ad ad ad ad

Slogblog


De Brabantse Pijl heeft bij de wielerliefhebbers nooit de status van de Omloop Het Volk gehad laat staan van de grote Ronde van Vlaanderen. Toch heeft deze wedstrijd in haar 56-jarig bestaan een erelijst opgebouwd met vele grote namen.

Onder andere Vanspringel, Merckx, Maertens, Pollentier, De Vlaeminck, Planckaert, Van Hooydonck, Museeuw en Gilbert namens onze zuiderburen en voor Nederland staan Janssen, Van der Poel, Van der Velde en Boogerd op de erelijst.

De koers maakt deel uit van de Flanders Classics, een overkoepelende organisatie van zes Vlaamse voorjaarsklassiekers. Doel is de positie van die koersen op de UCI-kalender te verstevigen en waar mogelijk te verbeteren.

De samenwerking heeft er al toe geleid dat drie van de zes koersen een betere plaats op de kalender hebben gekregen. Met als belangrijkste voordeel dat er meer internationale toppers kunnen worden aangetrokken.

De aankomstlijn van de Brabantse Pijl was tot 2009 op de top van de Alsemberg, een helling van gemiddeld vier procent met een lengte van twaalfhonderd meter. Sinds 2010 is Overijsse echter finishplaats.

Daar worden verschillende plaatselijke rondes afgelegd met beklimmingen van onder andere de IJskelderlaan en de Hagaard. De oorzaak waarom de aankomst is verplaatst heeft volgens Belgische insiders geen sportieve reden. Overijse is de woonplaats van Wouter Vandenhaute, de grote baas van de Flanders Classics. Die woont in Overijse en de plaatselijke rondes gaan langs zijn woning op de IJskelderlaan.

De doorgaans zeer fanatieke Belgische wielersupporters hadden daar geen problemen mee, maar wel met het verschuiven van de koers van de zondag naar de woensdag. Dat er op een weekse dag veel minder touwchouwers zijn, spreekt voor zich.
... Lees meer
Door Jan Houterman, 10 april 2017 12:00

Op 22 maart jongstleden won Yves Lampaert Dwars door Vlaanderen, sinds dit jaar een 1 UWT koers op de UCI-kalender. Een officiële klassieker dus en daarmee trad de boerenzoon uit Izegem voor veel wielerliefhebbers uit de anionimiteit.

Helaas werd zijn zege na een fraaie solo overschaduwd door het nieuws die dag van weer een terroristische aanslag. Ditmaal in Londen. Het maakt de prestatie in zijn vijfde profjaar er echter niet minder om.

Na zijn profdebuut in 2013 bij Topsport Vlaanderen, rijdt hij de laatste drie jaar voor QuickStep. Dat hij in die ploeg vol met klassiekerspecialisten de kans krijgt om ook een graan mee te pikken zegt veel over zijn talent en persoonlijkheid.

In dienst van deze succesbrigade werd hij al eens zevende in zowel Parijs-Roubaix als in Parijs-Tours en dat maakte een einde aan zijn loopbaan als meewerkende boerenzoon op het akkerbouwbedrijf van zijn ouders.

Hij had toen, net als gisteren Sebastian Langeveld, in Roubaix op het podium kunnen staan als de kopgroep van drie, waar hij toe behoorde met verder Degenkolb en Van Avermaet, niet vlak voor het einde door vier man was ingelopen. Hoewel hij bepaald geen strijkijzer is, werd Yves toen zevende en laatste in de eindsprint.

Hij geldt binnen QuickStep als een specialist voor de Vlaamse voorjaarsklassiekers. Daarnaast kan hij goed tijdrijden en een deel van zijn training besteedt hij om met schema’s aan zijn tijdrit te werken.

