waalse Pijl. (Foto: © Cor Vos)

Geplaatst door Fred van Slogteren, 29 maart 2007 0:00

© Henk Theuns

“Nico Emonds was zo’n echte Vlaamse doordouwer die er altijd voor ging. Na een zeer succesvolle amateurperiode, waarin hij met Eric Vanderaerden streed om de titel: ‘beste Belgische jongere’ werd hij beroepsrenner. Hij heeft de verwachtingen in die klasse niet waar kunnen maken en hij heeft zeker het niveau van Vanderaerden niet bereikt. Hij was een sterk tijdrijder en voor de rest kon hij van alles een beetje. Hij was van 1983 tot en met 1996 beroepsrenner en behoorde in die jaren tot de subtop van het Belgische cyclisme. De Ronde van België in 1986 was wel zijn mooiste overwinning en verder haalde hij vooral het nieuws door ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 28 maart 2007 10:00

Pino CERAMI (1922, België)

‘Wat goed is komt snel’, is een bekend gezegde in de sport. Maar dat is niet altijd waar. Neem Pino Cerami, geboren Italiaan die op zijn 5e jaar met zijn ouders naar België emigreerde. Waarschijnlijk omdat vader Cerami daar net als veel andere Italianen in de mijnen kon gaan werken. Ik weet niet of Pino dat als volwassene ook heeft gedaan, maar hij oogde wel als een kompel. Hij is in ieder geval laat met wielrennen begonnen en hij werd pas op z’n 25e beroepsrenner. Dat was in 1948 en hij won in zijn eerste profseizoen de GP Moerenhout. Hij ontwikkelde zich tot een modaal renner, die meer voor anderen dan voor zich zelf reed. Hij reed overal en hij pakte diverse ereplaatsen mee, maar niemand hield het voor mogelijk dat hij tot meer in staat was. In 1956 liet hij zich tot Belg naturaliseren, maar ook dat inspireerde niet. In maart 1960 hield iedereen al rekening met het feit dat hij spoedig afscheid zou nemen, want hij werd toen al 38 jaar. Hoogbejaard voor een renner, maar een week na zijn verjaardag won hij zomaar Parijs-Roubaix en in diezelfde maand de Waalse Pijl. Een anonieme renner die in een paar weken tijd twee onvervalste klassiekers won en daar ook nog eens de Ronde van België aan toevoegde. Het moest niet gekker worden. In het WK van 1960 bereikte hij ook nog eens het erepodium met een derde plaats achter zijn kopman Rik Van Looy en de Fransman André Darrigade. Een geweldig seizoen en niemand had het hem kwalijk genomen als hij toen gestopt was. Maar Cerami had de smaak te pakken. In 1961 begon hij met het winnen van de Brabantse Pijl om vervolgens met Van Looy de koppeltijdrit Het Gouden Wiel te winnen. Dat laatste zou hij een jaar later nog eens doen. Maar de grote overwinning moest in 1961 nog komen. Dat was wederom een echte klassieker, te weten Parijs-Brussel. In 1962 ging het allemaal een stuk minder, maar in 1963 werd hij nog 2e in Luik-Bastenaken-Luik en boekte hij een etappezege in de Tour de France. En toen vond hij het welletjes en als 41-jarige nam hij triomfantelijk afscheid van de wielersport. Een merkwaardig fenomeen, die in de herfst van zijn loopbaan nog een vedette werd. ‘Wat goed is komt soms wat later’. Hij wordt in Wallonië nog steeds geëerd met de naar hem genoemde Grote Prijs Cerami met heel wat grote namen op de erelijst. (Foto: archief T&T Tekst & Traffic)

Wat staat er nog meer in het geboorteregister?

Geplaatst door Fred van Slogteren, 28 maart 2007 0:00

© T&T Tekst & Traffic

“Er zijn al heel wat veldslagen gewonnen op een Pinarello. In de Tour de France zelfs zeven keer na elkaar. Riis, Ullrich en vijf maal door de Spaanse veldheer Don Miguel Indurain, die de Armada op een Pinarello naar de overwinning voerde. Dit alles ligt ons verser in het geheugen dan de tachtigjarige oorlog tegen de Spanjaarden. Leiden was de stad waar de lont in het kruitvat werd gestoken voor de eerste Campina Ronde van het Groene Hart. Er is zelfs in het stadscentrum van de sleutelstad een groen hart, in de vorm van het Van der Werf park, waar het standbeeld staat van deze burgemeester die standvastig bleef en zich niet overgaf aan de Spanjaarden. Hij bood zelfs zijn ledematen aan voor consumptie aan de uitgehongerde bevolking. Van der Werf viel de Koninklijke groet van een driewerf hoera ten deel, toen bleek dat de Spanjaarden gevlogen waren. De ironie wil dat hij op de plek staat waar de meeste Leienaars het leven lieten. De plaats waar in 1807 het kruitschip met 37.000 ton buskruit tot ontploffing kwam, en een gapende wonde in de stad achterliet. De Armada zal vertrekken naast de ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 27 maart 2007 10:00

