ad ad ad ad

Het balhoofdplaatje van Otto …

Vorige week kocht ik een schitterende Gazelle Champion Mondial racefiets. Een kennis had het ding zien staan bij een fietsenmaker in Oud Gastel. Hij maakte een foto en stuurde me een app.

Het is een pláátje, lak en chroom zijn onberispelijk, er zit een complete Shimano 600 groep op en de prijs was redelijk. Hij stond daar, vertelde de fietsenmaker me, om verkocht te worden.

Namens de eigenaar, een man die hem 42 jaar geleden nieuw had gekocht en hem altijd onder een grote poetsdoek had laten slapen. Het fiets equivalent van de tweedehands auto die van een oud vrouwtje is geweest. Er moest alleen een nieuw bandje om. Verder was het een puntgave fiets, dacht ik.

Bij ontvangst bleek het balhoofdlager (Shimano 600) niet goed meer: de kogelbanen waren na demontage zichtbaar ingeslagen, en daardoor kostte het bij gewoon rechtuit rijden doorlopend moeite om hem uit de 'rechtuitstand' te krijgen.

Levensgevaarlijk. Even een nieuw setje er in, dacht ik simpel, en dan kan ik morgen (zaterdag 10 juni) meerijden met het grote Champion Mondial festival dat Gazelle ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan organiseert. Samen met mijn zoon, hij op deze en ik op de andere, de Campagnolo Record uitvoering (of omgekeerd).

Het vinden van een nieuw setje bleek minder eenvoudig dan ik had gedacht; op internet niet echt te vinden behoudens bij Engelse of Amerikaanse 'new-old-stock' handelaren.

Dan liever op zoek bij bekende racespecialisten in de omtrek, waar ik uiteindelijk (bij de vijfde op rij) een nieuw Ultegra-setje in doos kon kopen, de prijs nog in guldens, nu voor de helft in euro's, een bedrag ongeveer gelijk aan het bedrag dat ik voor de hele fiets had betaald.

Het Ultegrasetje is constructief weer een verbetering ten opzichte van Shimano-600: het heeft twee dichte industrielagers, en hij stuurt weer als een warm mes door de boter. Ik verheug me op morgen.

Door Otto Beaujon, 9 juni 2017 12:00

kogelring

Ook een optie was geweest om de standaard kogelring eruit te halen en vervolgens het lager met (iets meer) losse kogels te vullen. De kogels komen dan op andere plaatsen in het lager te rusten, en de inslagputjes zijn dan nagenoeg niet meer voel- en merknaar. Van rechtuit is dan geen sprake meer. Veel plezier op de Champion Mondial-dag. Ik schreef er een blogje over onlangs. https://haagsehangoren.wordpress.com/2017/05/31/gazelle-champion-mondial-jubilea/
Geplaatst door marcoV, 09 juni 2017 22:14:42

Champion mondial

Geachte heer Beaujon,

Hoe was de rit?
Ik had me opgegeven, maar kon helaas miet komen.

Met vriendelijke groet,

Marius Engelsman
Geplaatst door Marius Engelsman, 15 juni 2017 13:42:28

Gierig

Geachte heer Engelsman, beste Marius, Prachtig weer, prachtig parcours, meer dan 200 Champion Mondials, helaas een erg rammelende organisatie, en niet eens een kop koffie, of een flesje water voor onderweg, namens Gazelle. Je kon je eigen catering kopen bij de koffiebar, het buffet en de patatkraam op het terrein. Wèl op de Day After een mailtje van Gazelle, dank voor uw komst, en we hebben inmiddels een nieuwe Champion Mondial, als u een frame wilt kopen (Limited Edition) mag u zich opgeven voor de wachtrij. Met andere woorden: ik had niet verwacht dat Gazelle zó gierig zou zijn,
Geplaatst door Otto Beaujon, 16 juni 2017 10:07:23

Gierig

Helemaal mee eens Otto, ik was er ook bij en ik had meer van Gazelle verwacht.
Ze hadden de deelnemers simpel blij kunnen maken met een lunchpakketje, koffie en thee, en na afloop een leuk snuisterijtje van Gazelle.
Dat had niet veel hoeven kosten en dat had de dag tot een groot (groter) succes gemaakt.

