ad ad ad ad

Slogblog


Op de dag van de Amstel Gold Race, de enige Nederlandse eendaagse topwedstrijd, konden onze landgenoten weinig indruk maken. Niet omdat we op dit moment geen toprenners hebben, maar omdat die het in verband met de komende Giro d’Italia raadzamer vonden elders te verblijven.

Alleen Wout Poels had een geldig excuus voor zijn afwezigheid. Hij kampt met een knieblessure. De andere vier – Dumoulin, Gesink, Kruijswijk en Mollema – prefereerden een hoogtestage ver van het herfstige Zuid-Limburg.

Het is enerzijds begrijpelijk, want wat krijgen ze over zich heen als ze in de Giro falen, maar anderzijds gaat het wel over de enige Nederlandse klassieker, waar al in geen jaren een Nederlander heeft gewonnen.

De laatste was Erik Dekker en dat was in 2001, zestien jaar geleden. Ik zou ook niet weten wat de oplossing is. Dat weten we pas eind mei als de Girop erop zit.

In plaats van een Nederlander won Philippe Gilbert voor de vierde keer de Amstel Gold Race. Juist om hem van de overwinning te houden had Leo van Vliet het parcours in de slotkilometers veranderd.

De finale begon inderdaad eerder dan de vorige jaren, maar Gilbert was wederom de sterkste al liet hij iedereen in de eindsprint even in de waan dat hij zich door Kwiatkowski liet verrassen.

Nu heeft Leo deze wijziging niet aangebracht om Gilbert te pesten, want ook hij zal hebben genoten van de schitterende finale, waarin Valverde en Van Avermaet echt op kwaliteiut werden gekopt.

Er werd niet meer tot de laatste kilometers gewacht als in vorige jaren om het met een sprintje (Cau)bergop te besluiten. En dat was de bedoeling van de koerswijziging n Leo kan tevreden zijn.

We moeten het als land wat succes betreft voor de zoveelste keer in internationale wedstrijden doen met de dames. Anna van der Breggen deed het weer voortreffelijk. Zij was de sterkste en liet dat ondubbelzinnig zien.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 16 april 2017 18:00

Herman Frison kennen we al jaren als een van de ploegleiders van de Lotto ploeg. De ploeg heeft al vele mede-sponsors gehad, maar de naam Lotto is altijd gebleven net als de naam Frison.

Nu zijn het er zelfs twee want in de rennersgroep rijdt Frederik Frison, de zoon van Herman. Hij kan van zijn vader leren wat bescheidenheid is, want Herman was niet iemand van de voorgrond.

Wel iemand die zijn renners op een empatische manier begeleidt. Als wielrenner was hij net zo. Veel talent, veel discipline, maar qua karakter iets te weinig ego om een topper te worden.

Hij zat er net tegenaan, maar miste het overwicht om zo nu en dan te roepen: “En nou potdomme ben ik aan de beurt. Allemaal opzij en nu!” Dat talent had Herman niet en dat is niet erg, want met alleen maar bazen heb je al gauw oorlog.

Op de erelijst van Herman staan vele ereplaatsen, maar weinig grote erepalmen. Hij zal best trots zijn op zijn overwinning in Gent-Wevelgem 1990, waar hij vooral de Panasonics van Peter Post een loer draaide.

Vier man had Post in de kopgroep met daarbij sterke finishers als Urs Freuler en Olaf Ludwig. Het tempo in de grote kopgroep viel daardoor stil omdat de rest het werk aan de mannen van Post overliet.

