ad ad ad ad

Waar is het bierviltje?

In het afgelopen weekend werden we ineens geconfronteerd met het begrip ‘mechanische doping’. Het zou mogelijk zijn om een op batterijen werkend buismotortje in de zadelpen van een fiets te schuiven om daarmee de trappers aan te drijven. Cancellara zou met een dergelijke installatie in zijn fiets de Ronde van Vlaanderen hebben gewonnen. Inderdaad waren er na het zien van de fietsende Zwitser direct mensen die in hem een opgevoerde brommer zagen, maar de naïvelingen onder ons gingen ervan uit dat Fabian gewoon harder kon fietsen dan wie ook en we hier dus te maken hadden met een gave gods. Mijn gedachten gingen direct terug naar het midden van de jaren zeventig, toen ik in Stuttgart eens zat te dineren met Herr Generaldirektor Ruck, een Duitse fabrikant van electromotoren. Die man had voor het bedrijf waar ik toen werkte een buismotor ontwikkeld om zonneschermen elektrisch op en neer te bewegen. Nu een volstrekt normaal product, maar toen een opwindend nieuwigheidje waar we naar luxe hunkerende nieuwe miljonairs mee konden verblijden. Onder het eten filosofeerden we over ...

... verdere mogelijkheden van die motortjes. Als wielerliefhebber vroeg ik hem of het mogelijk zou zijn een motortje te ontwikkelen dat in de staande buis van een racefiets zou passen om daarmee de renner een handje te helpen. Herr Ruck pakte direct zijn pen en een bierviltje en schetste de oplossing. “Kein Problem”, riep hij enthousiast en ik zag al visioenen waarbij ik als wielrenner in staat zou zijn de toen onaantastbare Eddy Merckx te verslaan. Het idee liep stuk op de energievoorziening omdat er toen nog geen batterijen bestonden die klein en krachtig genoeg waren om een fiets zodanig aan te drijven dat je met een berijder erop een tempo van 50 kilometer of meer kon ontwikkelen. Die batterijen zijn er nu wel en mechanische doping is volgens mij technisch mogelijk. Oud-wielrenner en huidig tv-commentator Davide Cassani riep – geconfronteerd met een prototype – dat hij met die fiets op z’n vijftigste nog een Giro-etappe zou kunnen winnen. Volgens mij betekent het alleen dat de wedstrijdjury met een mekanieker moet worden uitgebreid, die voor de start van een koers even langs alle fietsen loopt, inclusief die op het dak van de ploegleiderswagens. Ik vraag me intussen af wat er toen met dat bierviltje van Herr Ruck is gebeurd. (Foto: © Cor Vos)

http://www.youtube.com/watch?v=8Nd13ARuvVE&feature=player_embedded

WAAROM PIETER WEL EN JAN EN JOOP NIET?
 

Door Fred van Slogteren, 31 mei 2010 12:00

Je denkt toch in eerste instantie aan een grap.
Maar dat zo'n verhaal de wereld in wordt geslingerd, geeft wel aan hoe de wielersport er aan toe is. Iedere opvallende prestatie is verdacht.

Maar hoe zit het met ploeggenoot Breschel? Die reed bijna net zo hard, dan zou hij toch ook zo'n motortje moeten hebben?

Geplaatst door Paul, 31 mei 2010 16:38:07

Breschel

Daar zijn het ploeggenoten voor. In de ploeg van Riis rij je al gauw 60 procent harder.

Geplaatst door Michel, 01 juni 2010 11:22:05

motortje

'Het' motortje werd vijf jaar geleden al op de grote fietsententoonstellingen (IFMA, Eurobike, Intersport) gepresenteerd door een Oostenrijkse firma, die er zelfs een innovatieprijs voor ontvangen heeft. De accu zat toen nog in een tasje onder het zadel, maar die kan net als bij een Sparta Ion natuurlijk ook in de framebuizen. Ik denk alleen dat Cancellara niet op die manier zou willen winnen; ik zou me erg in die man vergist hebben als zou blijken dat het wel zo was.

Geplaatst door Otto Beaujon, 03 juni 2010 09:38:20

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web