ad ad ad ad

Herinneringen bij een foto …

Ik weet natuurlijk al jaren wie hij is. Eerst een goede wielrenner bij de Amstel Bier-ploeg van Herman Krott en Arie Hassink en daarna een gedreven ploegleider van amateurploegen en vervolgens continentale formaties met elitetenners zonder contract.

Han Vaanhold ken ik natuurlijk ook als collega-medewerker van Wielerrevue, waar hij jarenlang columnist was. En ook uit de interviews met de Tourrenners die ik voor mijn boeken heb gesproken en die bij hem in de ploeg op het profmilieu zijn voorbereid.

Ik had hem nooit ontmoet, maar omdat met name Gerben Löwik en Bram Tankink zeer lovend over hem spraken besloot ik contact met hem te zoeken om te vernemen of de affectie wederzijds was.

Ik heb veel aan het telefoongesprek met hem gehad en een beter beeld van sommige renners gekregen, die bij hem het vak leerden. Han Vaanhold is een ploegleider die verder naar een renner kijkt dan zijn uitslagen, vermogens, wattages, enzovoort.

Afgelopen zondag bij de Ronde van Midden-Nederland heb ik hem persoonlijk ontmoet en even met hem gepraat. Hij is tegenwoordig ploegleider van Cyclingteam Jo Piels met renners als Jeff Vermeulen, Elmar Reinders en Joey van Rhee.

De renners reden niet met oortjes en de ploegleiders reden op de vaak smalle wegen vaak tussen de renners op de dijk naar Wijk bij Duurstede waar de koers altijd in de beslissende fase komt, daar zagen we Han met zijn wagen in actie (foto 2).

Vakbekwaam, zelfverzekerd bezig zijn renners de laatste instructies toe te schreeuwen. Het ziet er gevaarlijk uit, maar ervaren ploegleiders weten wat ze doen.  Er is natuurlijk dit jaar veel te doen over de aanwezigheid van auto's en motoren in de koers. Dit vanwege de ongelukken die zijn gebeurd.

Dat is betreurenswaardig en in een sport als het wielrennen ook onvermijdelijk. 999 van de duizend keer gaat het goed en een heel enkele keer gaat het fout. Wielrennen is net het echte leven en risico nemen hoort erbij. Ik weet echter zeker dat geen van die ploegleiders onnodige risico’s zal nemen.

Daarom ben ik een voorstander van oortjes, ook al worden die ook gebruikt om de koers (te veel) te beïnvloeden. Maar uit het oogpunt van veiligheid zijn ze wel zeer belangrijk. Zonder oortjes moeten ploegleiders toch hun werk doen, want in de uren van de koers is er maar één ding belangrijk en dat is: WINNEN.

Foto 1: archief dewielersite.net
Foto 2: © Henk Theuns

Door Fred van Slogteren, 30 augustus 2016 12:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web