Het peloton kwam tot op zestien seconden en toen knalde de Italiaan Ballerini uit de kopgroep met het voornemen naar de zege te soleren. Vijf man reageerden, waarbij de ploeggenoten Frison en Holm van de Histor-ploeg.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 16 april 2017 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
DONKER, Ab (1930, Nederland)
FEILLU, Romain (1984, Frankrijk)
GENIEZ, Alexandre (1988, Frankrijk)
GOEDE, Suzanne de (1984, Nederland)
GOETHEM, Brian van (1991, Nederland)
GROOT, Leen de (1946, Nederland)
MAURER, Rolf (1938, Zwitserland)
POGGIALI, Roberto (1941, Italië)
VAN COPPERNOLLE, Francesco (1991, België)
LEEUWEN, Patrick van (1985, Nederland)

of ons op deze datum ontvielen:
GEORGET, Emile (1960, † 16.04.1960, Frankrijk)
OPEL, Ludwig (1916, † 16.04.1916, Duitsland)
SELLIER, Felix (1965, † 16.04.1965, België)
Door Fred van Slogteren, 16 april 2017 0:00

Hennie Kuiper-allee

Op kop in de AGR,
in volle finale,
dan domme pech,
net voor de Wolfsdriesweg.

‘n Lekke band,
niets aan de hand,
hij kent de streek,
verkende ’m nog vorige week.

Schiet ’n smal straatje in,
steekt slim af,
binnen de kortste keren
zit hij weer voorin.

‘Wat een stunt’, roepen
zijn Limburgse fans,
‘daar doen we wat mee,
dat verdient die mens’.

Vele jaren later
krijgt ‘Kuipertje’
een bijzondere trofee,
de Hennie Kuiper-allee.

© Nol van ’t Wiel

Foto: © Cor Vos
... Lees meer
Door Nol van 't Wiel, 15 april 2017 12:00

Mijn Franse vriend François is van Spaanse afkomst omdat zijn ouders naar Frankrijk zijn gevlucht tijdens de Spaanse burgeroorlog van 1936.

Met François was ik in 2005 in de Tour de France en we hadden daar een toevallige ontmoeting met Pedro Delgado, de Tourwinnaar van 1988. Hij liep langs ons en François riep zijn naam. Pedro bleef staan en trok zijn allervriendelijkste gezicht.

De twee waren direct in druk gesprek. Ik stond er bij als Jan met de korte achternaam, want ik spreek geen woord Spaans. Ik lette op de mimiek van de Tourwinnaar van 1988 en veronderstelde een diepgaand gesprek.

Een klein charmant mannetje, gewend om supporters alle aandacht te geven gaf al gesticulerend de indruk dat het om iets belangrijks ging. Toen François me later vertelde waar het over ging, ontging de diepgang me.

Pedro Delgado Robledo was de revelatie van de Tour van 1983, toen hij en zijn landgenoot Arroyo als twee onbekende coureurs heel goed bleken te kunnen klimmen, maar ook spectaculair durfden dalen en verder ook nog konden tijdrijden.

Delgado, de beste van de twee werd direct getipt als een toekomstige Tourwinnaar en dat heeft hij ook waargemaakt. In 1987 werd hij tweede achter Stephen Roche en een jaar later won hij zelf.

Ik vind dat achteraf gezien nog steeds een merkwaardige Tour. Een paar dagen voor het einde leek het klassement gemaakt. Delgado stond eerste in het klassement, Steven Rooks tweede en Gert-Jan Theunisse vierde.

Met nog een paar dagen voor het einde gonsde het in de Tourkaravaan ineens van de geruchten. Er zouden twee renners uit de top van het klassement positief zijn bevonden.

Een dag later kwam het officieel naar buiten, want zowel Delgado als Theunisse hadden positief getest. Theunisse kreeg direct een tijdstraf aan zijn broek waardoor hij uit de top van het klassement duikelde.

