ad ad ad ad

In het afgelopen weekend werden we ineens geconfronteerd met het begrip ‘mechanische doping’. Het zou mogelijk zijn om een op batterijen werkend buismotortje in de zadelpen van een fiets te schuiven om daarmee de trappers aan te drijven. Cancellara zou met een dergelijke installatie in zijn fiets de Ronde van Vlaanderen hebben gewonnen. Inderdaad waren er na het zien van de fietsende Zwitser direct mensen die in hem een opgevoerde brommer zagen, maar de naïvelingen onder ons gingen ervan uit dat Fabian gewoon harder kon fietsen dan wie ook en we hier dus te maken hadden met een gave gods. Mijn gedachten gingen direct terug naar het midden van de jaren zeventig, toen ik in Stuttgart eens zat te dineren met Herr Generaldirektor Ruck, een Duitse fabrikant van electromotoren. Die man had voor het bedrijf waar ik toen werkte een buismotor ontwikkeld om zonneschermen elektrisch op en neer te bewegen. Nu een volstrekt normaal product, maar toen een opwindend nieuwigheidje waar we naar luxe hunkerende nieuwe miljonairs mee konden verblijden. Onder het eten filosofeerden we over ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 31 mei 2010 12:00

“Op 31 mei 1958 vertrokken 58 renners uit Goes voor de vijfde etappe van Olympia’s Tour op weg naar Rotterdam. Drie renners hadden een startverbod gekregen, omdat de Belg Mintjes en de Nederlanders Beers en Bravenboer de vorige dag kilometers lang achter een vrachtwagen hadden gestayerd. De militaire ploeg testte die dag herhaaldelijk de krachten van de leider van het algemeen klassement Piet Rentmeester en het leidende team van de Drie Hoefijzers. Zo demarreerde militair Teunisse en die kreeg Snijder en Steuten mee. Snijder viel snel terug en voor hem in de plaats kwamen Timmermans en De Vries de kopgroep versterken. Daar bleef het niet bij, want ook Solaro, Steenvoorden en Van Egmond sloten aan. In Rijsoord, met nog 17 kilometer voor de boeg, hadden de ontsnapte mannen 3’23” op twee achtervolgers en 3’50” op het peloton. Voor Rentmeester was de strijd beslist, maar voor de mannen in de kopgroep stond er nog van alles op het spel en waren de bonificaties van groot belang. Aan de finish in Rotterdam greep Steenvoorden de bloemen, voor Teunisse en Van Egmond. De drie eersten van de ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 31 mei 2010 10:00

Robert GESINK (1986, Nederland)

Hij wordt vandaag 24 jaar en over precies 33 dagen zullen de ogen van iedereen, die in ons land het wielrennen bemint, op hem gevestigd zijn. Het grootste wielertalent van ons land weet zich in de komende Tour de France verzekerd van een beschermde positie binnen de Rabobank-ploeg. De absolute kopman is natuurlijk Denis Menchov, tweevoudig winnaar van de Ronde van Spanje en vorig jaar glorieus zegevierend in de Ronde van Italië. Ondanks het feit dat hij de afgelopen week al na twintig kilometer in de Ronde van België uit de wielen werd gereden en even later opgaf, heeft de Rus dit jaar al zijn kaarten op de Tour gezet en dat heeft voor Gesink wellicht het voordeel dat hij in diens schaduw zijn ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 31 mei 2010 0:00

“In mijn geboortedorp Schoten, dat nu binnen de stadsgrenzen van Haarlem ligt, woonden in mijn jeugd binnen een straal van een kilometer nogal wat sporthelden. Zo was er de familie Voorting met maar liefst vier wielrennende broers, te weten Gerrit, de meest succesvolle, zijn nog meer getalenteerde broer Adri, de benjamin van het grote gezin dat er met de pet naar gooide, en dan nog Wim en Piet die de wielersport altijd voor hun plezier hebben beoefend. Minstens zo bekend was de familie Peters met drie fietsende broers. Gerard bracht het tot wereldkampioen achtervolging en tot koppelgenoot in de zesdaagsen van de legendarische ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 30 mei 2010 12:00

