ad ad ad ad

Uit de wasserette van Henk …

“Toen de grote Amerikaanse postbezorger US Postal in 2005 stopte met het sponsoren van de ploeg van Lance Armstrong, kostte het de toen zesvoudige Tourwinnaar weinig moeite een nieuwe geldschieter te vinden. Het werd Discovery Channel een internationaal opererende tv-zendgemachtigde die in tal van landen actief is met in het algemeen educatieve programma’s. Met zijn getrouwen Ekimov, Hincapie en Popovych en ploegleider Johan Bruyneel stond er prompt weer een ijzersterke formatie met als voornaamste doel de grote Amerikaan aan zijn zevende Touroverwinning te helpen in het … 
… laatste jaar van zijn actieve wielercarrière. Als het aan Lance had gelegen dan had de hele UCI-kalender kunnen verdwijnen, want de Tour de France was al die jaren zijn belangrijkste objectief. Hij had graag een keer de Amstel Gold Race willen winnen, maar nou ook weer niet zo graag dat hij daarvoor zijn minutieuze voorbereiding op de Tour in gevaar zou brengen. Toch was zijn ploeg verplicht om aan alle grote wedstrijden deel te nemen en daarom zaten er ook de nodige specialisten in de ploeg voor de koersen waar Lance geen belangstelling voor had. Zo iemand was Max van Heeswijk, een van de grootste wielertalenten die ons land heeft voortgebracht. Hij kon er wat van deze Limburgse zoon van een garagehouder. Dat is echter maar gedeeltelijk aan zijn palmares af te lezen. Een grote erelijst is niet alleen het gevolg van talent, want daar komen meer dingen bij spelen om een groot kampioen te worden. Max, van wie ik dit truitje kreeg, miste de brandende eerzucht om zijn talent volledig te manifesteren. Daar kon hij ook niks aan doen, want zoals wijlen Fedor vaak zei: Je bent gebakken, zoals je bent gebakken. En zo is het, misschien kan Discovery Channel daar eens een wetenschappelijk programma aan wijden.
Tot volgende week!”
Henk Theuns

Door Fred van Slogteren, 29 februari 2012 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web