Bij Delgado was aangetoond dat hij een maskeringsmiddel had gebruikt dat niet op de lijst van de UCI, maar wel op die van het IOC voorkwam. De directie van de Tour conformeerde zich aan de UCI en zo won Delgado, terwijl vaststond dat hij doping had gebruikt, de Tour van 1988.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 15 april 2017 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
BROCCARDO, Paul (1902, † 06.11.1987, Frankrijk)
BRUIJN, Meike de (1970, Nederland)
BRUSON, Simone (1983, Italië)
CRANE, Matthew (1985, Verenigde Staten)
DE GEYTER, Johan (1972, België)
FRENCH, Graham (1927, † 09.03.2012, Australië)
GUYOT JR., Charles (1925, † 22.09.1973, Frankrijk)
HELMANTEL, Adriaan (1981, Nederland)
JOLY, Victor (1923, † 10.06.2000, België)
KLUNDERT, Jacques van de (1938, Nederland)
MURK, Dion (1984, Nederland)
PEDERSEN, Martin (1983, Denemarken)
POULIDOR, Raymond (1936, Frankrijk)
RAAS, Pierre (1964, Nederland)
RONDEAUX, Roger (1920, † 24.01.1999, Frankrijk)
SMUKULIS, Gatis (1987, Letland)
VAN GREMBERGEN, Kendric (1985, België)
VAN SWEEVELT, Guido (1949, België)
VERBEKEN, Peter (1966, België)

of ons op deze datum ontvielen:
WAUTERS, Jean (1989, † 15.04.1989, België)
Door Fred van Slogteren, 15 april 2017 0:00

De rijwielfabriek van de gebroeders Schootstra werd in 1904 opgericht in Joure. Pas later verhuisde het bedrijf naar Leeuwarden net als pas jaren later de merknaam Phoenix werd gedeponeerd en de fabriek ook zo ging heten.

Er bestond namelijk al een fabriek met die naam gevestigd in Heerenveen, eigendom van de heren Harmsen en Nieuwenhuis. Dat bedrijf ging in 1917 failliet en de merknaam werd gekocht door Andries Gaastra, de oprichter van Batavus.

Hoe de naam in het bezit is gekomen van de familie Schootstra is mij niet bekend maar ze hebben de naam gedeponeerd en moeten dus wel de eigenaren er van zijn geweest.

Het merk Phoenix behoorde tot de betere helft van de Nederlandse fietsenindustrie, want onder die naam werd een compleet programma geproduceerd, inclusief transportfietsen en werkfietsen.

Dat waren half hoge, verzwaarde fietsen voor schilders en andere handwerkslieden die hun gereedschap en materialen moesten vervoeren en daarvoor aangewezen waren op de fiets.

De Schootstra’s hadden commercieel een belangrijke troef in handen, namelijk de alleenvertegenwoordiging van het Zwitserse merk Nordlight voor fietsverlichting. Dat merk was vanwege zijn kwaliteit populair bij veel fietsenfabrikanten.

Wat Schootstra exclusief voor zichzelf hield, was de Phoebus Mutaped versnellingsbak voor rijwielen (foto 2). Die zat in het frame achter de trapas. Het systeem werkte goed, want het had geen kwetsbare delen zoals kabels. Daarom is het een kleine twintig jaar bij Schootstra in productie geweest.
... Lees meer
Door Otto Beaujon, 14 april 2017 12:00

De komende dagen staat Limburg weer in het teken van de Amstel Gold Race. Uit onze meest zuidelijke provincie komen heel wat bekende en beroemde wielrenners en de provincie is uiterst populair bij toerfietsers.

Soms krijgen de Limburgers genoeg van al die overlast, maar ze zijn voor het merendeel toch ware wielerliefhebbers. Al heel lang want in hun tijd waren Mathieu Cordang uit Swalmen (1969-1942) en Harie Meyers uit Maastricht (1879-1928) al zo populair dat ze nauwelijks over straat konden.

De naam van Harie Meyers (of Meijers) dook voor het eerst in de statistieken op in 1895 toen hij kampioen van Limburg werd. Hij was een baanrenner, maar dat waren in die tijd bijna alle wielrenners. Het wegrennen bestond al wel, maar werd voornamelijk in België, Frankrijk en Italië beoefend. Dat betekende dat er onder de baanrenners heel veel concurrentie was.

Bij de wereldkampioenschappen die vanaf 1900 onder supervisie van de UCI werden georganiseerd waren er op het onderdeel sprint soms meer dan honderd deelnemers. Als je dan in die discipline twee keer tweede en een keer derde wordt, dan mag je tot de top van de wereld gerekend worden.

