ad ad ad ad

Het balhoofdplaatje van Otto …

Vroeger had je in bijna elke stad van Nederland wel een fietsenfabriek. Of twee, of tien, of zelfs veertig, zoals in Amsterdam. Gruno was een gerenommeerd merk uit Winschoten. Die fabriek werd opgericht in 1897. Kennelijk een hooggewaardeerd merk, want in de folders waren steevast brieven met tevredenheidsbetuigingen uit heel Nederland opgenomen. Andere fietsenmakers vestigden zich bij voorkeur in de schaduw van een grote, succesvolle fabrikant om een ander marktsegment te gaan bedienen, en gebruik te maken van lokaal aanwezige kennis, vakmanschap en toeleveranciers. Zo ontstond in de schaduw van Gruno in 1922 het merk ... 

 

... Dresco, van de heren S.J. Dresselhuis en Zonen. Die bedienden hoofdzakelijk het gewone volk in de regio Oost-Groningen, terwijl de rijke boeren zich op een Fongers of een Gruno voortbewogen, want verschil moest er natuurlijk zijn. Dresco bleef fietsen maken tot 1963, het jaar waarin de rijwielindustrie in Nederland, om te overleven in een grote golf van schaalvergroting, tot maar enkele grote fabrieken werd teruggebracht. Grote merken als Simplex, Locomotief en Juncker werden in dat jaar opgeslokt door Gazelle, terwijl Phoenix, Fongers, Magneet, Bato en Germaan werden overgenomen door Batavus. Dresco hield in diezelfde tijd op met het maken van complete fietsen en ging verder als een groothandel in rijwielonderdelen. Met veel gevoel voor marketing ging het bedrijf als eerste onderdelen per stuk in blister verpakken. Dat was ideaal voor de zelfbediening bij de fietsenwinkels, maar ook bij grootwinkelbedrijven. In 1987 werd het leveringsprogramma uitgebreid met auto-accessoires en Dresco verhuisde naar een groter pand in het Betuwse Ochten. Het bedrijf was toen allang onderdeel van een groot concern en vanuit Drespa, een Duits zusterbedrijf, kwam er ook elektrotechnisch schakelmateriaal bij en nog weer later sanitair. Dresco had in 2003 in Wychen net een gloednieuw distributiecentrum in gebruik genomen, toen het bedrijf werd geacquireerd door een Amerikaanse investeerder. Daarna is Dresco op grote schaal de Europese bouwmarkten gaan beleveren en de fietsbanden en snelbinders van weleer zijn nu nog maar een heel klein deel van het brede en gevarieerde assortiment.

Tot volgende week!

Otto Beaujon    

Door Fred van Slogteren, 25 december 2015 10:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web