ad ad ad ad

Het balhoofdplaatje van Otto …

Brijmohan, Om Prakash, Dayanand en Satnayand Munjal begonnen in 1944 een handel in fietsonderdelen in Amritsar, India, toen nog een Britse kolonie. Bij de grote volksverhuizing in 1947 toen India na de onafhankelijkheid werd opgesplitst in Pakistan en Bangla Desh, twee overwegend islamitische landen, en het niet-islamitische India,  trokken de vier broers vanwege hun godsdienst naar de industriestad Ludhiana, waar ze ... 
... met nauwelijks nog kapitaal opnieuw begonnen. 
Hun bedrijf, Hero Cycles, groeide uit tot de grootste fietsenproducent ter wereld, de huidige productie ligt op negentienduizend eenheden per dag. Brijmohan Munjal, de oudste van het viertal, sloot een samenwerkingsovereenkomst met Honda Motors, en het resultaat daarvan is de Hero Honda, een viertakt brommer waar er tot op heden vijftig miljoen van zijn geproduceerd. Het ding geldt als het gemotoriseerde werkpaard van Zuidoost-Azië. 
Brijmohan is op z’n 92ste nog steeds voorzitter van de raad van bestuur van de Hero Group en één van de 25 rijkste mensen van India. Zijn jongere broer Om Prakash (foto) overleed vorige week nadat hij zestig jaar lang de fietsendivisie had geleid. Deze Om Prakash Munjal was behalve een degelijk zakenman ook een filantroop. Hij gebruikte het vele geld dat hij verdiende onder meer voor het oprichten van ziekenhuizen en de opleiding van artsen. 
Tot volgende week!
Otto Beaujon 
Door Fred van Slogteren, 28 augustus 2015 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web