Yves begon pas op zijn zeventiende met wielrennen. Hij had daarvoor jaren aan judo gegaan. Omdat hij laat is begonnen is hij niet zo handig in het waaierrijden of tussen de wielen in een peloton. Daar staat tegenover dat hij door het judo niet zo snel iets breekt als hij valt.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 10 april 2017 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
BACCAILLE, Monia (1984, ItaliŽ)
BAKKER, Nanno (1944, Nederland)
BEPPU, Fumiyuki (1983, Japan)
DESCHESNE, Julien (1991, BelgiŽ)
DUQUE, Leonardo (1980, Colombia)
KVALSVOLL, Atle (1962, Noorwegen)
LAMPAERT, Yves (1991, BelgiŽ)
MACHADO JAIMES, Karelia (1979, Venezuela)
MORENO ALLUE, Francisco Javier (1989, Spanje)
STIAJKINA, Tatiana (1977, OekraÔne)
VELDE, Theo van der (1963, Nederland)
ZANINI, Gianluca (1963, ItaliŽ)
KNOL, Willeke (1991, Nederland)
VAN BREUSSEGEM, Elias (1992, BelgiŽ)
KNOL, Wubbigje Regina (1991, Nederland)
ERIKSSON, Lucas (1996, Zweden)

of ons op deze datum ontvielen:
STORME, Lucien (1945, Ü 10.04.1945, BelgiŽ)
Door Fred van Slogteren, 10 april 2017 0:00

Het is ieder jaar weer een feestelijk gevoel om op de morgen van Parijs-Roubaix wakker te worden. De hoogtijdag in de weken waarin de voorjaarsklassiekers elkaar razendsnel opvolgen.

Vandaag Parijs-Roubaix, woensdag de Brabantse Pijl, zondag de Amstel Gold Race, de woensdag daarop de Waalse Pijl en dan weer op zondag Luik-Bastenaken-Luik. Je zal ze allemaal maar moeten rijden, zoals een renner als Peter Sagan.

Vorige week was er een mooie editie van de Ronde van Vlaanderen met twee Nederlanders in een hoofdrol. Niki Terpstra en Dylan van Baarle deden het goed, maar de hele lotto-Jumbo ploeg liet het afweten. Lars Boom, hun man voor de voorjaarsklassiekers faalde voor de zoveelste keer.

De weken waarin hij moet schitteren zijn al weer bijna voorbij en ook vandaag zal er niet op hem gerekend mogen worden. Je hebt als specialist dat gevecht op het hoogste niveau nodig voor de scherpte om tot het uiterste te kunnen gaan.

Heel Vlaanderen is vandaag in de ban van Tom Boonen, die na vandaag de fiets in de schuur zet. Iedereen verwacht dat hij de Hel van het Noorden voor de vijfde keer gaat winnen en dat zou best eens kunnen.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 9 april 2017 12:00

Tussen 1949 en 1964 was Ferdinando Terruzzi een van de sterren van het zesdaagsecircus. Samen met mannen als Schulte, Van Steenbergen, Koblet, Von Büren, Gillen en nog enkele anderen speelde hij het spel, zoals het in die dagen gespeeld werd.

Gerrit Schulte was de machinist van de blauwe trein, genoemd naar het destijds beroemde treinstel van de Franse spoorwegen dat de mondaine jetset van Parijs naar de Casino’s van Monte Carlo vervoerde.

Wie in de blauwe trein zat kon met enige regelmaat het zoet van de overwinning smaken. Je moest er wel voor rijden, want je kreeg het niet cadeau van de Bossche Reus, maar het was ook een erkenning.

Wie niet tot die elite behoorde, kon een plaatsje in een eersteklas coupé vergeten. Maar de kleine geblokte Italiaan uit Sesto San Giovanni in Lombardije zat er altijd bij.

Hij startte in 122 zesdaagsen en won er 23. Met twaalf verschillende partners. Zijn meest favoriete maat was de Luxemburger Lucien Gillen, met wie hij drie keer won. Dat was ook een echte specialist en de twee vulden elkaar perfect aan.

Terruzzi was een echte aanvaller en daarom ook een publiekslieveling. Als iedereen in de felle jachten op apegapen lag, dan kwam hij vaak nog eens de rust verstoren met een splijtende uitval.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 9 april 2017 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
BERTIN, Yvon (1953, Frankrijk)
BINDA, Albino (1904, Ü 30.03.1976, ItaliŽ)
BROERS, Johnny (1959, Nederland)
BROWN, Graeme (1979, AustraliŽ)
BURGOS ROJAS, Nacor (1977, Spanje)
COX, Ryan (1979, Ü 01.08.2007, Zuid-Afrika)
DURBRIDGE, Luke (1991, AustraliŽ)
FABBRI, Erika (1986, ItaliŽ)
LEEUW, Theo van der (1949, Nederland)
NYDAM, Scott (1977, Verenigde Staten)
OíBEE, Kirk (1977, Verenigde Staten)
RASMUSSEN, Alex (1984, Denemarken)
TORREKENS, Eddy (1971, BelgiŽ)
VILLUMSEN, Linda (1985, Denemarken)
WEIGOLD, Steffen (1979, Duitsland)
DE CRITS, Nel (1991, BelgiŽ)