De Ronde van Italië eindigt vandaag (waarschijnlijk) met een overwinning van Ivan Basso. Hij is de eerste van de langgestraften die ‘schoon’ op niveau is teruggekomen. Hij schijnt inmiddels, net als David Millar, een wielersport zonder doping te prediken en als we ervan uit gaan dat hij de waarheid spreekt dan is deze zege hem van harte gegund. Hij heeft het prima gedaan en hij had de sterkste ploeg. Wel vind ik dat met name Scarponi en Evans het de Liquigas-mannen niet al te lastig hebben gemaakt. De Italiaan heeft alleen maar gevolgd en niets ondernomen en Evans liet gisteren op de slotklim even zien waartoe hij in staat is. Als hij dat eerder had gedaan, was er misschien nog iets moois gebeurd. Dat schrijf ik natuurlijk in ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 30 mei 2010 10:00

ABAKOUMOW, Igor (1981, Wit Rusland)
AKKER, John van den (1966, Nederland)
CORDES, Tom (1966, Nederland)
DE MUYNCK, Johan (1948, België)
FRISCHKNECHT, Arthur (1936, Zwitserland)
GOMEZ MARCHANTE, José Angel (1980, Spanje)
HIERCKENS, Corine (1982, België)
POLAZZI, Michael (1985, België)
SCHEPMANS, Niels (1990, België)
SNEPVANGERS, Cees (1941, Nederland)
WROLICH, Peter (1974, Oostenrijk)

Geplaatst door Fred van Slogteren, 30 mei 2010 0:00

De bijna afgelopen Giro d’Italia is ongetwijfeld vele punten gestegen in de waardering van de Nederlandse wielerliefhebber. Dat komt enerzijds door de feestelijke ouverture in ons land, maar anderzijds ook door het bizarre verloop van de ronde toen die eenmaal op eigen bodem was teruggekeerd. Zeven maal verwisselde de roze leiderstrui van eigenaar en zorgden het weer en de vele beklimmingen voor een spannend koersverloop. Vele kenners beschouwen de Ronde van Italië als zwaarder dan de Tour de France. Lichamelijk zwaarder althans, terwijl de …

Geplaatst door Fred van Slogteren, 29 mei 2010 12:00

“Waarschijnlijk hebben veel bezoekers van de slogblog deze week weer geboeid zitten kijken naar de Giro en dan speciaal naar de klauterpartijen naar de toppen van de Zoncolan en de Kronplatz, ofwel de Plan de Corones. Op die laatste col vond afgelopen dinsdag een klimtijdrit plaats en misschien is het je opgevallen dat er in een aantal …

Geplaatst door Fred van Slogteren, 29 mei 2010 10:00

Joseph SOMERS (1917, overleden 25.05.1966, België)

Volgens mij is er geen zwaardere koers dan Bordeaux-Parijs. Eigenlijk moet ik schrijven: was er geen zwaardere koers, want deze klassieker bestaat niet meer. In 1988 is de laatste editie verreden, omdat er steeds minder renners bereid bleken in deze monsterkoers te starten. Ze moesten er wekenlang speciaal voor trainen en die koers zit daarna ook nog eens vele weken in de benen, vanwege de enorme afstand. De erelijst bevat voor het merendeel dan ook coureurs in de kracht van hun rennersleven, zeg maar rond de dertig jaar. Op iedere regel bestaan echter uitzonderingen en Jef Somers was zo’n uitzondering. Deze Vlaming won de wedstrijd twee keer en in 1947 had hij de ideale leeftijd van dertig jaar. Maar hij won ook al in 1937 en toen was hij dus twintig, een leeftijd waarop een renner meestal afgeraden wordt om al aan zware koersen deel te nemen. Maar dat is bij Somers óf niet gebeurd, óf hij wilde niet luisteren. Hij is daarom waarschijnlijk de jongste winnaar uit de geschiedenis van de klassieker, die in 1892 haar première beleefde. Tweevoudig winnaar dus en ook nog eens tweede in 1946 en derde in 1950, met 19 minuten achterstand op winnaar Wim van Est. Jef Somers gold als een ...

Geplaatst door Fred van Slogteren, 29 mei 2010 0:00

We zullen deze week het plaatje van Otto moeten missen, omdat zijn eigen gezondheidsplaatje om prioriteit vraagt. Na een aanval van nierstenen ligt hij in het ziekenhuis, maar hij hoopt vandaag weer thuis te komen. Namens alle slogblogbezoekers wens ik onze chef balhoofdplaat van harte beterschap en ik hoop dat hij volgende week weer op zijn vertrouwde plaats staat.

Geplaatst door Fred van Slogteren, 28 mei 2010 10:00

2 3 4 5 6 7 8 Volgende »