ad ad ad ad

De jarige van vandaag …

Hij deelt de eer met achttien andere Nederlandse oud-beroepsrenners. De eer en de voldoening om twee keer nationaal kampioen op de weg te zijn geweest. Alleen was Louis Motké het onder bijzondere omstandigheden. Precies twee maanden nadat de Duitsers Nederland waren binnengevallen werd hij in juli 1940 Nederlands kampioen.

Dat was op het autocircuit van Zandvoort, waar hij de Amsterdammers Piet van Nek en Willem Reuter voor bleef. Een jaar later deed hij het nog eens over en dit maal waren Aad van Amsterdam en Cees Joosen de geklopten.

Het leven verliep in die eerste twee oorlogsjaren voor veel landgenoten redelijk normaal. Iedereen ging nog gewoon naar zijn werk en de kinderen naar school. Er was nog nauwelijks sprake van het oppakken van jonge mannen om in Duitsland te werk gesteld te worden en de joden werden nog goeddeels met rust gelaten.

Sport was overal toegestaan, want de Duitsers beschouwden sport als volksvermaak. Dat hield de mensen van andere gedachten af, zo oordeelde Rijkscommissaris Seyss Inquart.

Voor hij in 1937 beroepsrenner werd was de in Roermond geboren Louis Motké een sterke amateur die zowel op de weg als op de baan successen behaalde.

Hij was geen veelwinnaar, ontbeerde een sprint, maar behaalde wel veel ereplaatsen in belangrijke wedstrijden. Dat leverde voldoende vertrouwen op om de stap naar de beroepsmannen te maken.

Zijn mooiste overwinningen behaalde hij in 1935 als amateur op de baan. In Roermond, zijn woonplaats lag een wielerbaan en met Piet Gommans won hij daar een koppelkoers en versloeg hij de sterke Noord-Hollander Dethmer Klink in de achtervolging.

Een jaar later stond hij op de nominatie om uitgezonden te worden naar de Olympische Spelen in Berlijn. Zijn vijfde plaats in de selectiewedstrijd was niet goed genoeg, want de eerste vier werden aangewezen.

Na zijn twee nationale kampioenschappen ging het snel bergafwaarts met de carrière van Louis Motké. Het aantal wedstrijden werd steeds minder en hij moest allerlei andere dingen gaan doen om in zijn levensonderhoud te voorzien.

Na de oorlog stortte hij zich weer enthousiast op de wielersport. In 1947 eindigde hij op een fraaie vijfde plaats in de Zes Provinciën Tour, een etappewedstrijd die een jaar later zou terugkeren als de eerste Ronde van Nederland.

Ook daarin was hij van de partij en zijn tiende plaats was een vingerwijzing dat hij nog altijd meekon. Maar er was in die jaren als profwielrenner nauwelijks iets te verdienen en in 1949 stopte hij definitief. In zijn vrije tijd heeft hij nadien nog een aantal jaren bij de veteranen gekoerst en hij werd in die categorie zelfs twee maal wereldkampioen.

Op de hierbij afgebeelde foto lijkt het of hij zijn tijd ver vooruit was. Het is tegenwoordig gewoon dat in een grote ronde een winnaar door twee missen tegelijk wordt gekust, maar dat was in zijn tijd echt niet zo. Het zijn dan ook geen ingehuurde kusmissen, maar zijn moeder Leentje Motké-de Vries (rechts) en zijn zusje Mia Engel-Motké.

Motké begon in 1950 een meubelzaak in Roermond en dat heeft hij uitgebouwd tot wat we nu een meubelboulevard zouden noemen. Met zijn bedrijf heeft hij ook nog jaren een amateurwielerploeg gesponsord en was zelf de ploegleider. Louis Motké overleed op 20 december 1988 op zeventigjarige leeftijd.

Foto 1: archief Wim van Eyle
Foto 2: archief Piet Kessels

Door Fred van Slogteren, 31 mei 2016 9:00

TV-tip

Vanavond op de Belg (Canvas) voor de oudjes onder ons een uitzending over Poulidor.
Lijkt me het bekijken wel waard
Geplaatst door Jan Quax, 31 mei 2016 11:20:34

Autocircuit?


Ik vrees voor jou dat je abuis bent, goede Fred. Het autocircuit van Zandvoort is pas na de oorlog aangelegd, dus hoe kan Louis Motké er al in 1943 op hebben gereden. Gé Peters was twee jaar eerder wegkampioen van Nederland bij de amateurs. Ook in Zandvoort. Wist ik destijds nog niet, maar werd me geopenbaard tijdens een interview dat ik met de lange Haarlemmer had. "Op het autocircuit?" vroeg ik ongelovig. "Nee nee, gewoon in het dorp en op de boulevard", was het antwoord. Motké zal dus vermoedelijk op datzelfde stratenparcours z'n titelrace hebben afgelegd.

'
Geplaatst door Han de Gruiter, 31 mei 2016 12:34:16

je hebt gelijk

Het was wel in Zandvoort, maar dus niet op het autocircuit. Dat had ik moeten checken. Bedankt.
Geplaatst door Fred, 31 mei 2016 14:30:29

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web