Voor die tijd werden er ook al kampioenschappen georganiseerd, maar de UCI werd pas in 1900 opgericht en dat is nog steeds de overkoepelende organisatie van alle wielrenners.

Hoe het ook zij, de bierbrouwerszoon uit Maastricht werd in dat oprichtingsjaar tweede achter Edmond Jacquelin en dat was een beroemdheid. Net zo beroemd als Thorwald Ellegaard, de Deen, achter wie hij in 1902 wederom tweede werd.

In 1903 was hij derde, nadat hij zijn meerdere had moeten erkennen in Ellegaard en de Duitser Willy Arend. Wie meent dat de bijnaam 'Eeuwige Tweede' het exclusieve voorrecht is van mannen als Poulidor en Zoetemelk is abuis, want Meyers werd al zo genoemd, zij het op z'n Frans, gedurende de voorlaatste eeuwwisseling de voertaal van deftig Europa.

En de wielersport was in die tijd nog een bezigheid voor de beter gesitueerden. Arme mensen hadden het veel te druk met in leven blijven en de prijs van een fiets was toen in verhouding net zo hoog als een aardige Lexus nu.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 14 april 2017 9:00


Zij die vandaag hun verjaardag vier(d)en ...
BLATTER, Helen (1989, Zwitserland)
DE BONIS, Francesco (1982, Italië))
DE CNIJF, Roger (1956, België)
DE LAET, Karel (1934, België)
EMPEL, Etienne van (1994, Nederland)
GONTCHENKOV, Alexandre (1970, Oekraïne)
HERNANDEZ HERNANDEZ, Joaquin (1964, Spanje)
KOKKELKOREN, Martin (1969, Nederland)
LAPAGE, Laurenzo (1966, België)
LENFERINK, Marte (1991, Nederland)
MIARA, Krzysztof (1983, Polen)
TORTELIER, Etienne (1990, Frankrijk)
NOLTEN, Joop (1941, † 19-10-2011, Nederland)

of ons op deze datum ontvielen:
NEK, Piet van (1914, † 14.04.1914, Nederland)
VOS, Frans (2001, † 14.04.2001, Nederland)
Door Fred van Slogteren, 14 april 2017 0:00

AMSTEL GOLD RACE 50 JAAR 1966-2015

door Bennie Ceulen, Raymond Kerckhoffs en Wiel Verheesen

Aanstaande zondag is het weer zo ver. De Amstel Gold Race, de enige Nederlandse klassieker, wordt voor de 52ste keer verreden en heel Limburg staat het komend weekend in het teken van het evenement.

Zaterdag de toertocht met duizenden deelnemers en zondag de wedstrijd, met het predikaat 1 UWT, UCI-taal voor klassieker. Een van de jongste in het rijtje, maar met 52 jaar toch al een koers met een grote traditie.

Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan is twee jaar geleden dit boek uitgegeven. Geschreven door drie wielerjournalisten uit het Limburgse die het wereldje van haver tot gort kennen. En met heel veel foto’s van onder andere de Limburgse fotograaf Tonnie Strouken.

‘Al 50 jaar onvergetelijk’ is de ondertitel van het boek en dat is niet ten onrechte. De twee oprichters, Herman Krott en Ton Vissers, zijn niet meer onder ons, maar Vissers was twee jaar geleden nog in leven om samen met Jos Krott, de weduwe van Herman Krott, het eerste exemplaar in ontvangst te nemen.

Het boek bevat verhalen, anekdotes, herinneringen en interviews. In die laatste categorie een heel opmerkelijke. Namelijk met Jan Raas.

De winnaar van vijf edities opende zowaar zijn voordeur voor Wiel Verheesen, gepensioneerd journalist die Jan in zijn gloriejaren goed heeft gekend. Dat is opmerkelijk want Raas laat al jaren niemand meer binnen en laat zich ook nergens meer zien.
... Lees meer
Door Fred van Slogteren, 13 april 2017 12:00

« Vorige 1 2 3 ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 1010 1011 1012 Volgende »