ad ad ad ad

Het balhoofdplaatje van Otto …

In de negentiende en twintigste eeuw bestond er in veel landen een fietsbelasting. Zo moest in Zwitserland elke fiets voorzien zijn van een zogeheten Velovignette. Zwitsers spreken van Velo (op zijn Duits, met de klemtoon op Ve), in alle vier de taalgebieden.

Het vignet moest bij het gemeentehuis gekocht worden en zichtbaar op of aan de fiets bevestigd zijn. Het was evenwel geen belasting, want je kreeg er iets voor terug.

Een deel van de aanschafprijs was bestemd voor een collectieve WA-verzekering, die de berijder (eigenaar of niet) vrijwaarde van hoge claims bij een door hem of haar veroorzaakt ongeval.

Het had daarmee dezelfde functie als ons 'oude' bromfietsplaatje dat tussen 1966 en 2007 verplicht was. Het hierbij afgebeelde plaatje is van het kanton Bern, zoals te zien is aan de klimmende beer in het kantonswapen.

Er zat aan weerskanten een soort metalen tiewrapje aan, waarmee je het plaatje op een zichtbare plaats, aan het stuur of aan de framebuis, kon bevestigen.

Tien jaar later was het plaatje een stuk groter geworden; een rechthoek van vijf bij acht centimeter, dat op een voorgeschreven hoogte verticaal op het achterspatbord bevestigd moest zijn.

Het nieuwe plaatje was van aluminium en niet langer van blik en had een reflecterend oppervlak. Omdat het niet bol was en niet makkelijk te buigen, was het lastig, zo niet onmogelijk, om het op het achterspatbord te plaatsen.

Daarom gingen veel Zwitserse fietsenfabrikanten en -importeurs spatborden monteren met een gestanst plat vlakje er in, dat speciaal bedoeld was om er het verzekeringsplaatje in te monteren.

Elk van de 26 kantons plus Liechtenstein hadden een eigen plaatje, de meeste waren rood. Andere kleuren, zoals geel, waren bestemd voor overheidsdienaren en postbestellers die voor de uitoefening van hun beroep gebruik maakten van een fiets.

Het metalen plaatje werd in 1992 vervangen door een sticker, en in 2011 werd de verplichte verzekering voor 'echte' fietsen afgeschaft. E-bikes moeten nog steeds verzekerd zijn om er mee te mogen rijden.

Door Otto Beaujon, 28 juli 2017 12:00

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web