of ons op deze datum ontvielen:
AERTS, Emile (1953, Ü 09.04.1953, BelgiŽ)
BUCHWALDER, Edgar (2009, Ü 09.04.2009, Zwitserland)
DIGNEF, Antoine (1991, Ü 09.04.1991, BelgiŽ)
MERTENS, Renť (2014, Ü 09.04.2014, BelgiŽ)
TERRUZZI, Ferdinando (2014, Ü 09.04.2014, ItaliŽ)
Door Fred van Slogteren, 9 april 2017 0:00

Monsieur Paris-Roubaix

Hij slaapt al weken slecht,
kan de slaap niet vatten,
hij begrijpt het niet,
elke avond is het ‘n gevecht.

Wordt ’s nachts wakker,
badend in ’t zweet,
hij kan het niet verklaren,
’t is iets dat aan hem vreet.

En dan, het zal toch niet,
raakt hij zijn titel kwijt
bij Boonens afscheid,
waar hij van kleur verschiet.

Gaat dat joch van Boonen,
hem, Roger De Vlaeminck,
Monsieur Paris-Boubaix,
dan toch onttronen?

Het laat hem niet meer los,
weer wordt het ‘n nacht
van woelen en van zweten.
Morgen zal hij het weten!

© Nol van ’t Wiel

Foto: © Cor Vos
... Lees meer
Door Nol van 't Wiel, 8 april 2017 12:00

Ik had Walter Planckaert nooit eerder ontmoet toen ik in 2010 ineens oog in oog met hem stond bij de accreditatiebalie van de Ronde van het Groene Hart. De ploegleiders van de deelnemende ploegen kwamen daar daags voor de start hun spullen afhalen.

Hij zag er nog scherp uit als ploegleider van het ProContinentalteam Chocolade Jacques. Er zijn van die renners waar je een zwak voor hebt en Walter was daar één van. Geen speelvogel als broertje Eddy, maar veel meer aanwezig dan zijn oudere broer Stille Willy.

Walter was een keiharde prof, die misschien het minste talent had van de drie, maar heel veel heeft bereikt. Op zijn palmares staan de Ronde van Vlaanderen, de Amstel Gold Race, Dwars door Vlaanderen, de E3 Prijs en nog veel meer.

Kortom, zo'n echte Vlaamse kanjer stond daar voor me. Wat grijs in de haren, maar verder nog zo scherp als in zijn beste dagen. Ik reageer altijd een beetje lullig als ik onverwacht iemand ontmoet waar ik een zekere bewondering voor heb.

Ik zei dat ik hem een van de beste Belgische renners vond van na de Tweede Wereldoorlog. Hij maakte een wegwerpgebaar en noemde broer Eddy. Hij was bescheidener dan ik had verwacht, want hij had de uitstraling van een coureur die door roeien en ruiten gaat.

Hij was ook kleiner dan ik dacht, maar dat heb ik met bijna alle renners. In werkelijkheid zijn ze altijd kleiner dan je ze op de fiets inschat. De Reus van Goirle, het alias van de goede Huub Zilverberg, is in feite maar een klein reusje.

Het was Peter Post die van Walter een ploegleider maakte. Na jaren zelf de ploegleiderswagen te hebben bestuurd deed Post bij Panasonic een stapje terug en schoof het duo Theo de Rooij en Walter Planckaert naar voren voor het echte veldwerk.

Voor De Rooij was het het begin van een opmars die hem tot de grote baas van het Rabobank Wielerplan maakte. Een top waar hij na de Rasmussen Tour in 2007 ook weer van af donderde. Vergeleken daarmee is Planckaert een beetje blijven hangen. Hij is nog steeds actief als ploegleider bij de ProContinental ploeg Sport Vlaanderen-Baloise.