Toni ROMINGER (1961, Zwitserland)

Op de ranglijst van de 100 beste renners aller tijden, die Jean Nelissen in 1999 opstelde, staat Toni Rominger op de 40e plaats. Als tweede Zwitser, achter Ferdi Kübler (26e), maar voor Hugo Koblet (48e). Op de rangschikkingswebsite www.cyclingranking.com staat hij zelfs als 30e, één plaats achter Miguel Indurain, die toch vijf keer de Tour won. Dat hij in mijn beleving veel lager staat ligt misschien aan zijn uitstraling. Een klein wat muisachtig mannetje, die na zijn afscheid snel werd vergeten. Het kan ook zijn dat hij eigenlijk helemaal geen wielrenner was. In zijn hart dan, want hij beklom pas een koersfiets toen hij al 21 was. Hij werkte als boekhouder en had niet al te veel conditie. Zijn broer daagde hem uit om eens tegen hem te fietsen en Toni werd hopeloos zoek gereden. Dat deed hem verdriet en hij kocht direct een racefiets en ging als een bezetene trainen. Toen kwam hij er achter dat hij veel talent had, vooral in het klimmen en het tijdrijden. Drie jaar later werd hij beroepsrenner en in de twaalf jaar die volgden won hij drie keer op rij de Vuelta en een keer de Giro. In 1993 won hij in de Ronde van Spanje alle klassementen, terwijl hij ook nog vanaf dag één tot in Madrid de amarillo leiderstrui droeg. In de Tour kwam hij niet verder dan een tweede plaats. Dat was in 1993 achter Indurain, maar wel won hij dat jaar drie etappes en het bergklassement. Twee keer stelde hij het werelduurrecord scherper, maar dat deed hij in het tijdperk van de merkwaardige fietsen, die later door de UCI verboden werden. De man heeft verder een gigantische erelijst bijeengereden, maar op de een of andere manier is dat niet echt blijven hangen. Daarom vandaag op zijn 46e verjaardag een kleine hulde aan een groot, maar al bijna vergeten, kampioen. Hij zal er niet om treuren, want hij hield miljoenen aan zijn carrière over en hij leeft als een vorst in Monaco. (Foto: © Cor Vos) 

Wat staat er nog meer in het geboorteregister?

Geplaatst door Fred van Slogteren, 27 maart 2007 0:00

“Deze week wil ik beginnen in 1970. In de Wielersport van 26 maart stond een fraaie foto van de Locomotief-Vredestein ploeg, die poseerde voor de Gazelle fabriek in Dieren. Net als in voorgaande jaren kregen veel jonge renners de kans zich te bewijzen. De kern van de ploeg werd gevormd door Marcel Pennings, Bert Boom, Mathieu Pustjens en Popke Oosterhof. Het programma mocht er zijn: de Ronde van Drenthe, de Omloop van de Baronie, de provinciale ronden van Noord Holland en Gelderland en Olympia's Ronde van Nederland. Ploegleider Hennie Schouten zag beslist toekomst in zijn jongens. ‘De meeste staan nog aan het begin van hun loopbaan. Over de kop jagen is niet onze bedoeling, maar zoetsappig zal ik ook niet met ze omgaan.’

Tussen de jonkies van de ploeg ontdekte ik een net negentien jaar geworden Amsterdammer met de naam Gerrie Knetemann. Hij zou een lastig seizoen tegemoet gaan, waarin hij slechts één keer een zege zou pakken. En dat was al op 29 maart in Venhorst, komende donderdag dus precies 37 jaar geleden. Op 30 mei zou de Ronde van Limburg zijn ‘eerste kennismaking met het hooggebergte zijn’. Bennie Ceulen, voormalig professional, en  nu al jaren journalist en vertegenwoordiger van de Tour de France organisatie in Nederland vertelde daarover in ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 26 maart 2007 10:00

2 3 4 5 6 7 Volgende »