ad ad ad ad

Het balhoofdplaatje van Otto …

Cannondale was oorspronkelijk een producent van prefab woningen. Oprichter Joe Montgomery was weliswaar naamgenoot van de gelijknamige mountainbike pionier, maar had toen nog niets met fietsen. Over die naamgenoot schreef ik eerder op deze plaats, als zijnde lid van het clubje mountainbikepioniers met Gary Fisher, Joe Breeze, Tom Ritchey en Mike Sinyard.

Met verschillende zakenpartners produceerde Joe onder meer motoren, airco's, fietstassen en kinderkarretjes voor achter de fiets en pas in 1983 maakte Cannondale voor 't eerst ook fietsen.  Het moet gezegd dat de aluminium frames van Cannondale technisch prachtig waren. Ze waren licht en schitterend afgewerkt en op een leuke manier eigenwijs.

Cannondale maakte ook heel veel onderdelen zelf, bijvoorbeeld naven en crankstellen, en ze claimden dat die lichter èn sterker waren dan Dura Ace van Shimano.

In de beginjaren sponsorde Cannondale op individuele basis veel mountainbikers, zoals Tinker Suarez, Cadel Evans, Anne Chausson, Missy Giove, Alison Sydor, Brian Lopez, Cedric Garcia, Christoph Sauser, Roel Paulussen en anderen.

De intrede in het wegwielrennen volgde toen Cannondale in 1995 materiaalsponsor werd van de Italiaanse Saeco ploeg. Met Cipollini erbij was het niet lang wachten op successen, al behaalde Mooie Mario zijn wereldtitel in 2002 op het merk Specialized.

In de jaren met Saeco werd drie maal de Ronde van Italië gewonnen. In 1997 met Ivan Gotti, in 2003 met Gilberto Simoni (foto) en in 2004 met Damiano Cunego.

In 1999 kwam Cannondale met een motorfiets op de markt en dat was een daverend succes. Ze konden de bestellingen niet aan, hadden daar niet op gerekend en waren productietechnisch niet klaar voor massaproductie. Met als gevolg dat op ieder verkocht exemplaar verlies werd geleden..

Het gevolg laat zich raden, in 2003 ging Cannondale aan het succes van de motorfiets failliet. De boedel werd voor 22 miljoen dollar overgenomen door Pegasus Capital Advisors. De fietsentak diende het contract uit met Saeco en ging daarna verder met Lampre. Vanaf 2007 was Liquigas de hoofsponsor, en won Danilo Di Luca de Giro.

In 2008 verkocht Pegasus Cannondale voor tien maal het bedrag dat ze er voor hadden betaald aan Dorel Industries, een grote holding in sportartikelen. Dit bedrijf bracht de productie van de frames meteen in zijn geheel naar Taiwan, by Pacific Cycle. Daarmee was het 'eigene' van het Amerikaanse Cannondale er wel vanaf. Het sportieve succes liep nog wel even door, want in 2010 won Ivan Basso de Giro voor Liquigas.

Foto 2: archief dewielersite.net

Door Otto Beaujon, 11 augustus 2017 12:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web