Ik ben momenteel ook bezig met een Gazelle Champion Mondial.
Dit is op zich ook best een leuk verhaal; het frame met vork heb ik 28 jaar geleden tweedehands gekocht bij een fietsenmaker (Jan Jonkman) in Drachten, die het eigenlijk voor zichzelf wilde houden.
Het 66 cm frame was echter een beetje te groot voor hem, dus na enig aandringen wilde hij het wel aan mij verkopen, voor 75 gulden werd ik eigenaar van een blauw champion mondial frame (uit 1985 wat later bleek). De lak was erg beschadigd dus ik liet het frame ontlakken en ver-“messingen”. Vervolgens ben ik toen op zoek gegaan naar onderdelen om er een complete fiets van te maken, daarbij liep ik echter tegen een complete Batavus racefiets aan die ik ben gaan gebruiken. Het Gazelle frame belande op zolder.
Daar heeft het dus 28 jaar gelegen, tot ik het, na het bezoeken van de champion-mondial-dag bij de gazelle fabriek, weer tevoorschijn heb gehaald.

Ik heb zo’n 30 oude fietsen, de meeste zijn vooroorlogse Gazelle’s en enkele Fongers, maar ik heb ook een aantal racefietsen.
Drie daarvan heb ik ooit voor 25 gulden gekocht van een fietsenmaker in Friesland in een periode dat racefietsen hopeloos “uit de mode” waren. Je kon ze toen (hier) aan de straatstenen niet kwijt. Die fietsenmaker (Numan uit Drachten) ruimde de hele zolder aan “onverkoopbare” racefietsen op, er stond een hele rij, uitzoeken; 3 voor 25 gulden.
Ik had weinig verstand van racefietsen, maar er stonden zelfs voor mij als relatieve leek, een aantal heel mooie fietsjes bij.
Ik kocht een in nieuwstaat verkerende witte Concorde Aquila volledig Shimano 600 uitgerust, een eveneens nauwelijks gebruikte Blauwe Batavus Competition uit 1985 met Campagnolo groep, en nog een racefiets waarvan ik het merk niet meer weet, maar die ik vrijwel meteen daarna heb verkocht voor 50 gulden, geen slechte handel dus.
De Concorde en de Batavus staan nog altijd op zolder, het zijn beide fietsen die te klein zijn voor mij (ik ben twee meter lang).

Waar ik nu twee weken geleden mee ben begonnen; Na het goed opmeten en bekijken van de Batavus en mijn Gazelle frame heb ik besloten om (bijna) alles van het Batavus frame over te zetten op het Champion Mondial frame. De frame’s zijn nagenoeg even oud en bijna alles is 1 op 1 over te zetten. Dat heb ik nu zo’n beetje klaar en mijn Gazelle is bijna rijdbaar. Het stuur en bocht van de Batavus heb ik niet gemonteerd en ook de verstellers voor de versnellingen niet.
Het stuur is een prachtig aluminium Kint-Schotte-Maes-Steenbergen racestuur van een Eroba uit 1964 met de bijbehorende stalen Gitan Luxe stuurpen, de verstellers komen ook van deze Eroba want deze (Campagnolo) zijn met een klem gemonteerd, het gazelle frame heeft namelijk geen aangesoldeerde nokken hier voor (?).

Niet beginnen te springen nu, die Eroba heb ik jaren geleden volledig gesloopt omdat het frame totaal in de kreukels lag na hardhandig contact met de poliepgrijper van de schrootboer waar ik hem vond.
Als ik toen 10 minuten eerder was gekomen toen, dan had ik een schitterende oranje Eroba gehad, volledig Campagnolo (Record) afgemonteerd, wie brengt zoiets nou naar de schroothoop !
Familie van de eigenaar van de Eroba fabriek heeft toen (15 of 20 jaar geleden) nog spullen van deze fiets van mij gekregen toen ik het wrak wilde opruimen, hij kwam speciaal er voor uit Limburg naar Friesland. (de meeste Eroba-Campagnolo onderdelen heb ik nog, waaronder de oude bronzen Record derailleur)

Het messing Gazelle frame heb ik gepolijst tot hoogglans, de lugs heb ik verzilverd, de stuurbuis tussen de lugs weer blauw gespoten, evenals een deel van de zadel-buis van het frame.
Daarna originele bestickering er op geplakt en het frame daarna bij een autospuiter in twee lagen twee-componenten blanke lak laten spuiten. Wel een beetje bling-bling, maar het lijkt niet onaardig in mijn ogen. Ik ben nu bezig om alles af te monteren en af te stellen. Alle lagers zijn opnieuw in het vet gezet en afgesteld (hoewel het nog wel nieuw leek), dus het loopt superlicht.

Binnenkort mijn eerste tochtje maken, heb er zin in, het is lang geleden dat ik op een racefiets heb gefietst !

Andre Koopmans
Geplaatst door Andre Koopmans, 27 juni 2017 10:57:01

Onderwerp
Tekst
Je naam
Email
Web