Het is een ploeg met grote namen, zoals De Ketele, Van Hecke, Sercu, Colyn. De Clercq, Capiot, De Gendt, Farazijn en Steels. Met uitzondering van de eerste twee zijn het echter allemaal namen van zonen of andere familieleden.
... Lees meer


Door Fred van Slogteren, 8 april 2017 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
BERRENDERO MARTIN, Julian (1912, Ü 01.09.1995, Spanje)
BIDEAU, Jean-Marc (1984, Frankrijk)
BODART, Emile (1942, Frankrijk)
BONDUE, Alain (1959, Frankrijk)
CAPELLI, Andrea (1981, ItaliŽ)
CONTI, Francesco (1951, ItaliŽ)
DA DALTO, Mauro (1981, ItaliŽ)
DUCROT, Maarten (1958, Nederland)
GALLAND, Jťrťmie (1983, Frankrijk)
GEROMBOUX, Arnaud (1991, BelgiŽ)
H‹BNER, MichaŽl (1959, Duitsland)
JUODVALKIS, Egidijus (1988, Litouwen)
LINDA, Antonin (1988, TsjechiŽ)
MAURI PRAT, Melchor (1966, Spanje)
MEER, Tom van der (1990, Nederland)
OS, Enno van (1988, Nederland)
POPPE, Olivier (1992, BelgiŽ)
RASCH, Gabriel (1976, Noorwegen)
RAVALEU, Freddy (1977, Frankrijk)
ROHRBACH, Marcel (1933, Ü 14.03.2012, Frankrijk)
SARAMOTINS, Aleksejs (1982, Letland)
SCH÷N, Adolf (1906, Ü 02.08.1987, Duitsland)
SIMUNEK SR., Radomir (1962, Ü 10.08.2010, TsjechiŽ)
TUMMERS, Jan (1942, Nederland)
VAN MECHELEN, Wouter (1981, BelgiŽ)
VIDELER, Jorne (1980, Nederland)
ZOIDL, Riccardo (1988, Oostenrijk)
DOM, Annelies (1986, BelgiŽ)
CULLAIGH, Gabriel (1996, Groot BrittanniŽ)

of ons op deze datum ontvielen:
DEKUYSSCHER, Kamiel (1988, Ü 08.04.1988, BelgiŽ)
LAKEMAN, Henk (1975, Ü 08.04.1975, Nederland)
LAUREDI, Nello (2001, Ü 08.04.2001, Frankrijk)
Door Fred van Slogteren, 8 april 2017 0:00

De wereldfederatie van producenten van sportartikelen (WFSGI) heeft zich tegen de UCI aan bemoeid tijdens de afgelopen Taipei Cycle Show, over de beperkingen die de UCI de fietsen in de verschillende disciplines van de wielersport oplegt.

De fabrikanten willen dat de UCI de gewichtslimiet van 6,8 kilo voor wegracefietsen opheft, dat de 3:1 regel voor de ovaliteit van de framedelen wordt losgelaten en dat de UCI schijfremmen op wegfietsen gaat stimuleren in plaats van telkens uit te stellen.

Als de schijven, zo stellen de fabrikanten, gestandaardiseerd worden (gelijke diameter, gelijke dikte, gelijk remoppervlak, afgeronde randen) dan kunnen ze volgens de fabrikanten vanaf morgen gebruikt worden en kunnen wielen tijdens de koers probleemloos gewisseld worden.

Volgens de zegsman van de fabrikanten is de UCI al mondeling akkoord met het afschaffen van de 3:1 regel (een frame- of vorkbuis mag niet meer dan drie keer 'platter' zijn dan de dikte ervan).

Eveneens zou de UCI bereid moeten zijn het minimum gewicht naar beneden bij te stellen, rekening houdend met de veiligheid. Eerst zien, dan geloven, denken wij.

Bij eerdere standaardisatieprocessen, zoals bijvoorbeeld de Europese veiligheidsnormen voor de constructie van fietsen, sloegen de comités van deskundigen (waar overigens niemand met een wielersport-achtergrond in zat) de plank volledig mis.
... Lees meer
Door Otto Beaujon, 7 april 2017 12:00

« Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 1002 1003 1004 Volgende »